Jump to content
Annons

Hur genererar man en Sinusvåg?


ErikP120

Recommended Posts

Annons

Hehe, lite jobbigt att micka upp en stämgaffel och pitcha ner den=P

Kan man uträtta dessa mirakel i Cubase SX?

jag kan väl plöja manualen, men om någon bara kan förklara lite snabbt så hinner jag dricka en kaffekopp undertiden.

Cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Vad har du för prylar då? Ett knep jag/vi brukade köra med på 80 talet var att gejta in tongeneratorn från mixbordet.. Men det gjorde vi mest för att få botten på virvelkaggen. Men har du nån enda "analog" mjukarusynt så är det ju inga problem att ratta till en sinus där.. Har du t.ex Wavelab Soundforge eller nåt annat ljudediteringsprogram i datorn så kan du oftast generera en sinuston i dom.. Annars så får du väl spela in lite lämplig rundgång 😉

Här kan du ladda ner lite wav-filer också.. Kanske nån passar

Diverse ljud

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har både cubase SX 2 och Wavelab, jag har även ett gäng njukvarusyntar, men jag börjar känna mig lite förtappad på området om sinustoner: Hur gör jag, rent praktiskt, för att få fram denna ton? och hur gör jag för att bestämma vilken frekvens tonen ska ha?

Har sökt i alla funktioner i cubase men det finns såklart ingen "tryck här så får du en sinuston på 59 hz" knapp, så snälla red ut detta för mig.

/Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

I en mjukvarusynth letar du fram Oscillatorn och ställer där in Sine som vågform. Det finns inte på alla synthar, så du kanske måste leta lite i olika synthar. Dra ner filtret till "noll" (alltså cutoff på max och resonans på min) så att det inte påverkar ljudet. Du får då ut sinustoner över hela klaviaturen, så det är bara att spela för att hitta rätt frekvens...

(Du kan förresten få fram sinusvågformer genom att låta filtret självoscillera också, men det ids jag inte förklara just nu... 😄)

Annars är nog det enklaste om du försöker hitta "tone generator" eller vad det nu kan heta i WaveLab. SoundForge har en sån under Special- eller Process-menyn om jag inte minns fel.

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

I Wavelab går du in på menyn Tools->Audio signal generator

I listan "Waveform" under fliken "Source" väljer du "Sine". Under fliken "Frequency" ställer du in frekvens under "Start Freq.". Under fliken "Level", i rutan "Sustain time" ställer du in längden i sekunder. I rutan "Global level" ställer du volym... O så finns ju en del andra finesser också, men så gör du en sinuston. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...