Jump to content
Annons

Ljudkortet vill inte funka


Pentatonic

Recommended Posts

Tjena!

Min Mbox2 mini slutade fungera helt plötsligt igår. Vet inte varför.. 

Så jag bestämde mig för att testa mitt Phonic ljudkort. Phonic Firefly 302 usb

Laddade ner drivrutiner för några dagar sedan (minns inte från vilken sida). Nu när jag skulle testa det så funkar de inte. Power-lampan på kortet lyser ej och datorn, Pro Tools och Logic hittar inte ljudkortet.

Har även testat att köra 9-12vDC strömkabel till ljudkortet, men det lyser fortfarande inte.. Det konstiga då är dock att jag mätte spänningen på kortet med en spänningsindikator och den visar att kortet får ström. 

Hjälp. Snälla. Någon?

Ps.

- Ljudkortet är inte begagnat och aldrig använt innan (det har aldrig åkt i marken, blivit blött, etc)

- Alla kablar är hela och fungerande 

- Jag använder mig av Mac

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ifall du kanske provat det med ännu en dator och den inte vill fungera så bör du kontakta försäljaren och be om RMA information och berätta att du både mätt att ström går fram till det och att du testat det med två olika datorer. Utan att bryta garantin så finns nog inget mer att göra ifall du inte är kunnig inom elektronik och reperationer vilket dock gör garantin värdelös.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig kört Mac, men symptomet att ON-lampan INTE lyser på LJUDKORTET hade jag blivit seriöst orolig över

Eftersom jag kör Windows och PC hade jag felsökt enligt

1a. Är Drivrutinerna för USB-contollern uppdaterade d v s datorns USB-drivrutiner/ström-försörjning ?
1b. Är Drivrutinerna för ljudkortet uppdaterade ?
1c. Om ja på 1a och 1b --- > testa annat USB-uttag på datorn

Funkar fortfarande inte ?

2.a  Testa ljudkortet på ANNAN Datorn (egentligen kanske detta är första testet du ska göra ...) . 

Om inget av ovanstående ger resultat - dessvärre

3. Defekt Ljudkort --->  punkrockdude 's förslag ...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...