Jump to content
Annons

Feedback på ny låt uppskattas :)


Jonsterr

Recommended Posts

Tjena jag är här igen nu och har knådat på lite mer och undrar vad ni tycker om denna låt. 
Jag tar gärna emot konstruktiv kritik på hur jag kan förbättra låten, gärna runt droppet. Behöver också tips på om mixen låter någorlunda okej och vad jag kan göra annorlunda så skriv gärna det!
Tacksam för all feedback, tack i förhand 🙂

 

Redigerat av Jonsterr
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
7 minuter sedan, candybag säger:

Jag hör fortfarande ingen kick vid droppet. Den borde kommit vid 0:45, men det är helt tyst.Lite slagverk hade piffat upp också, öppna och slutna hihats.

Trots att jag inte hör något av ovanstående är det en klar förbättring sen förra låten!

Konstigt, 
Tack, något tips på vad jag skulle kunna göra i övrigt då för att få mer power i droppet och hur låter mixen? Något instrument som är för högt?

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, Jonsterr säger:

Antar att du menar i droppet så jag ändrade kick och höjde ljudet lite, blev det bättre?

Bäst att ha en grövre kick i droppet snarare än en klenare kick. Kicken hörs bara tydligt vid 0:15 t.ex. Jag tycker mig dock höra att du använder en kick som en fill vid 1:07..? Använd gärna din kick till att skapa takt i låten, snarare än som fills.

 

Du använder sylenths original presets Skydrops och Drive hör jag. Unik kombination minst sagt... 😄 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, arkade säger:

Bäst att ha en grövre kick i droppet snarare än en klenare kick. Kicken hörs bara tydligt vid 0:15 t.ex. Jag tycker mig dock höra att du använder en kick som en fill vid 1:07..? Använd gärna din kick till att skapa takt i låten, snarare än som fills.

 

Du använder sylenths original presets Skydrops och Drive hör jag. Unik kombination minst sagt... 😄 

Använde Drive under 5s i introt för att göra det mindre tråkigt och Skydrops tyckte jag passade den känslan jag ville ha på arpen så jag ser inte problemet? Utveckla gärna 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, Jonsterr säger:

Använde Drive under 5s i introt för att göra det mindre tråkigt och Skydrops tyckte jag passade den känslan jag ville ha på arpen så jag ser inte problemet? Utveckla gärna 😛

Inget problem alls, ditt fokus ska ligga på att få till arrangemang och mix bra 🙂 SEN kan du börja titta på lite mer orginella ljud (som Arkade pikar om.)

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, Jonsterr säger:

Använde Drive under 5s i introt för att göra det mindre tråkigt och Skydrops tyckte jag passade den känslan jag ville ha på arpen så jag ser inte problemet? Utveckla gärna 😛

Tyckte det var roligt bara. Du förstår mig säkert när du hållt på ett tag. Sönderlyssnade presets av de som använder sig av sylenth. Arp 303 saw är ett snäpp värre då det är det första man hör när man öppnar sylenth.. Liknande arps dock.. Unika, som sagt..😛  Men det är väl inga problem att experimentera med presets. Har jag inte sagt 🙂 Det är så alla börjar, självklart. Kör på

Redigerat av arkade
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar på att du inte referenslyssnat så mycket? Dvs, ta en existerande etablerat artist inom samma genre, välj en låt du gillar och jämför hela tiden bas/mid/diskantförhållandet mot den låten. Så det du ungefär hur mycket bastrumma/basgång du ska ha i förhållande till resten.

Vad kör du för bastrumma? Om du inte har en bastrummeplugin skulle jag starkt rekommendera Kick2. Den gör underverk för EDM-produktioner, men även pop och annat. Du kan även stämma den i samma tonart som resten av låten.

Det låter inte som om du kör side-chaining, vilket är i stort sett ett måste. (Se bara till att inte över-använda det. 😉

Bygg upp låten med bastrumma basgång, trumkomp etc och få det att låta komplett, sedan lassa på med instrument efter det. (Varje gång jag fuskat, och börjat i andra ändan brukar låten alltid bli tunn. 🙂 )

 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, Cathrine säger:

Jag gissar på att du inte referenslyssnat så mycket? Dvs, ta en existerande etablerat artist inom samma genre, välj en låt du gillar och jämför hela tiden bas/mid/diskantförhållandet mot den låten. Så det du ungefär hur mycket bastrumma/basgång du ska ha i förhållande till resten.

Vad kör du för bastrumma? Om du inte har en bastrummeplugin skulle jag starkt rekommendera Kick2. Den gör underverk för EDM-produktioner, men även pop och annat. Du kan även stämma den i samma tonart som resten av låten.

Det låter inte som om du kör side-chaining, vilket är i stort sett ett måste. (Se bara till att inte över-använda det. 😉

Bygg upp låten med bastrumma basgång, trumkomp etc och få det att låta komplett, sedan lassa på med instrument efter det. (Varje gång jag fuskat, och börjat i andra ändan brukar låten alltid bli tunn. 🙂 )

 

Tack för tipsen, jag brukar sampla kicksen. Är det bättre att ha ett plugin? 
Menar du sidechaining på alla instrument eller specifikt basen? 

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-11-20 på 18:27, Jonsterr säger:

Tack för tipsen, jag brukar sampla kicksen. Är det bättre att ha ett plugin? 
Menar du sidechaining på alla instrument eller specifikt basen? 

Vassego! Ja, det är bättre med en plugin, speciellt när det kommer till EDM. Du kan skulpera baskaggen helt, och bestämma tonart, längd, klick, attack och allt. Kick2 har f.ö. väldigt bra presets, så man får en bra uppfattning om hur en fungerande baskagge låter.

Jag kör sidechaining på allt. Bastrumman styr alla bussar, både lead, bakgrund, stråkar, sång osv. Detta gör att du kan välja hur mycket side-chaining du köra på varje del av låten. T.ex. leadsång ska låta mer, medans stråkar kan sidechainas hårdare. Naturligvis beror detta på hur komplext arrangemang man har. Vill du inte köra sidechaining med kompressor finns Waves Pumper eller A1-Trigger gate (den senare är gratis).

Med t.ex. pumper kan du ställa hur mycket spåret/bussen ska duckas, du kan även automatisera så du stänger av funktionen i t.ex. ett break.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...