Jump to content
Annons

Bästa gitarreffektsprogram för tungt ljud?


damien thorne

Recommended Posts

Hej, 

Går det att med enbart gitarren inkopplad i ljudkortet (ej via förstärkare), få ett tungt gitarrljud med bra tryck?

Isåfall vilket program tycker ni är det bästa (tex guitar rig, amplitube, revalver, ezmix)? 

Vilken presetskombination använder ni för detta ljud? Och hur är balansen ställd på dessa ljud? Tex puppetsmaster 100% höger, panterawalk 50% höger, och samma presets på vänster kanal. 

Ljudet jag är ute efter är liknande:

Metallica - Master of puppets
Pantera - A new level
Rammstein - Links 2 3 4
Five finger death punch - Salvation

Om ni kan så får ni gärna länka till nån låt ni gjort där ni använder detta ljud. Observera att det ska vara helt utan förstärkare. 

Om det inte går att få detta ljud med enbart gitarreffektsprogrammet, vad behöver jag köpa då? 

Ljudkortet jag har är Focusrite Scarlet Solo. Gitarren är en Ibanez RGIR20FE med Emg 81 och Emg 60 mickar.  En nybyggd bra dator. 

Redigerat av damien thorne
Skrev fel gitarr
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mycket av ljudet sitter i fingrarna hos den som spelar men med det sagt - kolla runt lite på youtube så får du nog en hyfsad uppfattning om vad de olika programmen kan göra. Jag har testat både Line 6 Helix Native och BIAS FX men jag var inte särskilt nöjd med någon av dem. Helix Native hade en del roliga funktioner och lät inte illa men den lät... tja, som en gitarrampsim med effekter. BIAS tyckte jag var svår att ratta o därmed blev liksom ointressant för mig, mitt intresse falnar ganska snabbt om jag ska behöva lägga ner tid sånt mög. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Oavsett vad du använder så kommer du att låta som du. Dessa låtar du nämner låter som de gör helt enkelt på grund av hur allt är inspelat och mixat så du kommer aldrig att få de ljuden. Metallica och Rammstein kör med EMG men Dimebag körde ju med passiva och hur FFDP har jag ingen koll på så det spelar ju också roll. Det finns en uppsjö av ampsims. Både kommersiella och gratis. Oavsett vad du väljer så stäng av interna cabsen om du kör med någon kommersiell plugg och kör med cabimpulser för att det ska låta bättre. Ja så gott det går. Oavsett så kommer det låta ampsim och platt. Precis som Hellpig har vi "been there, done that" med inte allt för bra resultat. 😄 Ampsims får man som oftast också EQ:a mycket för att det ska låta bättre också. Presets som finns för ampsims brukar alltid låta skit så skippa sånt och ratta fram själv tills du blir nöjd. Ha inte samma exakt på varje sida. Det blir ingen stereoeffekt av det. Det är variation som skapar en illusion av stereo. Det räcker gott och väl med att ha olika cabimpulser på varje sida. Det kan vara olika placeringar för samma mick(ar) eller två olika mickar eller kombination eller helt enkelt olika cabs. Quadtracka så behöver något vara lite olika på också för andra spåret på sidan. Men se upp för fasfel. Bästa är med helt olika förstärkare. En väldigt vanlig kombination är Mesa Boogie och  Peavy 5150 som passar bra ihop. Finns sjävklart andra så man får testa sig fram. Vissa funkar tillsammans bra tillsammans och andra mindre bra. Sen behöver man vara jävligt tight också om man ska quadtracka.Vanlig panorering brukar vara 100% och 80% för det andra spåret på sidan. Som vissa producenter har upptäckt av erfarenhet så gör inte quadtracking det nödvändigtvis till större och bredare ljudbild. Det handlar om att spela tight. Tredje version är två på sidorna och en i mitten. Ampsims låter tunnare och en stereobreddare kan göra susen t ex bx shredspread som är framtagen just för ampsims tunna ljud. Men man bör undvika allt för överdrivet breddande.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Hellpigg och Die Hard för svar 🙂

Jag har testat lite olika ampsims med olika presets. Just nu använder jag guitar rig, men jag är inte riktigt nöjd med ljudet. 

Vad är Cabimpulser? 

Tack för tipsen hur jag ska ställa balansen och att jag ska köra med olika ljud på höger och vänster. 

Quadtracka, är det att spela in samma låt 4 ggr? Där jag har två spår till höger och två till vänster? Isåfall, ska alla 4 spåren ha olika ljud? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Alla inbyggda cab på kommersiella ampsims låter plastiga och dåliga. Cabimpulser är wav-filer som man kan ladda in i sitt impulsreverb. Alla DAW har väl ett nu för tiden som ingår? T ex studiorum, halls etc som man kan ladda in egan wav-filer med. Annars finns det t ex https://bedroomproducersblog.com/2013/11/23/ignite-amps-nadir/  Sen finns det gratis cabimpulser och kommersiella. Bara googla vidare så hittar du vad du söker och vill ha där. Det är alltid en smaksak vilka man föredrar. Ställa balansen? Hur menar du? Quad, ja det är fyra. Nej alla fyra ska inte ha olika ljud. Som jag skrev så kan man t ex på varje sida ha två olika stärkare som just t ex Mesa och 5150. Men ha samma cabimpulser. Säg som exempel  en sm 57 rak och en 57 vinklad(eller nu vad det står på de olika impulserna man använder)på vänster sida. På högra sidan kanske det är en rak sm57 och en vinklad sennheiser 421 man föredrar. Man får testa sig fram vad man föredrar där med. Eller t ex Mesa cab på vänster sida och Marshall med v30 på högra sidan. Möjligheterna är oändliga. Det som är viktigt när man lyssnar är att man hör att det låter lite olika på höger och vänster sida. Det är som jag skrev tidigare det som gör att man upplever stereo och ett bredare ljud. Detsamma gäller om man lyssnar på bara ena sidan med två olika stärkare. Lägger man på allt detsamma på en sida så kommer det bara att låta högre och inte bredare heller.  Man kan justera själva EQ på ampsimmen lite på ena sidan, vänster eller höger men ratta inte för mycket. Det krävs bara lite. Annars är risken att ljudet kommer fram på ena sidan och mindre på den andra. Det är ingen god att som exempel att ha lagom med mids på ena sidan och urgröppt mid på andra sidan. Alltså man stänger av de inbyggda cabsen på kommersiella ampsimmen för att kunna köra med cabimpulser.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Mercuriall finns även. Bygger på en Engl E530 preamp, låter faktiskt helt ok i mina öron. Man kan ladda ner den som demo på deras hemsida, fast med rätt så begränsade möjligheter.

Här har jag använt mig av deras demo för att prova lite:

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, nix spelar inte på en Hello Kitty gura. Är bara en bild jag snodde från nätet. 😉

Tackar Damien! Ja Mercuriall låter förvånansvärt bra faktiskt.

Angående sången så är det två lead pannade 30L och 30R, sedan åker dom in i en gruppkanal där det är kompressor, eq, en deesser och lite reverb och delay. På "körerna" är det samma, fast lite annorlunda eq och pannade 40L och 40R. That´s it 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...