Jump to content
Annons

Gitarrljud live - två toppar in samma låda för stereoeffekt?


Gäst

Recommended Posts

Har en idé om att testa följande rigg i replokalen, men framförallt live. Gitarren kopplas först till min Boss ME-70. Den har ju både vänster och höger ut, så från vänstern kopplar jag till min Marshall 25/50 silverjubilee-topp, och från den till vänstra  ingången på min Blackstarlåda 4x12. Från ME-70-ins högra utgång kopplar jag till min Blackstartopp. Vet faktiskt inte exakt vad den heter, men det är en digital hundrawattstopp, och från den drar jag till högra ingången på Blackstarlådan.

Lådan har jag tänkt micka med två mickar och panorera ut i pa-t.

Hittills har jag kört bara kört genom Marshalltoppen och Blackstarlådan. ME-70n använder jag inte pre-ampen på, utan bara effekterna. Kör från den in i inputen på Marshallen, inte via loopen.

Anledningen till att göra som jag tänkt är att jag tror att på detta sätt få ett större och bredare ljud. Lirar i en blues/rock trio och det blir lite tunt ljud med bara en gitarr, så jag tänkte att det blir lite fetare ljud på detta sätt. 

Topparna är ju båda flerkanaliga, och jag har på båda tänkt ha ett rent ljud, ett halvdistat, och ett heldistat, så jag får ändra kanal på båda när jag vill ha ett annat sound. I övrigt så ställer jag eq-n neutralt på förstärkarna, och använder inga effekter på Blackstartoppen. På ME-70-n använder jag inte pre-ampinställningarna och inte heller disten, men eq, modulation, compressor, delay och wah-wah.

Tankar, idéer och funderingar kring detta? Farhågor och tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du får ju bara samma antal högtalare om du gör så. Tänker att "trycket" inte kommer förändras från lådan så mycket då. Blir kanske bara svajigare och luddigare med en gitarr som låter i stereo ur samma högtalare. Vore nog bättre med varsin högtalarlåda lägre ifrån varandra om det ska bli stereo. 

Om du ändå mickar högtalarlådan så kan du kanske använda fyra mickar och panorera dem i ert PA istället?  Tänker att det borde ge mera skjuts i gitarren än att låta samma låda dela på två förstärkare. 

Om det låter tunt med en 4/12a så kan det bero på att förstärkare och högtalarlåda inte riktigt är matchade med varandra. Kolla hur mycket motstånd (load) förstärkaren vill ha och hur mycket motstånd som högtalaren ger. Kan du välja så att de matchar varandra så är det ofta bra att böra just där. 

Om ljudet är tunt så kan det ju bero på att det inte är rätt rattat heller.. Ofta så är det bättre att ställa in disten genom att använda sig av mastervolymen mer än gainvolymen. Testa att dra på mer master och rulla av lite på gain för att få en varmare och rundare dist. Använd gainratten för att trimma disten, men låt slutsteget stå för mycket av disten. Ofta så kan du välja lite vilka frekvenser som ska dista genom att boosta eller skära med tonkontrollerna på förstärkaren om du använder mer slutstegsdist än gaindist.  Men det beror på gitarr, spelstil och förstärkarmodell med. Kan förklara det bättre om du vill. 

Att du har effekterna innan frösteget kan vara en del problemet med. Du borde nog testa att lägga dem i loopen istället. Om du testar med slutstegsdisten så som jag skrev ovan så kan du dessutom få mera kontroll av disten genom att spela hårdare eller lösare på gitarren. Eller genom att rulla på volymratten för att få mer eller mindre dist. Ställ in ljudet så att det distar rätt i slutsteget när du spelar hårt. Har du en kompressor i loopen (mellan försteg och slutsteg) så bör du kunna jämna ut den skillnad i ljudstyrka som uppstår när du testar denna teknik. 

Kolla även ordningen som du har effekterna på i din effektprocessor. Ibland kan de ligga i fel turordning och få ljudet att bli luddigt och tunt med. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, -k9- säger:

Om du ändå mickar högtalarlådan så kan du kanske använda fyra mickar och panorera dem i ert PA istället?  Tänker att det borde ge mera skjuts i gitarren än att låta samma låda dela på två förstärkare. 

Jag kommer ju att micka lådan med två mickar och panorera ut dem i pa-t. Hur tänker du att jag ska göra med fyra mickar? Hänger inte riktigt med.

 

1 timme sedan, -k9- säger:

Om det låter tunt med en 4/12a så kan det bero på att förstärkare och högtalarlåda inte riktigt är matchade med varandra. Kolla hur mycket motstånd (load) förstärkaren vill ha och hur mycket motstånd som högtalaren ger. Kan du välja så att de matchar varandra så är det ofta bra att böra just där. 

Det där har jag hyfsat koll på och de matchar varandra bra.

 

Grejen är nog egentligen inte att det låter särskilt tunt om grejerna, utan mer att försöka simulera att det är två gitarrer som spelar samtidigt genom att göra som jag tänkt göra.

Men jag höll på och meckade lite med grejerna igår, och ska testa med min idé i em när vi repar, så får vi se hur det blir. Verkar ju iaf inte som jag kan sabba något.

Ska även följa dina råd och loopa effekterna. Har ju lärt mig att vissa effekter ska man ha i loopen, och andra innan försteget, men i och med att jag inte tar någon dist från effekten, utan endast från förstärkaren, och det är distarna som är viktigast att ha innan försteget, så kanske det funkar med att jag kör eq, compressor, viss modulation (bl.a. chorus o flanger) o delay i loopen.

Tackar för övrigt för bra råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte varför men jag såg framför mig att du mickade som t ex Marty Freedman av någon anledning. Två mickar vid samma högtalarkorn. Först leta efter det element som låter bäst, sedan sätta två mickar vid det elementet.  En mera rakt emot konen och en i 45 graders vinkel i förhållande till den första micken. Grovt förenklat förklarat. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...