Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Har Cubase sx och Audiophile 2496.

När jag spelar in Elgitarren via POD:en, var ska jag lägga nivån?

Har lagt insignal så att jag hamnar just under rött i ljudkortets mätare. Trots det så indikerar inspelningen att den "peakar" lite. Inte för att jag hör att det är några missljud, men... En snubbe som lyssnat tycker han hör lite peak när han lyssnar på inspelningen, desssutom indikerar datorn det.

Ska man kanske lägga inspelningen på typ -12 dB? Om man lägger in flera spår, ska man då lägga nivåerna lägre ändå? Annars, kan man göra om dem i efterhand om man är nöjd med inspelningen i övrigt?

En annan fråga: Jag använder färdiga wav-trumloopar. De är väldigt högt inspelade, kan man göra om dem på nåt vis så de inte ligger så högt. Sänka volymen går ju, men vill absolut inte ha det här peakandet, blir inget bra på den färdiga låten sen...

Annons
Posted

En enkel tumregel är att se till att det inte 'peakar' vid inspelning. För att göra det lätt för sig kan man bestämma sig för en lämplig normal nivå (-12 dB t ex). Men du vinner inget märkbart genom att pressa den.

Vad det gäller färdig trumloopar som distar så är det inte så mycket att göra något åt. Inspelade peakar är permanenta.