Jump to content
Annons

Ljudkort fryser datorn


eligolf

Recommended Posts

Hej, min dator har börjat frysa lite för ofta för att jag ska tycka det är okej. Ibland får den även blue screen där det står något om mitt ljudkort så jag misstänker att det är det som spökar. Jag har ett M-audio fast track som är ca 2 år gammalt.

Det fryser helt utan förvarning och jag kan inte se något samband mellan att det händer. Både RAM och CPU är långt under max-nivåer och jag kör inga tunga grejer (ibland bara några flikar web-läsare). Det verkar dock hända mer frekvent när jag har FL Studio 11 öppet, fortfarande långt under mina system-begränsningar. Mina specs: https://postimg.org/image/6rhlw6647/

Någon som har tips på vad som kan hjälpa eller haft samma problem? Borde/måste jag köpa nytt ljudkort?

Tack!

/Elias

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan det kanske vara på grund av värmen? Det har ju varit ganska varmt - och om det är minsta lilla problem med maskinens kylning (torkad kylpasta, för mycket kylpasta eller annat), så kan CPU:n växla ner på grund av det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

M-audio. Jo det vill man inte minnas med glädje. Deras ljudkort och drivrutiner krånglade ofta och de har nog aldrig varit stabila. Sälj och köp något bättre. Din dator kommer att tacka dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har funkat rätt bra fram till nu när jag uppgraderade dator (och OS), alternativt att jag gick över till 64-bitars FL Studio. Svårt att säga vad problemet är. Kanske blir att skaffa nytt kort snart ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har haft lite problem med det ,(ett par gånger sista månaderna).Jag har trott att det har berott på värmen alternativt att det har varit mikrofonen på något sätt.Jag har ett UR22 ljudkort.Vet dock inte vad man skall göra åt det 😕

Idag har jag ändå inte kunnat spela in för Bruce springsteen låter ända in till mig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

M-audio. Jo det vill man inte minnas med glädje. Deras ljudkort och drivrutiner krånglade ofta och de har nog aldrig varit stabila. Sälj och köp något bättre. Din dator kommer att tacka dig.

Jag har kört M-Audio i över 10 år utan krångl i flera olika datorer, De problem som uppstått främst vid nyinstallation har varit rex IRQ krockar som inte drivrutinen råder över.

Oftast så beror problemen mer på datorn än ljudkort och drivare, min erfarenhet förvisso.

Mina senaste blåskärmar berodde på fel på minnet i datorn. Testa att köra minnestest och helst den smärtsamt långa varianten för att utesluta minnen ur kalkylen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att köra minnestest och helst den smärtsamt långa varianten för att utesluta minnen ur kalkylen.

Tack för tipset. Hur gör man detta? Kan Googla men vet att det finns så mycket dumheter folk gör på nätet så bättre att få info från någon som verkligen kan 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...