Jump to content
Annons

Gitarr förstärkare som stått oanvänd länge


hertingen

Recommended Posts

Hej,

Jag har en gitarrförstärkare som av olika anledningar blivit stående i ett hörn i många år. Och har därför inte blivit använd under lång tid. Nu vill jag börja använda den igen, men antar att den antagligen behöver "fräschas upp" då den stått orörd en längre tid.

Vad är det som händer med en förstärkare som står orörd under en längre tid? (Om det ens händer nått?)

Jag antar att det kommer vara en del sprak och knaster då jag vrider på volym,eq mm. rattarna. Hur åtgärdar jag det isf? Behöver jag byta ut rören? Bör jag öppna upp den och göra rent högtalar elementen från damm?

Förstärkaren jag har är en Peavey Classic vt series 100 212 Combo:

Mycket tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Rören åldras i princip inte alls. Det som är problematiskt är att elektrolyt kondensatorer av äldre modell kan torka ut och tappa sin kapacitans, vilket leder till brum och sämre ljud, Naturligtvis så är det även problem med mekaniska saker som tex rörhållare och potentiometers. Hur det detta ska hanteras är lite beroende på konstruktion. Är det fixt bias så kan man elda rören om förspänningen inte kommer fram. Är det dyra rör som sitter där så skulle jag köra en burn-in med billiga rör. Och jag skulle även köra lite elektronik spray på rörhållarna. Jag skulle dock inte använda några kemikalier på potentiometer innan man vet att de är bortom räddning på annat sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rören åldras i princip inte alls. Det som är problematiskt är att elektrolyt kondensatorer av äldre modell kan torka ut och tappa sin kapacitans, vilket leder till brum och sämre ljud, Naturligtvis så är det även problem med mekaniska saker som tex rörhållare och potentiometers. Hur det detta ska hanteras är lite beroende på konstruktion. Är det fixt bias så kan man elda rören om förspänningen inte kommer fram. Är det dyra rör som sitter där så skulle jag köra en burn-in med billiga rör. Och jag skulle även köra lite elektronik spray på rörhållarna. Jag skulle dock inte använda några kemikalier på potentiometer innan man vet att de är bortom räddning på annat sätt.

Tack för ditt svar.

Nu har jag inte testat förstärkaren på ett tag så jag vet inte hur den låter och hur mycket brum den kan tänkas avge. Men att elektroniken åldras är det alltid en dålig sak i förstärkare? Det kan inte vara så att det ger en speciell karaktär till ljudet? Eller blir det bara mer brum och sprak? Hittade några klipp på youtube där man använde elektronik spray som man sprayade in i potentiometrarna för att få bort spraket då man vrider på dom. Men det är något som du avråder från att göra? Kan man få bort spraket på annat sätt? Kan man få bort det genom att tex vrida på rattarna många gånger?

Link to comment
Dela på andra sajter

Plugga in stärkaren i ett jordat uttag, koppla in din favoritgira och vrid alla reglage till noll, inklusive volymen på gitarren. Sätt på stärkaren, vänta en minut eller två, lyssna efter knäpp, sprak, eller ett brum trots att allt är på noll, och om allt verkar ok så smyger du upp gain/volym eller vad det kan vara som styr styrkan på in-signalen, och så tar du det lugnt och stilla därifrån. Pottar är ofta enkelt åtgärdat. Kontaktsprak likaså. Om du orkar och vill så kan du titta i chassit efter stora ärgningar eller läckage från komponenter innan du startar förstärkaren. Men bara innan du över huvud taget kopplat in den. Påta för allt i världen inte omkring i chassit på stärkaren efter att du startat upp den, om du inte vet vad du gör. Livsfarligt.

Vad är det för stärkare? Om du delger oss den infon kan jag och många andra här lättare hjälpa dig. Det finns en massa olika "barnsjukdomar" likväl som ålderstecken beroende på vilket fabrikat och vilken modell det rör sig om.

Om stärkare/pedaler/mixerbord/gitarrer/saxofoner etc. blir bättre när komponenterna åldrats är en minst sagt gammal, het och infekterad potatis 😉

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Plugga in stärkaren i ett jordat uttag, koppla in din favoritgira och vrid alla reglage till noll, inklusive volymen på gitarren. Sätt på stärkaren, vänta en minut eller två, lyssna efter knäpp, sprak, eller ett brum trots att allt är på noll, och om allt verkar ok så smyger du upp gain/volym eller vad det kan vara som styr styrkan på in-signalen, och så tar du det lugnt och stilla därifrån. Pottar är ofta enkelt åtgärdat. Kontaktsprak likaså. Om du orkar och vill så kan du titta i chassit efter stora ärgningar eller läckage från komponenter innan du startar förstärkaren. Men bara innan du över huvud taget kopplat in den. Påta för allt i världen inte omkring i chassit på stärkaren efter att du startat upp den, om du inte vet vad du gör. Livsfarligt.

Vad är det för stärkare? Om du delger oss den infon kan jag och många andra här lättare hjälpa dig. Det finns en massa olika "barnsjukdomar" likväl som ålderstecken beroende på vilket fabrikat och vilken modell det rör sig om.

Om stärkare/pedaler/mixerbord/gitarrer/saxofoner etc. blir bättre när komponenterna åldrats är en minst sagt gammal, het och infekterad potatis 😉

Ok. Då får det bli till att plocka fram skruvmejseln och ta sig en titt i förstärkaren. Och göra rent komponenter och dylikt med isopropanol. Och sedan testa ditt tips. Om jag upptäcker ärgningar eler läckage från komponenter, bör jag starta förstärkaren då? Eller bör jag byta ut dom först? Eller det kanske räcker med att göra rent med isopropanol?

Förstärkaren jag har är en: Peavey Classic vt series 100 212 combo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade du nåt oljud eller? Ta bort dammet och provspela. Plåga den.

Jag har en Fender Vibro Champ Silverface från 1973 som ofta står oanvänd längre perioder och den låter alltid fantastiskt. T.o.m originalrören låter bra fortfarande.

Jag har tyvärr inte möjlighet att testa förstärkaren och kolla i den förrän till helgen. Men jag återkommer när jag gjort det.

Jag har för mig att rören är bytta någon gång på 90-talet om jag inte minns fel. Kan det vara så att jag behöver spela på

förstärkaren ett tag för att den ska hämta igen sig? Dvs om jag tycker den brummar och låter illa så spelar jag på den

ett tag så kanske den vaknar till och blir sitt rätta jag igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...