Jump to content
Annons

Allt-i-allo i racksynth med midi?


Recommended Posts

Hej!

Jag har aldrig gjort en medlemspresentation här och tror väl inte heller någon skulle minnas det ändå. MEN jag är livetekniker (på scen och ej foh) men även spökinstrumentalist. Från början gitarrist men hanterar det mesta. Jag har sagt JA till att lägga lite keys under sommarens set med den artist jag ska ut med. Jag har byggt ett ganska flådigt liverack med alla switchers för WL, effekter, kemper med patchbay för att kunna kopppla allt hur som för vilken typ av användning som helst usw usw.. Denna setup är främst för styrning för andra musiker och sparelösningar utifall något börjar brinna på scen. Switchar så är problemet löst and the show may go on.... Men jag har också mina egna lösningar där för att kunna hoppa in där det behövs. Och nu ska jag även bli keyboardist! Hahaha


Så nu letar jag efter en mångsidig synth (ej monofonisk) som kan spela lite pads, orgel (mellotron kanske) men också gärna så man kan programma in ljud och samplingar. Jag letar inte efter något helt overkill då jag bara ska dubba/feta till vissa saker i några låtar (kanske få någon leadstämma dock)
Jag ska ha en midi-kontroller som är max 48cm bred (för att få plats i min drawer och för att kunna ha allt färdigkopplat hela tiden) så några Liberace licks blir det inte. Eller jo, kanske det men jag ska liksom inte sitta och spela några mirakulösa grejer.

Rackade synthar har jag noll koll på! Så snälla hjälp mig med alla förslag tänkbara!

Budget helst upp till 10.000 kan jag väl sträcka mig runt (kanske mer). Men hellre att det är något användbart i framtiden som jag kan ha både live och i studion än något som löser min sommar... Så bara det går att motivera så kan jag gå höre upp!

Fanx!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Rack syntarnas tid är förbi. Yamaha har väl en motif i rack som passar kraven förutom prislappen. Marknaden har har väl tagits över av VST. Det har funnits rack burkar för VST som kan köra tex kontakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan också bara komma på just Yamaha Motif Rack XS just nu. Vet att man kunde hitta dem begagnat för ett bra pris, men tycker inte de är värda de 15 000 de kostar nya idag. Hade en som jag gillade för flera år sedan. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det känns lite knepigt att få till. Vill helst inte koppla in en dator där och köra mainstage liksom... Men det finns onekligen plats för ett ljudkort i racket (och det tar knappast någon plats) så det är såklart ett redigt enkelt alternativ. Har ett Apollo duo som inte används som kanske hittar rätt i den setupen

Link to comment
Dela på andra sajter

Utifrån det du beskriver skulle jag titta på Behringer DeepMind12.  12 = 12 röster

En jäkla massa presets och minne för egna, samt FX och grejer.  Finns både med tangenter och som rack mount.  Kostar 6-7000 tusen.  Du hittar mycket om den på youtube. 

Edit:  finns även en app till iPad som du kan styra den med. 

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...