Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Håller på att spricka av frustration...

Jag har ett sångspår som har vissa delar som är för svaga. Vill inte gå på hårdare med kompressorn eftersom det blir för komprimerat då. Tänkte att jag lätt fixar det med automatiserade volymåkningar. Eller hur!?!?! Så fort jag gör en automatisering så förändras ljudet på kanalen. Sången blir dov och svag. Om jag tar bort automatiseringen så låter det fortfarande skit!

Ngn som har en tanke om vad det kan vara som är fel? Har suttit ett antal timmar nu... 🙂

Kör Cubase SX 2 på PC.

Annons
Postat

har du en kompressor eller annat som förändrar ljudet beroende på dess volym skall du ändra volymen _efter_ alla effekter tillförts ljudet och _inte_ före. Det kan vara ditt problem.

Postat

Jag får det inte at fungera ändå.

Kan ju tillägga att det inte bara ändras på de ställen jag höjer volymen utan det bli på hela spåret. Även om jag gör en automatisering på ett ställe där det inte är sång.

Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat

Byt till Samplitude, dyrt men endast det bästa är gott nog...

Postat
Troligen har väl sångaren/sångerskan stått för långt ifrån micken vid de ställen där sången är låg och som bekant förändras en rösts ljud o karaktär väldigt mycket med avståndet från mikrofon. Ifall det inte går justera med volymkurvor eller kompressor är nog den bittra sanningen att det enda som går göra är att spela in sången på nytt.

Men ljudet ska väl inte bli sämre än originalljudet bara för att man lägger på en automatiserad volymåkning?

Postat

du har säkert klantat till det när det gäller automatiseringen och råkat ändra på något mer än du tänkt.

om du vill ha någon närmare analys så kan du ju lägga ut ett exempel, så man kan höra hur det låter.

Postat
du har säkert klantat till det när det gäller automatiseringen och råkat ändra på något mer än du tänkt.

om du vill ha någon närmare analys så kan du ju lägga ut ett exempel, så man kan höra hur det låter.

konstigt om jag har klantat till det över 20 gånger!

Postat

Vart ligger kompressorn? Det är väl inte så att den ligger längst ned på insertlistan? I såna fall är den post fader vilket inte är helt lyckat.

/Majken

Postat

Vad har du för lyssning? och låter signalen lika starkt före och efter inspelningen... d.v.s att den signalen du hör när du spelar in ljudet är samma som när du sedan spelar upp det..UTAN att du ändrar några reglar eller på annat sätt justerar något i Cubase..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.