Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

hej..

när jag lirat in ett gitarrintro så får jag inte rätt med mixen, gitarrintrot kommer lixom ovanpå allting, får inte det till att fastna i mixen. likadant sången...vad kan man göra??

Annons
Posted
hej..

när jag lirat in ett gitarrintro så får jag inte rätt med mixen, gitarrintrot kommer lixom ovanpå allting, får inte det till att fastna i mixen. likadant sången...vad kan man göra??

Komprimering och EQ är svaret. lyft upp och skär olika frekvenser och känn dig fram.

Posted (edited)

Hejsan !

😄 gillar ditt alias Herr Ko-Ben. 🙂

Precis som Addic59 skriver så är det eq och till viss del komprimering som gäller.

Man kan oxå får till det genom att spela mera eller mindre dynamiskt på tex en gitarr eller bas.

Ett tips!

När du spelar in tex dist gitarr se då till att den är hyfsat ren dvs utnyttja gain i stället för att tillföra maximalt med distortion, (om du nu kör med distad gitarr).

Låt bas och trummorna leda grund mixen och späd sedan på gitarr och sång.

Det är svårt det här men ett krav är att du har monitorer att lyssna i, visst går det att mixa i lurar, men personligen så vill jag gärna höra låten i ett par olika typer av monitorer innan jag kanske blir riktigt nöjd (vilket jag sällan blir).. 😎

A.D

Edited by Albert.D
Posted

hehe..jag kör i lurarna för jag har inga riktiga monitorhögtalare, inga stålar till det..jag har vanliga stereohögtalare från min stereoamplifier men det går än så länge...

Posted

🙂😄

Visst funkar detta att mixa i vanliga stereo högtalare.

Jag gjorde så här när jag var yngre.

Jag hade två olika vanliga stereo högtalarpar

1. Ett par som var mera trögdrivna.

2. Ett par som var mera lättdrivna

3. oxå så hörlurar då så klart

Man testar mixen i alla dessa och får ett hum om var man ligger. och så jämför man med redan inspelat material i samma musik typ. Man kan komma mycket nära på detta sättet.

Kör hårt

A.D

Guest Lasse Mongo
Posted

det framgår inte vad du spelar för musikstil och då gör det saken svårare att svara på, men som addic och andra säger så måste du lära dig att använda en eq och skära i de frekvenser som t ex bas, och baskagge ligger i så att de kommer fram och så även i gitarren på de frekvenser som de ovan nämnda ligger i så att det skapas rum åt instrumenten, nu var detta endast ett snålt exempel då det även gäller övriga instrument mot varandra så att alla får en rimlig chans att låta i frekvens-områdena från låg hz till hög khz, det som händer annars är ett s.k frekvens-krig där de tar ut varandra och det blir omöjligt att få allt att låta snyggt.

Detta är en konst man lär sig genom att läsa, lyssna och testa testa testa, det är så man lär sig och till slut en dag så kan du detta lika bra som att cykla och du kan i lugn och ro ägna dig åt att spela in och sedan vet du att det kommer att låta bra då du också vet vad du ska göra när trackingen är klar och det är dags att mixa.

Det finns många bra siter på nätet som behandlar dessa ämnen nedan följer några som du kan ha stor glädje av om du bara tar dig tid och lär av de som redan kan.

http://www.saecollege.de/reference_material/index.html (musik i allmänhet)

http://www.andysneap.com/forum.html (mest hårdrocksfrågor men mycket inriktat på gitarr

eller sök på eniro, google etc så skall även du bli upplyst.

Schkåll sådär på Fredags eftermiddagen.