Jump to content
Annons

Knepig utsläckning vid sånglyssning i lurar.


Guitar Nilsson

Recommended Posts

När jag sitter o gör sångpålägg är det knepigt på det viset att när jag sjunger så hör jag min egen röst sämre (volymsvagare) i lurarna än när jag sen spelar upp det för att kolla hur illa det lät. Jag får alltså ha sångspårsregeln ganska mycket högre just när jag sjunger än när jag sen mixar. Det blir väl nån sorts utsläckning av lurljudet från direktljudet av sången inne i huvet. Om jag fasvänder preampen blir det anings bättre men bara lite.

O det är ju inga större problem att hissa upp o ner regeln vid vanlig inspelning. Men nu har jag börjat göra viddjosar där jag sjunger till mina backtrax, då går både backtrack, livegitarren o livesången in samtidigt i Zoomkamerans XLR-ingångar. Ställer jag sångvollen på mixern så att jag hör bra och sjunger minst surt så blir sången alldeles för stark på filmen sen. Med lagom uppspelningsvolym hör jag mig själv ganska kass just när jag sjunger. Och i kameran kan jag ju inte justera några nivåer efteråt... 🙁

Ett sätt är ju att mima till en färdig mix, men det blir för billigt på nåt vis... Olösligt problem eller? 🙂    

Här syns/hörs att jag inte får bra lyssning. Gitarren hör jag bra.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Det är nog så att du behöver höra dig själv starkt när du sjunger.  

Om jag spelar in någon annan  som sjunger så kommer personen som sjunger ofta vilja ha starkare sång i lurarna än vad jag vill ha som lyssnar. Då kör jag separat lyssning för sångaren och för mig. 

Använd en send för att skapa en hörlursmix i din porta, förslagsvis före regel. Plocka ut senden till en hörlursförstärkare och vips har du löst problemet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, drloop säger:

Det är nog så att du behöver höra dig själv starkt när du sjunger.  

Om jag spelar in någon annan  som sjunger så kommer personen som sjunger ofta vilja ha starkare sång i lurarna än vad jag vill ha som lyssnar. Då kör jag separat lyssning för sångaren och för mig. 

Använd en send för att skapa en hörlursmix i din porta, förslagsvis före regel. Plocka ut senden till en hörlursförstärkare och vips har du löst problemet. 

Har tänkt lite så själv, det är nog det smartaste. Min Yamaha livemixer har nån sorts masterreglar för olika grupper jag aldrig använt, det kanske går att göra samma sak där så att det blir en mix till lurarna o en annan till kameran? Det blir förstås samma sak live, jag brukar alltid köra med lurarna när jag spelar enmansband, o då blir sången förstås överdrivet stark i PAt. Det låter nog inte allt för vackert alla gånger efter fem timmars rockande,

Annars är det lite mysko att man vill öka sånglyssningen just när man sjunger. Det borde bli tvärtom när man hör sin egen röst både i lurarna och även direkt inne i huvet. Beror det på fasfel mellan lurar o inne i huvet? Fasfel i hjärnan? 😉 

Livemixern har fyra send så där kan jag ju lätt göra en speciell hörlursmix även om jag då hör backtracken i mono. Det var ju skit desamma när den blir steero på tuben.

Kanske det skulle bli bättre ändå om jag kör ut både backrack, sång o gitarr genom PAt? Då skulle jag kunna skippa lurarna. O kameran har fyra ljudspår med separat volymer, Ett stereospår från X/Y micken som sitter på kameran plus två till spår från XLR-ingångarna. Ska ta o testa att spela in (filma) så också så vi kan spela in helt live med hela bandet. Enmansköret är egentligen lite plojty som borde förbjudas.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, Henric Svensson säger:

Spela in videon som vanligt med volymen så att du hör bra, ta sen bort videokamerans ljudfil och ersätt den med en riktig mix! Kan vara lite pilligt att få det i synk men brukar gå att få i synk med lite pill!

Tyvärr fattar jag inget av såna grejer o bild filmprogram. I så fall får jag mima helt playback. Men det blir liksom fel tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...