Jump to content
Annons

Mikrofon för att spela in elgitarr


HALMIS

Recommended Posts

Hej! Jag tänkte prova att spela in elgitarr med något annat än sm57, eller med sm57 och en mick till. Spelar in högt som fan med dist, inte metal men rätt hårt.

Kanske en kondensatormick på lite längre håll och sm57 närmickad? Har ni nåt tips på en bra mick som inte kostar en månadslön?

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Annons

Hejsan

En bandmikrofon närmickad med din sm57 kan gör underverk, eller en kondensatormick. Glöm inte kolla fasen.

Om du har öppen låda på på kabinettet kan du sätta en sm57 mot högtalarens baksida i samma höjd och riktad mot den främre sm57:an, du bör nog fasvända den bakre sm57an vid inspelning

Om du har en stereinspelningsapparat typ Zoom H2 eller nåt, kan du använda den till att få med rummet., men vid lite skitigare "modern" rock så gissar jag på att närmickning är lättast och sen ge reverb eller delay för vibe

Högt är inte alltid bäst, boosta stärkaren innan så går det o få rätt schyssta sounds utan volymen och ett mosigt gitarrspår. Du vill få med transienterna

Redigerat av TweedBassman
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

På gearslutz surras det en del om RM BIV bandmikar. Kostar en bråkdel av royer och är om inte i klass med royer så ett par klasser bättre än kinesiska budget varianter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Neumann TLM U-67 kostar bara 15.000 och är som gjord för gitarr.

Den har en skön boost i mellanregistret jämfört med vanliga U-67. Det passar bra för det är i sweetspoten av gitarrens frekvenser.

Han skrev tydligt att han inte vill köpa någon som kostar en månadslön. Varför har vissa svårt att förstå när jag någon skriver klart och tydligt inte allt för dyrt? Varför har vissa en sånt kåtklåda att vräka ur sig dyra förslag bara för att tro att andra ska bli impade? Sen blir det inte bättre resultat bara för att det är en dyr mick. Men vissa går ju på hyper om att dyrt=bättre ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] något annat än sm57, eller med sm57 och en mick till. [...] Har ni nåt tips på en bra mick som inte kostar en månadslön?

Tack på förhand

Vad har du för budget uttänkt till dylik tingest?

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Inom gruvindustrin får man ut mellan 25000-30000 efter skatt och då är OB-tillägg och bonusar inte inräknade. För att jobba som lastare hos Boliden och LKAB krävs bara förarbevis för hullastare.

Och jobbar ts som generaldirektör eller vd på ett större företag så är 15 000:- som fickpengar för lördagsgodis
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Precis! Därför är det dumt att gå till hårt angrepp mot Greenlight som du gjorde då du inte vet förutsättningarna.

Och lika dumt av dig föreslå en dyr mick då du inte ens överhuvudtaget vet vad han har för inkomst. Har han en genomsnittlig lön som de flesta har så är det i stort sett en måndslönsmick du föreslog. Helt meningslöst de i stort sett nästan alla bra gitarrljud har använts av mickar som är relativt billiga. En dyr mick gör inget bättre. Det är rätt kunskap om hur man mickar som gör det. En dyr mick+dålig kunskap=dåligt resultat. En billig mick+bra kunskap=bra resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag har inte föreslagit någon mick i den här tråden. Det ligger mycket prestige i dina inlägg tycker jag och det blir väldigt tydligt då du har fel men.vägrar backa.

Ja du är mycket för att anklaga andra för prestige: https://forum.studio.se/topic/113148-svårt-att-eqa-tamburin/?p=1664452

https://forum.studio.se/topic/113148-svårt-att-eqa-tamburin/?p=1664387

Genom andra känner mig sig själv. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag lirade in min elgura med en neuman u87 en gång och det lät för jävligt det blev väldigt spetsigt och nasalt. Till rullbandandare vilket ju kanske inte spelar nån roll i det jär samanhanget

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...