Jump to content
Annons

Fismumriken

Recommended Posts

Hejsan!

Har inte hittat något svar eller tips riktigt när jag letat i forumet, så jag ställer frågan här.

Så här är det. Jag kör Cubase 5 och använder Roland Quad-Capture UA-55. Nu har jag hållit på och spelat in och mixat och mastrat i flera år och skulle vilja utöka min hemmastudio. Så jag är ute efter en DAW-controller. Minst 8 kanaler som är motoriserade och kommer ihåg hur inställningarna var innan. Alltså om jag spelar in 2 låtar vill jag bara kunna trycka på en knapp så åker spakarna dit dom var när jag spelade in första låten. Vad jag har förstått så behöver det vara motoriserade spakar. Samt med minne? Men nu är frågan, jag vet att man kan lägga in olika effekter på send på kontrollenheten där man kan ställa via en viss ratt t.ex. Men om man nu har en kontrollenhet med minne som kommer ihåg inställningarna på spakarna, kommer den även ihåg inställningen på rattarna? 

Och vad kan ni rekommendera? Jag är inte rik... 5000:- är budgeten. Förstår om man kanske inte kan få allt men jag vill gärna veta hur de fungerar då. 🙂

 

Denna har jag kikat lite på https://www.thomann.de/se/behringer_x_touch_compact.htm och den verkar fungera så som jag vill. Men jag behöver inte riktigt ha en sådan avancerad egentligen. Kan tycka som "nybörjare" på DAW-controller att denna är lite rörig. Jag behöver inte kunna bläddra mellan en massa grejer. Jag är i princip endast ute efter att styra mixern i Cubase på ett smidigare sätt än att behöva hoppa fram och tillbaka med musen, en kanal åt gången.

MVH 

Redigerat av Fismumriken
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...
Annons
pdac (oregistrerad)

För din budget skulle jag rekommendera en Presonus Faderport 8. Betydligt bättre byggkvalitet än Behringer. Du kommer irritera dig på budgetkänslan å de högljudda automiserade reglarna på Behringern. Den har motoriserade faders och transport control vilket är de två funktioner du kommer ha allra störst nytta av för att snabba upp ditt arbete och slippa använda musen hela tiden.

De inställningar du pratar om gällande effekter är sånt du enklast ställer in med templets och marcros i din daw. Vissa kontrollenheter har möjlighet att ställa in vissa såna saker i medföljande programvaran eller har utökat stöd för vissa DAW. Men känner du ett behöv senare att kunna styra pluggar mer i detalj även med en kontrollenhet hade jag nog införskaffat en softtube console, Slate Raven eller liknande separat kontrollenhet för det senare 🙂

En ren kontrollyta är egentligen enklare att tänka på som ett midiklaviatur som ser ut som ett mixerbord. Från början var de just midi enheter som sände och tog emot midi kommandon. Numera arbetar de flesta efter mackies HUI protokoll men principen är ungefär densamma. 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det jag inte gillar med faderport är att den inte har någon pot på varje kanal. Och det flesta har mackie hui och mackie mcu. Kör man cubase så är mackie mcu helt klart att föredra. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...