Jump to content
Annons

Recommended Posts

Hej alla!

jag har ett källarrum på 3x4 meter, med takhöjd 2,4 som eventuellt behöver ljudisoleras mot grannar ovanför, och mot trappuppgång. Mitt på kortväggen sitter ett fönster på 1,5m² som slutar 20 cm från taket. Som jag har förstått, från Malestrom (build it like the pros) går mina rumsmått under sk. "2000 f.s" gränsen där rekommendationerna då är att göra rummet "helt dött". Det här suger ju givetvis hårt...

Jag har börjat resonera om jag istället skulle försöka räkna ut hur mycket db som kommer genereras i rummet (slag mot eltrummor, gitarranslag, ljudmonitorer m.m) för att på så sätt lyckas undvika ljudisolering mot grannen ovanför. Min "kalkylering" är, än så länge, byggd på ljudvolym från radion i den verkstad som ligger under min lägenhet. De brukar pumpa jävligt hårt på morgonen... Vi har "identiska lokaler" (betongkonstruktion är den samma i alla fall) och när jag kommer mäta db-nivån så vet jag hur mycket db som läcker.

Jag kommer använda rummet som en skrivarverkstad först och främst, men vill ju inte känna risken över att jag stör med för hög volym. Då blir det inge kul att sitta där.

Hur skulle ni resonera?

Mvh M

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är absolut ingen expert på området men jag kan tänka mig att flytande golv vore på sin plats för att få bort kontakten med betongen. Finns att köpa men har också sett lite händig-lösningar med delade tennisgolv och spånskivor.

Sen är det väl att bygga mer isolering i taket. Kan inte säga några mått men ju mer desto bättre =). Säg att du bygger 145 mm isolering i taket, gipsa då inte igen sen, utan spänn upp hönsnät och sen tyg, så har du en bra absorbent i hela taket.

Sen FYLL alla hörnen med isolering. Man kan ta isolerskivor och skära dem i vinkelräta trianglar, sen täcka på valfritt vis (typ tyg). Du har nästan precis samma mått som jag har i mitt kontrollrum och jag hade djävulska bas-utsläckningar kring 50hz i mitten av rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon! Tack för tipset. Du får gärna utveckla delade tennisgolv och spånskivor. Hur skulle nåt sånt se ut? Hur kom du i ordning med 50Hz förresten? Tror du att jag skulle få ner decibelen om jag struntade i långväggarna, Eller kommer ljudet fraktas via betongväggen upp i taket ändå?

Redigerat av Ibowfornoman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...