Jump to content
Annons

Steinberg UR44 - någon med erfarenheter?


laban1

Recommended Posts

Lite intresserad av detta ljudkort, Erfarenheter?

t ex hur funkar DSP effekterna, (är nog samma som i UR242)

hur är hörlursvolymen, klarar de att driva 250 Ohms lurar (DT 990 Pro)?

hur är latencyn jämfört med andra kort,

preampar - förstärkning och brus?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Kul med fler intresserade! Undrans om Steinberg har reor ibland på ljudkort, eller om det följer med programvara t ex Wavelab eller Halion? Verkar klart dyrare att köpa ljudkort direkt från Steinberg.. UR44 kom i januari 2014 verkar det som så det kommer kanske ett nytt snart..

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hårdvara brukar Steinberg bara sälja till listpris själva och inte sälja ut förrän någon modell är utgående, så det är nog mindre sannolikt... Välvilliga handlare kan kanske göra ett juste pris istället... 😉

Till UR44 ingår download av Cubase AI. Tyvärr inget Wavelab eller HALion...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Steinberg UR824 är jag mycket nöjd med. Jag har även ett ADAT interface då jag fortfarande spelar in akustiska trummor m.m.

Hörlurar funkar bra.

OBS! inget MIDI på detta kort.

Redigerat av rammega
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Använder själv ett UR824 som jag är mycket nöjd med. Köpte det då mitt Focusrite Liquid Pro 56 inte funkar som det ska och Focusrite inte verkar intresserade av att fixa nya driver till det kortet. 

Har inte haft några problem med Steinberg kortet alls. Tvärtom så har det varit en trevlig bekantskap. (Hade lite svårt att få till ADAT kopplingen mellan UR824 och Liquid 56 an, men det berodde på inställningarna i Focusrite kortet och att det var första gången jag faktiskt ens använder mig av just ADAT. Men nu kör jag med Liqidkortet som preamp bara så att jag får 16 kanaler in/ut.)

Man får ratta lite med DSP inställningarna tills man lär sig, men det gick fort tycker jag. Skönt att kunna ha reverb på lyssningen utan att spela in reverbet med, så att man kan få en behagligare lyssning om man behöver det. För mig så har ljudstyrkan varit mer än tillräcklig hos hörlursförstärkningen. 

Tycker att preamparna är rena och brusfria över förväntan i mitt fall. Var lite skeptisk till USB men är nu troende. Har inte upplevt jitter eller vikningar på något sätt hit tills. Lite irriterande att man slår på fantommatningen för två kanaler i taget dock. Den är kopplad parvis så man slår på den för 1/2, 3/4, 5/6 eller 7/8 istället för att man har en separat knapp för varje kanal. Det är tydligen samma sak med fyrkanlas kortet med. Behöver ju inte vara ett problem för alla men man bör vara medveten om detta innan man köper om det kan vara ett problem för just dig. 

Gillade till och med de gitarr pluggar jag fick med som mjukvara. De låter lite kalla och nästan för städade på något sätt, men de passade mig som ett alternativ till de fysiska förstärkarna jag redan äger. Men lyssna på dem på nätet och se vad du själv tror om dem.  

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder själv ett UR824 som jag är mycket nöjd med. 

För mig så har ljudstyrkan varit mer än tillräcklig hos hörlursförstärkningen. 

hörlurar - Vad har du för hörlurar och Ohm på dessa?

latency - har du något att säga om detta, vad ger tex en buffer på 128 

för latency i ditt system?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Ska kolla latency när jag är vid datorn. Mina lurar är Audio Technica ATH M50x men jag kan inte köra dem på full volym utan att tycka att det blir för högt. Är ju rädd om hörseln med. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska kolla latency när jag är vid datorn. Mina lurar är Audio Technica ATH M50x men jag kan inte köra dem på full volym utan att tycka att det blir för högt. Är ju rädd om hörseln med. 

Varför vill du köra dom på full volym?

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder själv ett UR824 som jag är mycket nöjd med. Köpte det då mitt Focusrite Liquid Pro 56 inte funkar som det ska och Focusrite inte verkar intresserade av att fixa nya driver till det kortet. 

Har inte haft några problem med Steinberg kortet alls. Tvärtom så har det varit en trevlig bekantskap. (Hade lite svårt att få till ADAT kopplingen mellan UR824 och Liquid 56 an, men det berodde på inställningarna i Focusrite kortet och att det var första gången jag faktiskt ens använder mig av just ADAT. Men nu kör jag med Liqidkortet som preamp bara så att jag får 16 kanaler in/ut.)

Man får ratta lite med DSP inställningarna tills man lär sig, men det gick fort tycker jag. Skönt att kunna ha reverb på lyssningen utan att spela in reverbet med, så att man kan få en behagligare lyssning om man behöver det. För mig så har ljudstyrkan varit mer än tillräcklig hos hörlursförstärkningen. 

Tycker att preamparna är rena och brusfria över förväntan i mitt fall. Var lite skeptisk till USB men är nu troende. Har inte upplevt jitter eller vikningar på något sätt hit tills. Lite irriterande att man slår på fantommatningen för två kanaler i taget dock. Den är kopplad parvis så man slår på den för 1/2, 3/4, 5/6 eller 7/8 istället för att man har en separat knapp för varje kanal. Det är tydligen samma sak med fyrkanlas kortet med. Behöver ju inte vara ett problem för alla men man bör vara medveten om detta innan man köper om det kan vara ett problem för just dig. 

Gillade till och med de gitarr pluggar jag fick med som mjukvara. De låter lite kalla och nästan för städade på något sätt, men de passade mig som ett alternativ till de fysiska förstärkarna jag redan äger. Men lyssna på dem på nätet och se vad du själv tror om dem.  

Hej. har du lust att berätta hur man får igång DSP:n skuille vara lite kul att ha tex reverb på lyssningen. Egentligen så behöver jag inte denna funktion då jag har låg latency och kan lyssna på inserten. men vore kul ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...