Jump to content
Annons

Passo - keep movin on låt feedback (House,tech house)


Recommended Posts

Annons

Jag är själv ganska osäker på mixning av kick & bas och min lyssningssituation är inte den bästa, men jag tycker det låter riktigt bra. Allting kommer fram tydligt och funkar bra ihop. Tycker den låter klar.

Arrangemanget passar typen av låt. Blir lite enformigt under pauserna om man bara sitter och lyssnar, men antar att det inte är det den är till för heller så. Vad är det du är tveksam till?

Har du använt loopar, individuella trummor eller kombination?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, -Johan- säger:

Jag är själv ganska osäker på mixning av kick & bas och min lyssningssituation är inte den bästa, men jag tycker det låter riktigt bra. Allting kommer fram tydligt och funkar bra ihop. Tycker den låter klar.

Arrangemanget passar typen av låt. Blir lite enformigt under pauserna om man bara sitter och lyssnar, men antar att det inte är det den är till för heller så. Vad är det du är tveksam till?

Har du använt loopar, individuella trummor eller kombination?

Hej Johan! 

 

Tackar för att du tog dig tiden och lyssnade! Jag har lite svårt med arrangemang men försöker kolla på hur andra gör och ta an därefter. 

Speciellt svårt med breakdowns men försöker hålla det enkelt och inte lägga på allt för mycket "lull" 

Det är en kombination, jobbar i Ableton och använder allt från nynnande melodier till loopar och samples så klart 🙂

 

//Passo 

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra Kalle, bra jobbat med looparna!

Saknar en bongasloop vid 0:55, samma sak i det andra breaket. Tror det skulle krydda till det ordentligt!

Kanske lägga till en röstsampling med lite delay samtidigt som bongasen i sista breaket? Googles text-to-speech funkar förvånansvärt bra. Tryck in "Keep moving on" och spela in med typ Audacity. Kanske lite stutter på samplingen.

Kicken antar jag att du pitchat ner för att få rätt dunk. Tyvärr hamnar attacken/snärten (800-2000hz) på efterkälken. Testa att EQ:a bort snärten, lägg på en ny opitchad kick med all bas bortskuren och använd det nya lagret för att ge lite bättre karaktär och synk till kicken.

Testa också kompression på kicken för att få den tajtare, här är en rätt hjälpsam guide till hur du ställer in attack och threshold för kicks;
https://ask.audio/articles/production-tip-the-how-why-of-punchy-drum-compression

Bästa låten hitills 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, candybag säger:

Bästa låten hitills

Tackar och bockar för svar Candybag, som alltid en massa värdefulla tips som jag är återigen inte kan tacka nog för! 

Google text-to speech måste vara det bästa jag hört hittills! och är självklart helt med dig på vocal och bongon, ska leka runt lite med det nu och se va det ger för resultat 🙂  Men jag har som regel nu att det som är släppt är släppt och jag får bara blicka framåt till nästa låt, dock tar jag självklart med mig det!

Bästa låten hitills - Det här med att producera låtar är bra märkligt måste jag säga, alla andra låtar jag släppt har jag lagt ner väldigt mycket tid på, vridit och vänt på både mix, master och arrangemang! och dom alla är 20 kanaler minst! 

Denna låt! hur som helst... Bestämde jag mig för att utmana mig själv,Jag fick endast använda max 10 lager samt ha en dag på mig att göra klart låten.. 

Låten kanske inte är den bästa av låtar men den är faktiskt den jag är mest nöjd med! 

Så detta är helt klart ett tips från mig själv till andra producenter. Lägg inte ner alldeles för mycket tid på låtarna, det är ofta man får höra från artister som skrivit hits att dessa låtar gjorts på under EN dag till och med ett fåtal minuter. 

/Passo 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-08-15 på 22:31, KarlPasso säger:

Hej Johan! 

 

Tackar för att du tog dig tiden och lyssnade! Jag har lite svårt med arrangemang men försöker kolla på hur andra gör och ta an därefter. 

Speciellt svårt med breakdowns men försöker hålla det enkelt och inte lägga på allt för mycket "lull" 

Det är en kombination, jobbar i Ableton och använder allt från nynnande melodier till loopar och samples så klart 🙂

 

//Passo 

 

Inga problem! Jo det är inte alltid så lätt att få ihop de där looparna man sitter på till en bra låt, men träning ger färdighet, och som du säger så går det ju alltid att hitta en liknande låt och finna inspiration där.

Tycker dina pauser funkar. En sak som är populärt i den här typen av house är väl annars t ex någon trumma eller ljudeffekt med lång översköljande delay. Eller att man har en trumloop och leker med filtren på, kan du ju prova till nästa gång om du saknar uppslag.

Är väldigt glad över att du inte har någon text speech effekt i låten i alla fall! Tycker helt klart mer än en bra houselåt har blivit förstörd den vägen, eller med något tråkigt vocal sample. Så ett önskemål från min sida är att du ska vara sparsam med det även i framtiden. En helt annan sak om du hittar något som verkligen passar dock, men att bara ta något för att...nja...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...