Jump to content
Annons

Vilka nya delar för att tysta ner min studio dator?


hertingen

Recommended Posts

Hej,
Jag skulle vilja försöka tysta ner min studio dator så mycket som det är möjligt. Tidigare har jag inte behövt bry mig om hur den har låtit men nu har jag flyttat min studio till ett mycket mindre rum där jag även är tvungen att ha datorn i samma rum. Datorn är ca 5 år gammal och det jag funderar på är att byta ut fläktarna i den. Ev också nätaggregatet. Samt försöka tysta ner mina hårddiskar med diverse hemmagjorda dämpningar (för att minimera kontakt med chassi och minska vibrationer). Då jag har väldigt dålig koll på dator komponenter så skulle jag vilja ha tips på fläktar och nätaggregat som jag skulle kunna byta till. Så tysta som möjligt helst. Har inte satt någon budget men går det att komma undan billigt så är ju det att föredra. 

Min dator är en:   Intel(R) Core(TM) i7-2600K CPU @ 3,40 GHz
Och i den sitter ett AXP nätaggregat
Vilka fläktar som sitter i den har jag ingen aning om. 
Alltihop sitter i ett Cooler Master Centurion chassi.
Jag har 3 hårddiskar i den 1 ssd för operativsystem och 2 mekaniska för inspelnings-data och program.

Bifogar två bilder av hur det ser ut i datorn. 

Mycket tacksam för svar. Och är det någon som har några andra tips om hur man tystar ner datorn så uppskattas det mycket. 

bild1.jpg

bild2.jpg

Redigerat av hertingen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Joaquim88 (oregistrerad)

Fläktar väsnas överlag mest. Satsa på tysta fläktar (även i agget) och fläktfritt grafikkort.
Vill du riktigt tyst med väldigt låg medeltemp så satsa på vatten/vätske-kylning.
Ytterligare tystnad är att sätta datorn i skåp, eller i litet separat utrymme, typ klädkammare. Kräver slagborr för att göra hål i väggen och inköp av flera meter långa anslutningskablar (mus, skärm, tangentbord, USB hub, ljud m.m.)
SSD-diskar förstås (nästan idiotiskt att inte ha det idag), och en mjuk gummi-matta mellan chassit och främsta kontaktytan (t.ex. golvet) hjälper tydligt med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för ditt svar. Har du något/några tips på märken av fläktar som är bra och tysta? Och är det någon storleks standard på fläktar (dvs. att jag kan köpa vilken fläkt som helst så passar den på platsen den ska sitta i datorn)? Om jag vill satsa på vatten/vätskekylning hur fungerar det isf? Samma sak om jag vill byta ut mitt nätaggregat,  är det något jag bör tänka på där? Hur vet jag hur många watt jag behöver tex. När jag köpte datorn var ssd-diskar fortfarande väldigt dyra om man ville ha många gb. Därför jag valde 2 mekaniska till program och ljuddata. Har funderat på att byta till ssd nån gång i framtiden. Går det föresten att tex clona en mekanisk hårdisk och lägga på en ssd? Eller måste jag börja om från början om jag byter till en ssd, med att installera om alla program som jag har på den mekaniska hårdisken som jag vill ersätta?

Link to comment
Dela på andra sajter

23 hours ago KillwithSkill sa:

Satsa på stora fläktar! Intels egna processorfläktar är skräp!
ZALMAN's fläktar är lite tystare...
 

 

23 hours ago KillwithSkill sa:

Man tackar! Är det någon speciell modell du tycker jag bör satsa på? Du kanske har erfarenhet av någon? Hur vet jag vilken storlek jag ska ha på fläktarna? Mäter jag fläkten från hörn till hörn för att få storleken? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...