Jump to content
Annons

Kompressor BFD


MrDweeb

Recommended Posts

Hej!

Har precis kollat in trummljuden/programmet BFD och har även varit hos en bekant som köpt Drumkit from hell 2. Det jag/vi funderar på är - hur får man det där häftiga trummljudet som de får med hjälp av kompressorer osv?

Har sökt med lykta efter ett svar - för mina förhoppningar grusades när mina trummor lät rätt kasst jämnfört med det man hört på demos.

Alltså hur ställer jag in kompressorer/efffekter osv i programmen? Jag kör med Cubase 2 sx och BFD. Har tillgång till några VST kompressorer samt reverb osv. Jag spelar in mest hårdrocks musik och vill få fram ett skönt klipp i baskaggen samt schyssta hihat å cymbal ljud.

Kom inte med att jag är noob å RTFM för som sagt jag har kollat överallt. Ja jag kan hålla med om att jag är nybörjare men inte en sopa 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Testa 1176LN kompressorn från Universal Audio som finns på UAD kortet. Hoho. Mycket gött. Testa DW trumsettet, den har bra klipp i bastrumman. Flytta bastrumsmiken närmare frontskinnet. Ta gärna ut varje kanal för sig till Cubase så att du själv kan EQa trummorna efter önskemål: Ta bort bas från virveln, och hihaten, mm precis som när du mixar med riktiga trummor. Det finns bra böcker om detta i biblioteket. Kör 1176LN på högsta spätt på slutmixen så får du höra på finheter. Vill du ha ännu mera klipp, så kör gate på varje trumma så blir det ännu mera. Rock!! Annars är det stora Slingerland trumsetet helt underbart för dom fina övertonernas skull.

Jag tror inte det finns många inspelningar där man INTE använt kompressor på vid inspelning eller mastring. Jag menar alltså inte såna kompressorer som finns i cubase för dom låter bedrövligt. Bra kompressorer låter jättebra som LA2A, 1176 och Fairchild 670. Dom pumpar inte utan låter superbra.

Redigerat av Jan Spanedal
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Håller med en bra kompressor som är väl inställd tar fram och förfinar ljudet eller så kan man använda det som en ren effekt med "pump", osv!

Sedan detta här otyget med att ha en (master)-kompressor med max-värden uppå hela den färdiga mixen, med dess redan komprimerade trummor,

komprimerade sångspår och komprimerade gitarrer, osv - det... är en helt annan femma!

MVH-Peder

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller att få ett fint klipp och tryck i baskaggen för metal så kör jag själv med ungfär samma inställningar som toontrack körde på dfhs demon...

Djävulskt mycket eq, och ännu mer kompression..

(eq:n brukar jag dra ungefär + 18-20 db runt 7,5 khz, och dra ca - 10-18 runt 280 hz på waves q eq.) ....

Själv kör jag drumkit from hell superior, men eq inställningarna borde funka ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag/vi funderar på är - hur får man det där häftiga trummljudet som de får med hjälp av kompressorer osv? [...] Alltså hur ställer jag in kompressorer/efffekter osv i programmen?

Två tips.

Hur man rattar fram rätt ljud på en kompressor:

Jag utgår från att du vill jobba med mjukvarukompressor. Sätt 'attack' och 'release' till högsta värdet (lång attack, lång release - bör vara det mest transparenta läget). Sätt ratio på t ex 2:1 och börja jobba med threshold. Börja från högsta nivån (0 dB eller högre) och sänk sedan långsamt. Stanna när du tydligt hör att kompressorn arbetar. Jobba nu med ratio istället. Prova både att öka kompressionsgraden, gå upp till 4:1, 6:1 och uppåt) eller minska (1,5:1 eller mindre). Leta efter balansen när du tycker att kompressorn jobbar bra och samtidigt inte tar död på dynamiken och/eller diskanten. Gå vidare till attack. Om du sätter en för snabb attack kommer du att höra hur ljudet tappar botten eller skärpa. Det tränger inte igenom lika mycket. Gå vidare till release och sänk den. När releasen är för snabb kan det låta som att ljudets ambiens eller utklingning kastas fram i ljudbilden. När du tycker att attack, release och ratio jobbar bra ihop kan du gå tillbaks till threshold igen. Hitta den nivå där du tycker att kompressorn jobbar bra över materialet.

Det här sättet att jobba med kompressor är tidskrävande, men jag tycker att man lär sig mycket på det. Framförallt är de ett bra sätt att lära sig en viss kompressors karaktär. När du börjar känna en viss kompressor utantill är det inte längre någon vits att köra enligt det här systemet.

Vilken kompressor passar till vilket instrument och till vilken genre?

Svårt att svara på. Kompressorer är till viss del genrebundna, till viss del funkar de olika bra på olika instrument och till viss del är de universella. Ta råd från folk som jobbar inom din genre, vilka kompressorer dom arbetar med.

1176, kompressorn som Spanedal tipsar om, är en legendarisk kompressor inom rockmusik. Ofta använd på trummor (perfekt till att göra Bonham-sound). Men den tar fram sköna kvaliteter på sång också. Är det någon som hört Slayers cover av Minor Threats 'Guilty of being white'? Skriket i början är, typ, vad en 1176 kan åstadkomma.

Men har man inte råd att lägga drygt 5000:- på ett uad-kort med 1176LN så finns det självklart en massa billigare alternativ, typ:

Waves Renaissance Compressor kostar $200 i directX-version

Voxengo Crunchessor blyga $49.95 [VST]

Kjaerhus Golden Compressor ligger på $118 [VST]

Digital Fishphones Blockfish, slutligen, är gratis [VST]

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...