Jump to content
Annons

Advan

Medlem
  • Antal inlägg

    16
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

2 Neutralt

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Uppsala
  1. Eftersom aktiviteten på forumet inte är speciellt hög känns det lite spretigt med så många underforum, åtminstone i min mening. Det blir många underforum där det känns väldigt "ödsligt" p.g.a inga nya inlägg på flera veckor/månader, vilket gör att man går in ännu mer sällan. Att dela in i många underkategorier känns för mig som något man gör när volymen av nya inlägg är så hög att det blir oöverskådligt annars. Personligen tror jag forumet skulle kännas mindre dött om det var färre underforum. T.ex. att man slog ihop alla olika DAW-forum till ett enda, Effekt/Instrumentpluggar till ett bara kallat "Pluggar" o.s.v. Men jag vet inte, det är bara känslan jag får när jag jämför detta forum med engelskspråkiga som har många fler inlägg/dag men färre underkategorier.
  2. Advan

    FL Studio

    Ang limiter så är det mycket en smaksak. Finns de som är vana att mixa in i en limiter och då funkar det bäst för dem, andra föredrar att mixa utan något på master-bussen för att sedan lägga till det efteråt. Finns inget rätt eller fel och det är lätt att ändra default template om man föredrar något annat... Ang. mono vs stereo så är det nog vanligare med stereo när man arbetar med mjukvara, eftersom så många plugins är stereo och inte alltid lirar 100% om man lägger in dem på en mono-kanal. Tror inte ens det går att skapa mono-kanaler i FL, en 100% mergad kanal är bara en stereo-kanal summerad till mono. FL är kanske främst avsett för "in the box" produktion då man inte har en massa mono-mikrofoner från olika källor som sedan summeras till en stereo-buss. Arbetar du mycket med inspelat material är kanske en annan DAW ett bättre val.
  3. 1. Bara någon timme senaste veckan. Har tagit en liten paus p.g.a. mycket händer på jobbet och i livet just nu så jag har inte ro att sitta ner. Som amatör tycker jag man kan kosta på sig att ta ett break när det blir för stressigt. Visst måste man fortfarande ha lite disciplin för att få saker gjort, men man behöver ju inte känna att man "måste" göra musik heller. 2. Det beror på var i processen jag är. Jag börjar oftast med att komma på lite olika melodier och ackord och väljer ut ljud som "ungefär" passar till låten. Sedan sätter jag ihop det till ett grovt arrangemang på 3-4 minuter, och till sist går jag igenom ljuden och mixen och kanske byter ut vissa ljud, lägger på EQ, compressor o.s.v. där det behövs och kanske även ändrar lite i arrangemanget. Så i början blir det mest låtskriveri/arrangemang, och i slutet mer mixning. 3. Det blir mest blandat med själva produktionen. Har jag svårt att komma på någon bra melodi/ackordprogression kanske jag läser någon artikel eller tittar på ett Youtube-klipp för att få lite inspiration. 4. Brukar försöka begränsa det men det kan ändå gå för mycket tid till "preset surfning" med någon ny synth eller liknande. Alltid en bra idé att spara olika ljud jag skapar när jag bara "leker", man kanske får användning för dem i framtiden. 5. Blir något nytt varje 1 - 3 månader, men det betyder inte att jag sitter och jobbar i 3 månader med samma sak... Blir mer att man går och tänker "Nu borde jag göra klart den där halvfärdiga låten jag haft liggande" och sen tar det inte så länge egentligen när man väl sätter igång. 6. Att sitta och vänta på inspiration funkar inte för mig. Skulle jag göra så med allt i livet skulle jag aldrig få något gjort. Att göra det till rutin och vana är det bästa sättet. Man kan t.ex. bestämma att man ska sitta och göra något i studion minst 30 minuter varje dag. Sedan kan det ofta bli längre än så, men då har man åtminstone ett minimum och en rutin.
  4. Haha, noterade också det 🙂 Mina var där när jag flyttade in och eftersom det är hyres har de fått sitta kvar...
  5. Intressant! Rent spontant känns det som det borde vara näthandeln som bidrar mest när det gäller butiksdöden, men ibland kan det såklart ha andra förklaringar också.
  6. Tyvärr är det inte alltid så lätt att organisera plugins. Med enklare VST2-plugins som i princip bara består av en .dll-fil funkar det att lägga dem i en egen mapp, men när det gäller VST3-plugins måste själva .vst3-filen ligga under C:\Program Files\Common Files\VST3. Sedan kan olika plugins ha olika mappar där presets, ljudbibliotek m.m. sparas, t.ex. under C:\Users\<anv.>\Documents eller liknande. Varje plugin kan ibland också installera diverse hjälpprogram och tillbehör på olika ställen, t.ex. under C:\Program Files\. När det gäller Sampletank kan du ställa in var ljudbiblioteken ska lagras, via Settings, Sound content, om du vill flytta dessa filer någon annanstans. I Studio One sparas allt som hör till en viss låt i en egen mapp, därför får du dessa undermappar för varje sång. Du bör även se till att rutan "Ask to copy external files when saving song" är markerad, då slipper du att projekt inte går att öppna senare, ifall du har flyttat eller tagit bort samples som de använder. Samples kopieras då till låtens mapp (under Samples och Media) när du sparar. Inställningen för User Data Location säger bara var dessa projekt- och sångmappar ska skapas som standard. Det finns så vitt jag kan se inget sätt att få Auto saves på någon annan plats än just i History i varje låts mapp, åtminstone inte i Studio One 4.5. Under User Data finns även makron, installationsprogram för addons du e.v. köpt till Studio One, presets som du sparat via Studio Ones plugin-wrapper o.s.v.
  7. Arturia V-Collection är ett måste för denna typ av musik. Det kostar en slant, men är värt det. Du kan även vänta till Black Friday, eftersom det troligen kommer vara på rea då, som varje år. Det ingår en mängd synthar där som var populära på 80-talet, t.ex. Jupiter 8, Prophet 5, Casio CZ, DX7, Minimoog o.s.v. Vissa av dem finns det bättre mjukvaruversioner av (t.ex. The Legend, Repro, Rolands egna Cloud, o.s.v.), men i sin helhet tycker jag V Collection är en suverän samling mjukvarusynthar till ett rimligt pris med tanke på vad man får. Använder flera av dem i nästan alla mina låter. Andra tips är TAL U-NO-LX (Juno 60), Bassline-101 (SH-101), Lush-101 (också SH-101, men utökade funktioner), Sonic Academy ANA2, Synthmaster, Korg Legacy Collection, OP-X Pro II, U-He Diva och Repro, samt för trummor, VSDSX och VPROM.
  8. Mycket tråkigt, har handlat en del i deras butik i Uppsala genom åren, sedan den hette Musikbörsen. Dock inte svårt att förstå att det är svårt att få fysiska butiker att gå runt idag. Är själv medskyldig till detta, då jag ofta handlat kablar och annat smått i butiken, men beställt dyrare produkter från nätbutiker som Thomann för att spara några hundringar.
  9. Tyvärr måste du som sagt försöka hitta igen Media-mappen. Inte mycket till hjälp nu, men för framtiden rekommenderar jag att du kryssar i "Ask to copy external files..." under Options, Locations. Då hamnar alltid alla filer som behövs för ett projekt inuti dess mapp.
  10. Som man ropar får man svar brukar det ju sägas. Jag tror att om man bara lägger upp en länk och skriver "Ny låt, vad tycks?" så får man också svar i samma stil "Den är OK", "Bra" eller "Dåligt". Inget fel med det iofs, man kanske inte var ute efter mer än så. En liten bekräftelse och en play i statistiken på SoundCloud. Vill man att folk ska bemöda sig att ge mer detaljerad feedback får man också bemöda sig att beskriva mer detaljer vad man vill ha feedback kring. Det är kanske därför jag inte har lagt upp något för feedback ännu. Jag behöver bara lyssna på andras låtar för att hitta en miljon saker jag skulle kunna göra bättre/annorlunda jämfört med dem, så jag vet knappt var jag ska börja när det kommer till specifika saker att fråga om...Sen gör jag ändå mest musiken för jag tycker där är kul så det spelar inte så stor roll hur det låter i andras öronhål 😛
  11. Har också en UNO Synth. Köpte den när 4Sound hade kampanjpris nyligen. Ljudmässigt låter den faktiskt otroligt bra, och man kan som du säger ganska lätt ratta in ljud från panelen, även om vissa funktioner bara är tillgängliga via editorn (t.ex. PWM-djup och filter keyboard tracking). Den klarar nästan alla "traditionella" analogsynth-ljud. Vill du ha en polyfonisk och analog synth finns det inte jättemånga att välja på. Du kan kolla på Deepmind 6 och 12, Minilogue/Minilogue XD, Novation Peak samt beroende på budget, något från Dave Smith Instruments. Behringer arbetar även på en Oberheim OB-Xa-klon som jag tror kan vara värd att vänta på. Om du inte *måste* ha en analogsynth borde du åtminstone provköra en Access Virus TI 2, otroligt flexibel synth som även kan låta övertygande "analogt". Hade även en Blofeld förut, och även om den inte har så många rattar är det lätt att hoppa mellan olika parametrar med knapparna (liknande UNO:n). Sedan finns det ju en mängd monofoniska synthar som t.ex. Behringer Model D och Neutron, Korg Monologue, Arturia Mini/Micro o.s.v. En analogsynth tar upp så mycket plats i mixen att man faktiskt klarar sig med en monofonisk synth oftare än man tror.
  12. Har haft intresse för att göra egen musik väldigt länge, men det har inte blivit av förrän nyligen att jag faktiskt försökt mig på att göra det. Första gången jag kom i kontakt med att skapa egen musik var trackers på Amigan på 90-talet, men kom aldrig så långt att jag egentligen gjorde något eget. Ändrade mest i andras låtar för att försöka förstå hur det fungerade. Sedan skaffade jag Reason (3.0 tror jag) kring 2004, och gav upphov till några monstruösa skapelser som förhoppningsvis sedan länge gått förlorade. Gav ganska fort upp, p.g.a. bristande motivation och kunskap, samt att livet hände (studier, flytt, sambo, jobb...). Det var inte förrän i början av förra året jag började intressera mig för att göra musik igen. Skaffade Studio One 4 och har försökt kolla tutorials och läst på för att det ska bli lite mer seriöst den här gången. Har även hittat en genre jag trivs med att skapa i (Retrowave), så det inte blir lika spretigt som när jag försökte göra trance, EBM, synthpop, house och industrial på samma gång... Anledningen att jag började igen är väl mest att jag vill ha någon slags hobby att pyssla med, och inte bara sjunka ner i TV-soffan och slösa bort hela kvällen när man kommer hem efter jobbet. Finns inga tankar på att tjäna pengar på det eller så. När det gäller instrument spelade jag durspel när jag var barn, sedan tog jag trumlektioner under en tid. Dock fick jag lägga ner det när jag flyttade, eftersom det inte funkar så bra att lira på trumset i en hyreslägenhet. Fördelen med elektronisk musik är ju att man kan sitta med hörlurar på kvällarna så det funkar oavsett hur man bor.
  13. Chord tracks och Melodyne är inget jag använder jättemycket, men det är helt klart ett plus med Studio One. Har testat det lite, och det fungerar väldigt bra att bara byta ackord i någon loop, samt är snyggt när Melodyne laddas direkt inne i Studio One-fönstret så man kan editera pitch eller bara se vilka noter en viss slinga använder. Absolut! Tänkte mest att om du redan trivs med Cakewalk så betyder det att du hunnit sätta dig in i det ganska bra ändå, eftersom det krävs viss kunskap på djupet innan man känner av vad man trivs med och inte (åtminstone för mig). Studio One har ju en del smarta trix och genvägar som det tog mig många månader att fullt greppa (skaffade 4:an när den kom ut förra våren). I början var det mycket letande i menyer och toolbars, felklick o.s.v. så man kände att det kanske vore bättre att byta till en annan DAW igen. Men jag tror som sagt lösningen är att hålla ut, snarare än att alltid leta efter något bättre. Därmed inte sagt att det är en dålig idé att byta till SO (speciellt när det är rea), och sedan fokusera på enbart detta program.
  14. Jag tycker Studio One är fantastiskt att jobba i, men det beror delvis på att det är den DAW jag har använt allra mest. Har även FL Studio och körde tidigare Reason, samt att jag har "lekt runt" i Cakewalk by Bandlab och Reaper. Det känns alltid frustrerande att jobba i en annan DAW, när man hela tiden måste kolla upp hur man gör vissa saker, vad olika knappar i verktygsfältet gör, vilka kortkommandon som gäller o.s.v. Det är inte för att Studio One är lättare att använda, utan mest för jag är van vid det och har lärt mig sådant utantill. Trivs du med Cakewalk ser jag egentligen ingen anledning att byta just nu. Det blir definitivt en inlärningsperiod då allt går långsammare och inget blir gjort. Att det skulle kunna sluta utvecklas i framtiden känns lite som något man får ta när/om det väl händer. PreSonus skulle ju lika gärna kunna lägga ner Studio One, även om det känns avlägset just nu. Om du vill prova Studio One, tänk också på att det finns en demoversion, samt Studio One Prime, en gratis, kraftigt begränsad version.
×
×
  • Skapa ny...