Jump to content
Annons

Skrap o smäll i volympot


rockdemon

Recommended Posts

Jag har ett externt ljudkort o för ett tag sen så uppstod det gamla härliga problemet att det skrapar när jag rör volympoten. Sprejade elektronikspray i högtalarutgångarna men det hjälpte bara lite. Hur ska jag göra? Har damma problem på min fina gamla SG också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kommer inte ihåg på rak arm vad den hette, men det finns en särskild spray avsedd för just oxid i pottar. Den både löser oxiden och smörjer banorna. JAM hade den senast jag gluttade.
Dock är den svindyr, så senast jag rengjorde sånt var en gammal Logitech-handkontroll till PS2. Den var helt åt helvete, så jag sprayade pottarna till höger analoga spak med vanlig Isopropanol-spray och vevade runt 1 10 minuter. Den har nu funkat felfritt i ett år, och det skrapar ingenting mekaniskt ur pottarna (skrap hade ju betytt att de slits bort helt).

Har lagat andra saker åsså senare på det sättet, saker jag känt jag kunnat offra om det gått fel givetvis. Det är det billigaste sättet, men man är lite till nåder av ifall det fortfarande finns smörjmedel kvar efteråt. Med slider-sprayen så är det inte ett problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte ihåg på rak arm vad den hette, men det finns en särskild spray avsedd för just oxid i pottar. Den både löser oxiden och smörjer banorna. JAM hade den senast jag gluttade.

Dock är den svindyr, så senast jag rengjorde sånt var en gammal Logitech-handkontroll till PS2. Den var helt åt helvete, så jag sprayade pottarna till höger analoga spak med vanlig Isopropanol-spray och vevade runt 1 10 minuter. Den har nu funkat felfritt i ett år, och det skrapar ingenting mekaniskt ur pottarna (skrap hade ju betytt att de slits bort helt).

Har lagat andra saker åsså senare på det sättet, saker jag känt jag kunnat offra om det gått fel givetvis. Det är det billigaste sättet, men man är lite till nåder av ifall det fortfarande finns smörjmedel kvar efteråt. Med slider-sprayen så är det inte ett problem.

tack för tipset! ska kolla om jag hittar den. har sprayat några ggr till och juckat lite med kontakten(in o ut) och det har blivit betydligt bättre, nu är det bara lite skrap kvar i ena högtalaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Överlägset bäst ska det visst vara att göra rent med isopropanol och sen smörja med vaselin. Då är det skrapfritt för evigt sen påstår många som servat radiogrejer i åratal. Men att få in de grejerna i potten är kanske svårt.

Jag har en bra spray från Mekonomen nu som heter bara Kontaktspray, alltså inte en spray liknande 5-56 eller WD40 som innehåller olja. De ska ju var skit påstår de kunniga... Men jag har använt 5-56 många, många ggr när det skrapat eller varit tyst, och det har aldrig blivit senare problem pga det... Kanske tur bara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...