Jump to content
Annons

Stående våg mellan tak och golv


Knicken

Recommended Posts

Hej!

Är mitt uppe i mitt studiobyggande av ett rum på 24 kvadrat. Har snickrat ihop lite vanliga absorbenter samt gjort superchunks i hörnen närmast monitorerna. Det största frekvensmässiga problemet jag upplever i rummet nu är den stående vågen mellan golv och tak på ca 124 Hz vilket jag nu i dagarna ska försöka göra något åt.

Min första tanke innan jag började flytta in i lokalen var att bygga ett "moln" som hänger ca 1/4 höjd ner från taket och på så vis dämpar denna frekvens. Nu när jag väl är i lokalen känns det som ett mindre bra alternativ, dels pga att jag inte tror det kommer vara tillräckligt och dels pga den mer komplicerade konstruktionen (att hänga i taket).

Tankarna har istället gått över till att bygga en Helmholtz-resonator och placera i "hörnet" mellan golv och kortvägg där frekvensen har sitt tryckmax. Vad tror ni om denna lösning? Finns det några andra vettiga alternativ? Konstruktionen kan vara ca 100x60x100 cm (LxBxH) som störst.

Har ni några smarta tips på hur man rent praktiskt bygger en Helmholtz-resonator? Är det bäst att snickra ihop en låda och täta den så gott det går och sedan borra hål för någon form av rör?

I Master Handbook of Acoustics nämner författaren att man kan använda gjutrör/formrör och stänga igen öppningarna på dessa, vad tror ni om detta?. Jag inte riktigt komma på något enkelt sätt att stänga dessa öppningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eftersom jag inte fick någon respons så körde jag på ett par helmholtz-lådor.

Byggde ihop två stycken små helmholtzar på ca 45x22x16cm med ett hål på ca 9.2cm om jag inte minns fel. Efter lite stämning av dem placerade jag dem mot väggen på varsin sida av skrivbordet. Fick jag ner puckeln ganska rejält, tror dock jag behöver ett par till för att få det helt perfekt eftersom de är så små.

Byggde även en större låda som ligger under skrivbordet och får ner 73Hz (stående våg mellan kortväggar) ett par dB.

Det var inte ett dugg svårt att varken bygga eller stämma helmholtzar. Uträkningarna som jag gjorde resulterade i en resonansfrekvens strax under den uträknade, då var det enkelt att stämma upp den genom att fila hålet lite större! En låda tog ca 2 timmar att snickra ihop för mig som är ganska ovan. Rekommenderas!

Uträkning som stämmer (relativt bra): http://www.mh-audio.nl/acalculators.asp

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...