Jump to content
Annons

xml-filer Cubase - Yamaha


sturepelle

Recommended Posts

Jag har nyligen skaffat Cubase 6.5 begagnat. Jag vill ansluta min Yamaha CVP 701 och använda ljuden i den samt använda den som min midikeyboard.

I Cubase midi device manager finns XML-filer för en massa instrument men inte för min CVP701. Det närmaste jag kommer är Yamaha CVP 107-109-700. Det verkar inte som att alla program change överensstämmer med CVP 701 tyvärr. Och säkert inte en massa annat heller.

Har ni/vet ni om det finns en XML-fil som passar till CVP 701 att tillgå någonstans? Det verkar inte vara helt enkelt att göra en själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Cubase XML-fil för olika devices ( svensk förståelig översättning?) är en färdig import av inställningar för olika syntar men patchlistan i sig är en helt vanlig textfil man kan redigera och ändra saker i innan "installation". Vad är det exakt du upplever skiljer? Har du en icke-original fabrikspatchlista, d.v.s att den är redigerad så kan det vara därför den inte stämmer, alternativt att fabriksljuden uppdaterats efter det att själva patchlistan skapades. Normalt är det lite pyssel att förstå hur man ska göra men titta i originalet så kan du nog lista ut hur du ska ändra den för att få allt som det ska.

Windows eller OSX?

Nu har jag nyss installerat OSX Sierra på Macken och kunde inte återinstallera 6.5 och 7 / 7.5 som är närmast din version.

Har själv dribblat med "superpatcher" till alla mina hårda syntar och effektburkar för några år sen och det är i grunden ganska enkelt när man hajjat hur det ska göras och var man lägger textfilen.. Vill också minnas att man kunde öppna XML filen i Windows o ändra en hel del saker.

Redigerat av Lundin
stavfäl
Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase XML-fil för olika devices ( svensk förståelig översättning?) är en färdig import av inställningar för olika syntar men patchlistan i sig är en helt vanlig textfil man kan redigera och ändra saker i innan "installation". Vad är det exakt du upplever skiljer? Har du en icke-original fabrikspatchlista, d.v.s att den är redigerad så kan det vara därför den inte stämmer, alternativt att fabriksljuden uppdaterats efter det att själva patchlistan skapades. Normalt är det lite pyssel att förstå hur man ska göra men titta i originalet så kan du nog lista ut hur du ska ändra den för att få allt som det ska.

Windows eller OSX?

Nu har jag nyss installerat OSX Sierra på Macken och kunde inte återinstallera 6.5 och 7 / 7.5 som är närmast din version.

Har själv dribblat med "superpatcher" till alla mina hårda syntar och effektburkar för några år sen och det är i grunden ganska enkelt när man hajjat hur det ska göras och var man lägger textfilen.. Vill också minnas att man kunde öppna XML filen i Windows o ändra en hel del saker.

Det är Windows 10 jag kör i. Det som stör är att de bästa ljuden i digitalpianot finns inte med i xml-filen. Men jag har nu provat med en fil från Tyros 4 och därefter lyckadats nå många (kanske alla) ljuden i CVP 701. Så problemet verkar löst. Intressant att man kanske kan öppna som textfil i windows. Jag ska prova det när alla andra problem är lösta. (när nu den dan kommer...)

Tack för ditt engagemang! : )

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är Windows 10 jag kör i. Det som stör är att de bästa ljuden i digitalpianot finns inte med i xml-filen. Men jag har nu provat med en fil från Tyros 4 och därefter lyckadats nå många (kanske alla) ljuden i CVP 701. Så problemet verkar löst. Intressant att man kanske kan öppna som textfil i windows. Jag ska prova det när alla andra problem är lösta. (när nu den dan kommer...)

Tack för ditt engagemang! : )

Aha, då är det enkelt...Grejen är den att Devicemanagern inte skickar någon ljuddata, det är egentligen bara en namnlista på ljuden som finns i synten så du kan se vilket ljud du väljer.. Inte att blanda ihop med sysex filer eller liiknande där man dumpar ljudbanken till och från synten.. Ditt problem är alltså superenkelt fixat

Öpnna textfilen som heter CVP ***.txt o redigera namnet på patrchen som är fel o spara igen -> Kör install device Installera filen på nytt -> klart..

Hade tydligen installerat Cubase 8 på min Windows 7 dator så jag startade upp o kollade för säkerhets skull att filen gick att öppna i devicemanagern och det gick alldeles utmärkt

Här är sökvägen till filen

C:\Users\<Din dators namn>\AppData\Roaming\Steinberg\<Din Cubase version>\Scripts\Patchnames\inactive\yamaha

EDIT: Har du installerat CVP-filen så är det bäst att du först tar bort den i devicemanagern, gör ändring i textfilen genom att följa länken jag angav och installera CVP-filen på nytt i devicemanagern..

Lycka till.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, då är det enkelt...Grejen är den att Devicemanagern inte skickar någon ljuddata, det är egentligen bara en namnlista på ljuden som finns i synten så du kan se vilket ljud du väljer.. Inte att blanda ihop med sysex filer eller liiknande där man dumpar ljudbanken till och från synten.. Ditt problem är alltså superenkelt fixat

Öpnna textfilen som heter CVP ***.txt o redigera namnet på patrchen som är fel o spara igen -> Kör install device Installera filen på nytt -> klart..

Hade tydligen installerat Cubase 8 på min Windows 7 dator så jag startade upp o kollade för säkerhets skull att filen gick att öppna i devicemanagern och det gick alldeles utmärkt

Här är sökvägen till filen

C:\Users\<Din dators namn>\AppData\Roaming\Steinberg\<Din Cubase version>\Scripts\Patchnames\inactive\yamaha

EDIT: Har du installerat CVP-filen så är det bäst att du först tar bort den i devicemanagern, gör ändring i textfilen genom att följa länken jag angav och installera CVP-filen på nytt i devicemanagern..

Lycka till.

Jag såg det igår kväll när jag var inne och letade i Cubase-mapparna. Det blir bara att klippa och klistra en del så kan man lägga in det man behöver. Nästan som när man byggde egna mixrar i gamla Cubase på Atari-tiden  : ).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Kanon! Kör hårt

Ja nu har jag "kört hårt" ett tag. Men det var inte så lätt som jag trodde. I manualen till Yamaha cvp701 finns voice list som pdf-fil. Och det verkar inte som den är skriven på samma vis som de xml-filer som ligger i midi device list i cubase. Jag har provat att klippa ut från Tyros 4 -filen som finns i cubase eftersom där finns bl.a. S art! ConsertGrand ljudet  vilken jag har i min cvp 701. 

Men filen blir inte synlig i device listen i cubase efter att jag sparat om den. Den ska nog sparas på ett speciellt sätt för att vara läsbar som xml-fil. Jag har letat på nätet efter en fungerande fil, jag har kontaktat butiken där jag köpte digitalpianot, de har kontaktat Yamaha men ingen har en sådan fil. Vet någon hur man får till en sådan?

Här finns voice listen som jag vill ha som xml-fil.

http://download.yamaha.com/api/asset/file/?language=ro&site=ro.yamaha.com&asset_id=65161

Redigerat av sturepelle
Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Skrev ett svar som kanske inte var relevant
Kollade igenom din PDF och den .txt fil som ligger i Cubase inaktiva katalog och det verkade inte vara mycket filerna hade gemensamt.. d.v.s Den inaktiva Yamaha CVp 701.txt och den PDF du länkade till nu.. om det inte finns någon Cubase device blir du nog tvungen att knacka ihop en själv med listan i hand..

Alla uppgifter står där i patchlistan men det ser ut att bli rätt mycket jobb att flytta runt och ställa in saker. Ett tips kan vara användaforum på Yamaha o se om någon med ett liknande keyboard även kör Cubase och har skapat en XML.. eller har en inaktiv Patchlista,txt

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja men börja från scratch orkar jag aldrig.  Men cvp 701 fanns nog inte när Cubase 6 släpptes. Annars så får jag söka på yamaha-sidor.  Om ingen annan har ett bättre förslag eller tips.

Förresten...fattade jag dej rätt?  Har du en fil som heter Yamaha CVP701.txt?

Redigerat av sturepelle
Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten...fattade jag dej rätt?  Har du en fil som heter Yamaha CVP701.txt?

Ja och nej.. Jag menar den fil som heter Yamaha CVP-107-109-700.txt men kom inte ihåg det exakta namnet när jag författade svaret.. Inte en regelrätt CVP 701.txt alltså

Hade jag haft en CVP 701 hade jag snabbt kunnat kolla om patchlistan är så rörig som PDF'en antyder eller om de bara strukturerat listan på det sättet.. OM patchnummer stämmer men själva ljudet heter något annat kan det gå rätt fort att fixa till, stämmer inte patcherna med själva ljuden blir det i princip omöjligt då du måste redigera ljudet i sig.

Copy & Paste  från PDF'en funkar däremot utmärkt, sen finns det ju små utilityprogram som kan byta ut delar av en textsträng så med lite funderande hur strukturen måste se ut för att Cubase ska kunna ändra ljud i CVP, ovan nämnda appar och ett par koppar kaffe så kan du kanske fixa till det utan större blåmärken på hjärnan..

Lycka till

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...