Jump to content
Annons

Loppisfynd till studion


Carl Lotus

Recommended Posts

Är lite nyfiken på vad ni hittat för loppisfynd! 🙂  Naturligtvis får ni gärna posta om prylar som ni sprungit över i andra sammanhang -- från kyrkor, släktingar, etc. Edit: det måste ju inte bara handla om "klenoder"; det kan ju också vara sådant som bara varit udda eller roligt!

Jag älskar själv att springa i secondhandaffärer och på loppmarknader, och drömmer om att en dag hitta det där riktiga fyndet... ni vet, någon som ovetandes dumpat en gammal Moog, Neumann-mick, Roland bandeko, eller liknande.

Just på loppis har jag själv aldrig gjort något stort fynd. Däremot så har jag gjort några fynd för ett antal år sedan när jag var runt som musiklärarvikarie på skolor. I en skola hade de en Gefell UMT70s i mickskåpet. Varken eleverna eller lärarna förstod vilken mick de hade, och tyckte mest den var ful (dvs., den såg inte ut som en "klassisk" studiomick). När jag frågade om jag kunde köpa loss den, så föreslog lärarlaget istället att jag skulle köpa en ADK A-51e för att ge som inbyte. Jag behövde inte fundera länge på saken! 😎  I en annan skola så stod en Korg MS20 längst inne i ett förråd i musiksalen. Den verkade inte ha använts sedan tidiga 90-talet -- eleverna tyckte den var svårbegriplig och lät illa -- de spelade hellre på de enkla romplers som numera var införskaffade. MS20:an köpte jag loss för en 500-hundring.  😱

Redigerat av Carl Lotus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Apropå ämnet, så kom jag att tänka på en artikel från en musiktidning om ett svenskt band som byggde ett helt skivsound kring ett loppisfynd, en gammal sovjetisk synth. Mindes inte detaljerna, men efter lite googlande så visade det sig vara Mando Diao, som hade hittat en Aelita i secondhandaffär. http://www.nyteknik.se/teknikrevyn/har-ar-mando-diaos-sovjetiska-synthesizer-6399730

Från min tidiga ungdom så har jag förresten också en liten historia: under mitten av 90-talet var vi ett gäng som startade ett band. Vi brukade repa i missionskyrkan i hemstaden. Under 70-talet så hade kyrkan köpt in två Fender Rhodes, vilka hade blivit högst omoderna under 80-talet. Två tjejer i bandet var snabba, och köpte varsin Rhodes för några hundralappar från kyrkan. Även i detta fall (likt skolorna i mitt första inlägg) så tyckte nog församlingen att det mest var skönt att bli av med de gamla grejerna. Skrymmande och tunga instrument som bara samlade damm! 🙂  Ångrar att jag själv inte var lika snabb -- har på senare år mödosamt fått spara ihop och köpa en Rhodes Mark II för "riktpriset" (fick dock med en defekt Mark I på köpet, som Rhodes-gurun Freddan lagade åt mig för en billig peng!).

Redigerat av Carl Lotus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jr köpte keyboard/synt (eller vad det nu heter) av märket GEM för 75 kr. Har använts en hel del. Bra köp.

Samtidigt köpte vi en sådan där låda med ungefär 50 strängar, en cittra alltså. Fast den saknar efter ett år fortfarande ett antal strängar. Dåligt köp.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...