Jump to content
Annons

Exportering..


Alex123

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har köpt en ljudkort Esi Juli@.

När jag spelar typ en melodi i Cubase och exporterar melodin i 24/bit och öppnar den med windows media så står det "Codec problem nåt liknande..

Vet ni vad som kan vara problemet?

Jag frågade dom i Jam om man kan exportera låtar i 24 bit och dom sa ja..

tack´

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag provade en 32 bitars fil (nedladdad från Claes miktestsida) i Windows Media Player 9. Programmet sökte codec på nätet och sedan fick jag ett felmeddelande: 'klassen har inte registrerats'

Fast å andra sidan. När jag tänker efter har jag sällan behov av att spela upp i högre upplösning än 16 bitar i en vanlig player. Fick ju till och med hämta hem en ljudfil på nätet för att något att testa med. 😄

Går vidare och prövar öppna samma fil i Quick Time Player 6. Får meddelandet att programvaran som krävs för att spela upp filen inte går att hitta på Quicktimes server.

Real Player 8 har liknande problem.

Jag har försökt få Winamp att spela 24 bitar tidigare, utan resultat. Jag tror förklaringen är så enkel som att stöd för professionella format har låg prioritet hos tillverkarna.

Edit: tog bort lite 😄

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar mixa ner mina låtar i 32 bit format när jag är klar. Detta för att sedan fortsätta med projekten i Wavelab som ligger på en annan dator. När jag har mixat ner låten och klickar på filen så spelar min Windows Mediaspelare upp filen utan några som helst problem.

Mediaspelaren är dock av äldre modell. Vet ej om det är mediaspelare 8 eller något. Jag har inte uppdaterat den på ett tag. Däremot så klarar av någon anledning inte mediaspelare version 9 av det på den andra datorn.

Verkar skumt men 32 bitars filen fungerar på den äldre mediaspelaren. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

detta är ett exempel bara då..

om jag skulle göra en platta o låtarna är 24 kbit, skulle ingen kunna lyssna på mina låtar då??

om 24 bit inte funkar så varför ska man ha det för då?

borde ha kvar min creative

Öhhh...njaa..du kan ju inte göra en cd i 24 bitar. cd är 16 bitar , 44.1 kHz, och därmed basta. Däremot kan du göra dvd-audio i t ex 24 bitar 96kHz ller 24/192 (om du har Wavelab 5, förslagsvis)

Fördelen med att spela in i 24 bitar eller i 32 bitar (float) är att du får bättre ljudkvalitet vid inspelningen, finare mer detaljerade ljud. Det bästa är att köra allt i så hög ljudkvalitet som möjligt, särskilt om du ska mixa ljud, mixa om, osv. Sänk sedan kvaliteten till 16/44.1 i sista ledet; innan musiken går till press eller bränning så att det blir en cd; annars blir det ju väldigt få som kan lyssna på skivan; eller gör två masters, en dvd-audio och en cd-master.

Tar du samples och skall redigera dem kan du med fördel sampla upp dem till en högre kvalitet, redigera, mixa etc och sedan låta de redigerade ljuden ha denna upplösning ända tills den sista nedmixningen. Om man har låg kvalitet och ändrar mycket hela tiden är risken att man "stryper" dynamiken litet, eller vad jag skall kalla det. Detkan låta lite "skrikigt" på ett onödigt sätt. Rent tekniskt kan andra förklara det bättre än vad jag kan. Men det hörs.

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

om jag skulle göra en platta o låtarna är 24 kbit, skulle ingen kunna lyssna på mina låtar då?? om 24 bit inte funkar så varför ska man ha det för då?

Det är enkelt löst. Gör helt enkelt två skilda exporter från ditt musikprogram. En i 24 eller 32 bitar (vilket du nu jobbar i) som du kan jobba vidare med (redigera, mastra osv) och en i 16 bitar för att ha som lyssningsex (spela upp i media palyer eller bränna till cd).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...