Jump to content
Annons

Oförklarlig latency i vissa projekt i Cubase


suprapappa

Recommended Posts

Hallå!

I vissa projekt i Cubase smyger det sig plötsligt in en oförklarlig latency som inte verkar bero på belastning.

Jag kör Cubase 8.5 och 9.5 på en kraftfull dator, har ett RME Fireface UC som jag naturligtvis har uppdaterat till de senaste drivrutinerna och jag kör på 96 samples vilket enligt Cubase ger en latency på c:a 3ms. Jag kan öppna ett projekt och köra gitarren genom en ampsimulator och inte ha några problem alls men i ett annat får jag kanske så mycket som en sekunds latency utan att ha gjort några ändringar.

Jag har tidigare kunnat härleda det till ngn plugg men i detta fall har jag testat att bypassa alla pluggar utan resultat. Jag har också funderat på om det är en fråga om routing men att adressera kanalen direkt till stereobussen istället för via en gruppkanal gör ingen skillnad. Projektet i detta fall är inte särskilt högt belastat.

Jag vet att det inte är mycket information att gå på men har någon en idé i stil med "har du testat att bocka i den och den rutan?"

Tack!

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej.

Jag har upplevt samma sak och har ibland gjort en omkonfiguration av drivrutinen till ljud-kortet. Då har det försvunnit men, sen kommit tillbaka. Då har jag gjort samma sak igen och då har det försvunnit.

Jag ändrar alltså antalet bits från 512 till 1024 och sen ändrar jag detta tillbaka igen. Då har det liksom fungerat. Jag tror vi kan beskylla dator och program för att orsaka detta.

Kolla drivrutinen till ljud-kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle kunna vara ngn plugg-/ar som strular i samband med datorn.  Då tänker jag inte på belastning utan mer om ngn plugg saknar uppdatering eller om datorn" slöar" till och arbetar lite långsammare  och därav latencyproblemet. Kollat så du har tillräckligt växelminne??

Detta vad jag kunde komma på just nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar!

Jag har också testat att ändra latencynivån på ljudkortet men detta är något helt annat. Jag kan öppna ett motsvarande beslastat projekt och problemet är borta. Det känns absoult som någon plugg som programet inte trivs med men jag har som sagt testat att bypassa alla pluggar med att klicka på "I" + alt högst upp i MixConsole utan att det har hjälpt.

Jag har tidigare haft liknande problem med någon enstaka plugg på masterbussen men då har det försvunnit när jag har bypassat. Det här känns mer som någon inställning jag har råkat komma åt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, suprapappa säger:

Tack för era svar!

Jag har också testat att ändra latencynivån på ljudkortet men detta är något helt annat. Jag kan öppna ett motsvarande beslastat projekt och problemet är borta. Det känns absoult som någon plugg som programet inte trivs med men jag har som sagt testat att bypassa alla pluggar med att klicka på "I" + alt högst upp i MixConsole utan att det har hjälpt.

Jag har tidigare haft liknande problem med någon enstaka plugg på masterbussen men då har det försvunnit när jag har bypassat. Det här känns mer som någon inställning jag har råkat komma åt.

 

Kanske har du kommit åt någon inställning eller inte. Men, jag tror mera på att det är en kombination av dator och ljud-korts drivare som orsakar detta.  Alltså, jag tror att det är sånt man får "räkna" med händer ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan hålla med DionHarris. Vet att min egen "burk" kan spöka lite. Har kraft i den och att bra med minne finns.  Kan få lite problem ibland när en del program inte laddat ordentligt eller startat korrekt vilket ger latencyproblem och andra missljud. Men detta väldigt sällan dock !

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, vayzeria säger:

Kan hålla med DionHarris. Vet att min egen "burk" kan spöka lite. Har kraft i den och att bra med minne finns.  Kan få lite problem ibland när en del program inte laddat ordentligt eller startat korrekt vilket ger latencyproblem och andra missljud. Men detta väldigt sällan dock !

Bra uttryckt där. Det spökar ibland, väldigt sällan, när man har med datorer att göra. Man får helt enkelt räkna med det och hoppas på att det händer mer sällan än ofta.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...