Jump to content
Annons

Mörk, pitchad röst?


iwanttobreakfree

Recommended Posts

Hallöj,

jag håller på med en EDM/house låt med en vocalproducent, och jag eftersträvar efter en mörk pitchad röst som finns i bland annat

0:48

1:10

Producenten säger att det endast går att pitcha ner i oktav, och vi har pitchat ner 1 oktav men jag tycker det låter alldeles för mörkt. Är den enda lösningen att sjunga texten högre och därav pitcha ner den 1 oktav? Eller kan man få till en mörk röst utan att göra det?

Någon som vet?

Är det här en lösning?:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Du kan pitcha upp hela låten utan sång så den går i lite högre tonart.

Sjunga i den nya högre tonarten och därefter pitcha ner en oktav.

2. Du kan behålla tonarten och göra om sångmelodin så den går lite högre

och därefter pitcha ner en oktav. (ditt eget förslag)

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Du kan pitcha upp hela låten utan sång så den går i lite högre tonart.

Sjunga i den nya högre tonarten och därefter pitcha ner en oktav.

2. Du kan behålla tonarten och göra om sångmelodin så den går lite högre

och därefter pitcha ner en oktav. (ditt eget förslag)

Pitcha hela låten utan sång? Ska man pitcha tillbaka låten isåfall efter man har sjungit in den eller ska den stanna up-pitchad?

Eller menar du att man pitchar upp låten, sjunger in, och dessa två tillsammans ska en oktav ner? Grejen är att jag sjunger ju inte bara med mörk röst utan det är precis innan droppet, då måste jag väl sjunga verserna etc. up-pitchat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skall inte höja låtens tonart utan sänka den. (Fel där laban1 🙂 )

Vill du tex bara pitcha rösten en kvint så kan du sänka låtens tonart en kvart och sedan spela in rösten i den tonarten. Sen höjer du tillbaks låten till originaltonarten och pitchar ner rösten du nyss spelade in en kvint. Då är rösten nerpitchad en oktav totalt. Fast du har bara pitchat en kvint. (En kvint + en kvart = en oktav) Då blir den inte lika mörk.

Redigerat av ostfisk
Link to comment
Dela på andra sajter

Du skall inte höja låtens tonart utan sänka den. (Fel där laban1 🙂 )

Vill du tex bara pitcha rösten en kvint så kan du sänka låtens tonart en kvart och sedan spela in rösten i den tonarten. Sen höjer du tillbaks låten till originaltonarten och pitchar ner rösten du nyss spelade in en kvint. Då är rösten nerpitchad en oktav totalt. Fast du har bara pitchat en kvint. (En kvint + en kvart = en oktav) Då blir den inte lika mörk.

Är det sänka eller höja låtens tonart en kvart?

Och tack så mycket för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skall inte höja låtens tonart utan sänka den. (Fel där laban1 🙂 )

Varför det? Om han tycker den pitchade rösten blir för låg, så borde han höja hela låten först och sjunga in i den högre tonarten. Sedan pitcha ner rösten en oktav.

Eller varför inte ta hela paketet som han redan spelat in och höja allt några toner? Nog bra att pröva ett litet stycke med båda lösningarna för att avgöra vilket som låter bäst.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför det? Om han tycker den pitchade rösten blir för låg, så borde han höja hela låten först och sjunga in i den högre tonarten. Sedan pitcha ner rösten en oktav.

Eller varför inte ta hela paketet som han redan spelat in och höja allt några toner? Nog bra att pröva ett litet stycke med båda lösningarna för att avgöra vilket som låter bäst.

Men då blir ju hela låten i en högre tonart? Eller menar du att rösten inte skall vara en oktav ner? Typ en kvintstämma eller dylikt?

Tänker att en mörk pitchad röst skall vara en oktav ner för att det skall låta som mest naturligt med leaden. Om man då spelar in rösten en kvart ner tex. så behöver man bara sänka den en kvint för att komma ner till oktaven. Så tänker jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då blir ju hela låten i en högre tonart? Eller menar du att rösten inte skall vara en oktav ner? Typ en kvintstämma eller dylikt?

Om oktaveringen är för låg som han säger, så måste tonarten upp.

Efter oktavering ner så hamnar stämman rätt. (om man inte ska göra om melodin - OBS, detta är hans egna förslag ! )

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker att en mörk pitchad röst skall vara en oktav ner för att det skall låta som mest naturligt med leaden. Om man då spelar in rösten en kvart ner tex. så behöver man bara sänka den en kvint för att komma ner till oktaven. Så tänker jag!

Att sjunga lägre från början och sänka mindre tål att prövas, kan troligen låta naturligare ! (om det är det man är ute efter). Det löser dock inte att han tycker att oktaven blir för låg. Tonen blir alltid densamma oavsett metod om man behåller orginaltonarten.

Är det oktavering (dubblering) av en Lead, skulle jag inte bry mig så mycket (byta tonart och mecka), man kan alltid skära lite bas och mixa in lite lagom, är oktaveringen en Lead behöver man vara lite mer noggrann.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag med. Ja det beror på vad man menar med mörkt. Menar man att pitchen blir för låg eller att soundet blir för mörkt? Blir pitchen för låg så får man ju göra som du säger och höja tonarten på låten. Tycker man att soundet blir för mörkt så kan min metod funka. Egentligen är nog bara att prova sig fram. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...