Jump to content
Annons

Trumpetstudio


Chiara

Recommended Posts

Hallå forumet!

 

Jag och min man är trumpetare (klassisk musik) och vi har köpt radhus ganska nyligen. I radhuset finns ett källarrum(suterräng) som vi vill bygga om till en trumpetstudio! Alltså ett rum där man kan öva trumpet 24/7 utan att grannar och familj blir störda.

Min man är intresserad av att bygga, jag kan spika, typ. Vi var inne på att betala någon för att göra jobbet, men stod då inför valet att betala en akustiker 15.000 för en ritning som vi inte visste vad slutpriset skulle gå på. Det kändes jobbigt tyckte jag så jag började läsa på allt jag kunde hitta och fråga ALLA jag träffade om de hade några tips eller råd. Vad kan ett bygge ens sluta på? En miljon?

Det handlar ju bara om luftburet ljud och jag har en idé om att det skulle gå att öppna gipsväggen (övriga väggar är tjock betong) och lägga i isolering, just nu är det bara två gipsskivor med luft emellan, eventuellt en extra gipsskiva om det får plats (krypgrund när väggen och massa rör).  Och byta dörren, räcker det med en ljudklassad typ 35db?. För luftventilen/hålet vill jag bygga en "labyrintlåda". Finns det någon "idiotguide" för dessa? Och sedan om det visar sig att rören fortfarande läcker ljus, bygga en låda runt dessa med inspektionslucka för kranarna. Och om det fortfarande läcker, lägga ett extra lager gipsskivor på väggarna och om inte det räcker, ett extra tak.

 

Golvet ska bytas, bör det göras först eller? Spelar det någon roll vilket golv man har?

 

Så mycket frågor. Jag har som sagt läst en del, men pga teknisk analfabet... 

 

Tips mottages alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svår fråga.   Testat hur mkt det låter utan dämpning  så ni/ någon vet hur mkt don behöver dämpas?

Men antar att det bara handlar om ljuddämpning utåt och ingen inspelning?

Men "labyribtlåda" låter vettigt. Heltäckande tjock matta. Tjock gardin/tygliknande som täcker för ingången, I "slutet" av ingången. Reglar att bygga stomme typ 45x90. Isolering= cellplast. Tror det dämpar mer än glasfiber och det ligger på samma lamdavärde (täthet).  Renoveringsgips på det. Billigare och jag tror inte att tjockare gipsskiva ger någon större skillnad.  Taket kan nog dämpas billigt med bra material. Väggarna kan man nog hitta billigare alternativ än vad som finns på marknaden. Sen vet jag inte hur pass väl"lyssningen" skall vara när ni  övar? Får bygga och anpassa vartefter som ?

Bygga/lyssna och anpassa! 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det stämmer inte riktigt. Cellplast och renoveringsgips ska inte användas och tjockare gipsskiva gör absolut skillnad.

@Chiara
Att bygga en övningsstudio i ett radhus och med de krav ni har tycker jag ni ska tänka till.
Att anlita en akustiker som gör en behovsanalys och ett åtgärdsförslag är snabbt intjänade pengar om det vägs mot risken att att bygga fel och få en konstruktion som inte kan användas som tänkt.

 

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar @wellness music för rättningen! Inget proffs eller större kunnande. Tänkte mest på kostnad och enkelhet vid enbart dämpning för att inte störa sina grannar ?

Peace out  \m/

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tack för era svar! Vi får nog försöka leta reda på någon akustiker i Stockholm då. Någon som har några tips? Kanske till och med någon som har gjort just det? Alltså anlitat en akustiker och sedan fått det byggt? För man kan väl inte bygga själv efter en sådan ritning?

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-05-29 på 05:32, Chiara säger:

Hej!

Tack för era svar! Vi får nog försöka leta reda på någon akustiker i Stockholm då. Någon som har några tips? Kanske till och med någon som har gjort just det? Alltså anlitat en akustiker och sedan fått det byggt? För man kan väl inte bygga själv efter en sådan ritning?

Vi gjorde exakt så. Anlitade akustiker och byggde sedan själva efter deras skisser. Ska då tilläggas att vi inte är snickare. Så lyckas vi bygga så kan ni också 🙂 Men det är under förutsättningen att verktyg, material och framförallt tid finns tillgängligt! 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
På 2018-06-07 på 15:27, troeds säger:

Vi gjorde exakt så. Anlitade akustiker och byggde sedan själva efter deras skisser. Ska då tilläggas att vi inte är snickare. Så lyckas vi bygga så kan ni också 🙂 Men det är under förutsättningen att verktyg, material och framförallt tid finns tillgängligt! 

Bor du möjligen i Stockholm? Vem anlitade ni? Vi är reda att börja dra igång med projektet nu, men behöver tips på akustiker. Jag bad om en offert från ett företag i våras, den var på 15.000. Vad är rimligt? Vad gav ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, Chiara säger:

Bor du möjligen i Stockholm? Vem anlitade ni? Vi är reda att börja dra igång med projektet nu, men behöver tips på akustiker. Jag bad om en offert från ett företag i våras, den var på 15.000. Vad är rimligt? Vad gav ni?

Gävle! Vi tog hjälp av Akustikfixarna, de har kontor utanför Sthlm om jag förstått det rätt. Men vi hörde runt hos ett antal företag innan vi tog beslut. Jag kan inte svara på vad som är rimligt, men för det vi fått hjälp med tycker jag definitivt det var överkomligt. Hade ingen enorm budget liksom. För erat projekt låter 15 ganska rimligt tycker jag. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...