Jump to content
Annons

Windows 10 & problem med uppdateringar


Hellpig

Recommended Posts

För någon vecka sedan lämnade jag studiodatorn på när det var dags att sova, tänkte fortsätta jobba med mitt projekt dagen efter. Men, dagen efter när jag gick ut i studion så hade datorn startat om, OK tänkte jag då är det väl en patch som trillat in och det var det. Så, jag drog igång Cubase - smack - fick ett felmeddelande om att dongeln inte var giltlig. Jaha, startade Steinbergs authoriseringsprogram som ville uppdateras, uppdaterade det och sedan sa det att dongeln var korrupt. WHAT?! Fick en snilleblixt och gick in i Windows firewall/security o lade till Cubase för att tillåta kommunikation över internet. Funkade, pust... sedan i princip samma historia med Addictive Drums 2, fick lägga till AD2 på samma ställe så funkade det med. Samma problem med Windows Classic menu, som ersätter det avskyvärda Metro gränssnittet.

Är det någon annan som haft det här problemet? Har letat lite på nätet men inte hittat så mycket info tyvärr. Jag skulle helst hitta en lösning som förbjuder uppdatering att göra såna här förändringar men har ingen aning om det går. Jag tycker W10 har funkat bra annars men detta var ju inte helt lysande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jadu, laptopen kom med Win8.1 och sedan fick man ju erbjudande om att uppgradera, till win10, gratis från Microsoft... så jag förmodar att det är HomeEd som gick ut till alla som tackade ja till uppgraderingen. Tycker det är surt nog med att datorn startar om utan att fråga om lov först - men att ändra rättigheterna för redan installerade program är ju sjukt kass! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken version av Windows 10 du fick beror på vilken version av Windows 8.1 du hade.

Windows 8.1 will be upgraded to Windows 10 Home

Windows 8.1 with Bing will be upgraded to Windows 10 Home

Windows 8.1 Pro will be upgraded to Windows 10 Pro

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu, laptopen kom med Win8.1 och sedan fick man ju erbjudande om att uppgradera, till win10, gratis från Microsoft... så jag förmodar att det är HomeEd som gick ut till alla som tackade ja till uppgraderingen. Tycker det är surt nog med att datorn startar om utan att fråga om lov först - men att ändra rättigheterna för redan installerade program är ju sjukt kass! 😛

om ett säkerhetsproblem åtgärdas med en uppdatering är det alls inte "sjukt kass" att ändra inställningarna. förstår du inte detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

om ett säkerhetsproblem åtgärdas med en uppdatering är det alls inte "sjukt kass" att ändra inställningarna. förstår du inte detta?

Det är inget säkerhetsproblem med mjukvara som kräver onlineverifiering, särskilt inte när det normal mjukvara - alltså inte något som ligger med på någon 'röd lista'. Ett operativsystem skall inte ändra på en enda detalj utan fråga först, annars är det upplagt för problem - precis som det blev i det här fallet. Det förstår jag mycket väl eftersom jag är ansvarig för närmare 2000 servrar på mitt jobb, hade ju varit superkul om OS:t på dessa helt plötsligt började blockera funktioner så att 150000 användare inte kunde använda systemen för sina respektive jobbfunktioner.

Kollade, det är Windows 10 Home som ligger på burken. Får försöka googla lite mer ingående på problemet å se om det kanske finns någon lösning på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...