Jump to content
Annons

Få bukt med 130hz bas i hemstudio


And1234ers

Recommended Posts

Hejsan! 

Har som mål att kunna mixa bra och få nytta av mina monitorer. Tyvärr ingen perfekt miljö för det men tänkte endå ge det en chans och behöver råd. Analyserat ljudet och största problem är 130hz basen som sticker ut o sen 80hz. Köpt 4st akustikskiva P70 (120x60) 70mm tjocka som jag hoppas räddar upp detta. Hur ska jag placera dom på väggen? Stående? Lite mellanrum på mitten av rummet? Kan tyvärr inte möblera hörnen då det är en dörr på ena sidan o andra gardin och fönster. Kan det komma störbas från bordet? Tänker under där man har benen? 

Rummet är ca 4,5m x 6m

monitorer står ca 20cm från väggen.

presonus eris e5

har bordet på ena kortsidan

 

Några tips är varm välkommna!

mvh!

BAC597AF-CE61-40BA-9449-8D11E5DAAD13.jpeg

F9408F20-F315-4674-99FB-7F5B0BD9E6C6.jpeg

6A0F1073-F984-4090-8489-4B8B84EFFDCA.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du behöver bygga ordentliga basfällor. Mitt rum som är ritat har väldigt bra kurva ner till 100hz sen sticker det iväg lite men det har mer med rummets volym att göra. 

 

Sen blir det givetvis bättre med minsta lilla behandling kontra ett helt obehandlat rum. 

 

Jag hade gjort 2-4st rejäla basfällor och sedan kanske gjort några 2d diffusorer övrer mixplats

Link to comment
Dela på andra sajter

Stående vågen golv/tak påverkas väl inte av diffusion? Är väl bättre med absorption där? Första reflektionen från taket kan jag förstå att man kan vilja diffusera men vill man inte ha absorption bakom i så fall? Vet att Claes har diffusion i taket men är det inte absorption bakom? Eller kör han diffusion direkt på taket?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, ostfisk säger:

Stående vågen golv/tak påverkas väl inte av diffusion? Är väl bättre med absorption där? Första reflektionen från taket kan jag förstå att man kan vilja diffusera men vill man inte ha absorption bakom i så fall? Vet att Claes har diffusion i taket men är det inte absorption bakom? Eller kör han diffusion direkt på taket?

Jag är ingen expert!

 

Jag har två stora basfällor framför mig som snedar av väggarna. 2d diffusorer  ovanför mig.  Mdf fällor längs väggen bakom mig som är ca 60cm höga med QRD fällor ståendes på dem. Qrd tar mer låg midden har jag för mig typ 600-2500hz. När Claes bygger större rum mer ordentligt så brukar han bygga mdf lådor 60cm höga längs hela kontrollrummet plus allt annat då ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter riktigt bra och proffsigt. Hade jag haft studiobygge möjligheter så hade jag gått all in på dessa sätt. Sitter nu i en lägenheten och vill på ett enkelt sätt fixa 130hz basen. 

P70 som jag använder:

(En slitstark ljudabsorbent med mycket goda akustiska egenskaper. 
Akustikskiva P70 är vår mest flexibla och mångsidiga ljudabsorbent.)
 
skulle man kunna flytta ut dom från väggen och lägga dom dubbelt två och två för djupare basreglering? 
 
Har en del fönster i rummet, funderat på om det är dom som stället till det? Annars möbler och tyg så bra dämpat på andra sidan. 
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, crillemannen säger:

Jag är ingen expert!

 

Jag har två stora basfällor framför mig som snedar av väggarna. 2d diffusorer  ovanför mig.  Mdf fällor längs väggen bakom mig som är ca 60cm höga med QRD fällor ståendes på dem. Qrd tar mer låg midden har jag för mig typ 600-2500hz. När Claes bygger större rum mer ordentligt så brukar han bygga mdf lådor 60cm höga längs hela kontrollrummet plus allt annat då ??

Intressant! Vet ju att Claes vet vad han gör, tvivlar inte på det. Men då har du inget problem runt 68-75 Hz då? Där brukar stående vågen i höjdled ligga, beroende på takhöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, ostfisk säger:

Intressant! Vet ju att Claes vet vad han gör, tvivlar inte på det. Men då har du inget problem runt 68-75 Hz då? Där brukar stående vågen i höjdled ligga, beroende på takhöjd.

Inga problem under 100hz dock så är ju inte efterklangen helt jämn, jag hade behövt bygga fler basfällor men dörren sitter fel i rummet. Dock tror jag han nämnt att man ska ha lite mer "luft" i rummet när det är ett litet rum och inte bygga för mycket.

 

Så efterklangstiden far iväg lite vid 100hz och neråt och först vid 40hz blir det en rejäl förstärkning. Inget man märker när man sitter i sin triangel vid högtalarna men det hörs när man backar 1-2m 

Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

Som grabbarna ovan svarat så kommer den skivan troligtvis inte hjälpa särskilt mycket med ditt problemområde.

Du kan använda skivorna först för att flytta runt både dom och monitorer för att se om det blir något bättre i någon konfiguration. Sen kan du använda dom som ytterskikt i en tjockare fälla för att få bättre effekt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, And1234ers säger:

Oki 🙂

vad innebär spegelteknik? Ställa bakom mig? 

Googla:)

Där du sitter, om nån håller en spegel längst vägg och tak, där du ser dina högtaler i spegeln, där får du de första och värsta reflektionerna, och där bör du sätta ordentlig punktabsorbering, 200mm mineralull med 100mm luft bakom tillexempel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...