Jump to content
Annons

Baklänges reverb i Cubase


hertingen

Recommended Posts

Hej,

Hur gör jag för att endast lyssna på/spela in reverbet när jag vill lägga ett baklängesreverb på tex sång, i Cubase?

Tidigare har jag vänt (reversat) sångspåret, lagt på reverbet som jag vill ha och mixat ner det till en ljudfil. Sen har jag importerat ljudfilen i Cubase och vänt på den igen så att sången blir riktig och reverbet kommer baklänges.

Men nu har jag läst att när man gör ett baklänges reverb så ska man bara spara ner "reverbet" och sedan mixa det med original ljudfilen. Hur gör jag det i Cubase? Tänker jag rätt om jag gör ett FX-.track och lägger ett reverb på det, och sedan väljer fx-track som "sends" på det ljudspåret jag vill ha baklänges reverb på. Och bockar i "pre fader"? Då kan jag dra ner "fadern" på ljudspåret som jag vill ha reverbet på och köra FX-tracket i Solo-läge. Då hör jag reverbet. Eller tänker jag fel? Gör jag så här på en Virvel tex. så hör jag ju fortfarande "slaget" från virveln i FX-tracket. Är det rätt? Eller ska bara Reverbet höras?

Mycket tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Efter att ha läst ditt inlägg så låter det som du vill ha ett baklänges reverb, uppspelat med ett "normalt "reverb" ?

Med den proceduren du beskriver så kan du absolut köra endast fx-kanalen i solo.

Slaget på trumman eller om det är ett metallrör, så kommer slaget alltid att höras. Ett eko är "ett svar" på ett ljud och ett ljud börjar medan ngt låter så att säga. Men själva attacken kan mer eller "dämpas" . ☺

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Hertigen,

Du tänker helt rätt. Slaget hörs i reverbet också, främst i early reflections. Om du vill ha mindre av det - minska på early reflections om ditt reverb tillåter det. Men då blir det ju större skillnad i karaktär där reverserad svans möter originalljudet - kan bli lite märkligt beroende på ljudkälla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för svaren allihopa.

Då vet jag att jag är inne på rätt spår iaf. 🙂 Var mest fundersam på om det gick att få ut endast reverbet på en kanal utan original ljudet. Fast det kanske inte ska vara så, bara jag som fattat fel.

Hur funkar det här med Early Reflections? Hittar inte det på Reverben jag använder. Jag använder Cubase egna reverb och GlaceVerb.

send-effect-6.jpg

CubaseRoomworksSE.JPG

glaceverb_3.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...