Soulmist Posted April 19, 2005 Share Posted April 19, 2005 Tja! Ni kommer säkert tycka att jag är en dum idiot som ställer frågan.. men.. när man köper cubase .. vad är det som ingår då? berätta gärna varför det inte är en bra idé att tanka hem det från nätet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
djonas Posted April 19, 2005 Share Posted April 19, 2005 berätta gärna varför det inte är en bra idé att tanka hem det från nätet... För att det är olagligt...räcker inte det?! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted April 19, 2005 Share Posted April 19, 2005 Förutom det uppenbara, med CD, hårdvarulås och Getting-started manual, så ingår mycket kompetent support efter att man har registrerat sitt exemplar på distributörens (MI-7) hemsida. 🙂 Man slipper dessutom undra om det är en dålig crack som gör att datorn strular... Du kan också ställa dig själv frågan om du verkligen behöver SX, eller om det kanske räcker med SL? SL är betydligt billigare, men har inte så väldigt mycket mindre funktioner än SX - och om man trots allt skulle vilja, så kan man uppgradera till SX om man känner att det behövs efter ett par år... Många klarar sig t o m med SE, som är minsta versionen, men det beror på vad man vill kunna göra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soulmist Posted April 20, 2005 Author Share Posted April 20, 2005 berätta gärna varför det inte är en bra idé att tanka hem det från nätet... För att det är olagligt...räcker inte det?! 🙂 det är kanske var fel förmulerat av mig... jag menade naturligvis om det var något speciellt som man får med i paketet som man inte får om man skulle ladda hem det.. vilket jag aldrig skulle göra o det verkar jag ju fått svar på nu 😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claesson Posted April 20, 2005 Share Posted April 20, 2005 Nä men, självklart är det bättre med original grejjer. Det säger ju sig självt. Och Cubase är så pass bra att det är värt att lägga ut lite stålars på det. Och som claes skrivit, så slipper du leta runt efter nyckel + att du slipper en massa irriterande buggar, som brukar finnas på dom du tankar hem. Efterssom 95% är dåligt crackade. Och inte nog med det. Sen sponsrar du företaget så att dom kan jobba vidare på att göra schyssta program till oss.. 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nanne Posted April 20, 2005 Share Posted April 20, 2005 En god anledning till att köpa SE eller SL versionen är att de inte finns ute som warez. Jag har bara hittat SX när jag letat iaf. Varför skulle det vara ett bra argument? Jo för att SX tar en jäkla massa mer systemresurser än vad SE och SL gör. Jämnför man SE och SX i minimumresurserna så är det t.o.m nästan så att SX slukar dubbelt så mycket. Inget jag har hårdstuderat dock. Ett annat bra argument är att du slipper försvinna i en djungel av funktioner du ändå inte använder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spaceman Posted April 20, 2005 Share Posted April 20, 2005 Man får en cd en dongle, en getting started manual, och någon cd med en demo. Det är synd att inte Steinberg bjussar på något mer om man gämnför med t ex Logic eller Sonar där du får samplingar mm på köpet när man ändå ska investera i ett dyrare program. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundin Posted April 20, 2005 Share Posted April 20, 2005 Och inte nog med det. Sen sponsrar du företaget så att dom kan jobba vidare på att göra schyssta program till oss.. 😳 Sponsrar företaget så dom kan fortsätta rätta till sina buggiga program menar du väl? 😛 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted April 20, 2005 Share Posted April 20, 2005 Och inte nog med det. Sen sponsrar du företaget så att dom kan jobba vidare på att göra schyssta program till oss.. 😄 Sponsrar företaget så dom kan fortsätta rätta till sina buggiga program menar du väl? 😮 Ärligt talat, så har jag inte stött på några buggar i Cubase på PC - men jag använder kanske inte tillräckligt många skumma och undangömda funktioner för att hitta dem...? 🙁 Jag kan alltså inte hålla med om att det är ett "buggigt program". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pluffo Posted April 20, 2005 Share Posted April 20, 2005 berätta gärna varför det inte är en bra idé att tanka hem det från nätet... Dagens skratt. Tack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundin Posted April 21, 2005 Share Posted April 21, 2005 Ärligt talat, så har jag inte stött på några buggar i Cubase på PC - men jag använder kanske inte tillräckligt många skumma och undangömda funktioner för att hitta dem...? 😳Jag kan alltså inte hålla med om att det är ett "buggigt program". Jag använder nog de 'ovanliga' funktionerna då...jag har åtminstone ett par buggar som hängt kvar sedan SX 2.. men som du säger..'gemene man' använder väl inte dessa funktioner tillräckligt för att Steinberg ska lägga krut på att lusa bort dem... ..så det gäller att planera sina manövrar till icke-kritisk-inspelning 😳 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JDW Posted April 21, 2005 Share Posted April 21, 2005 Tja! Ni kommer säkert tycka att jag är en dum idiot som ställer frågan.. men.. när man köper cubase .. vad är det som ingår då? berätta gärna varför det inte är en bra idé att tanka hem det från nätet... Hej Om du vill komma billigt undan så gå och köp Cubasis 5 eller om det nu finns nr 6 vet ej men på www.musikborsen.se kostar det runt 600-700 kronor och det progget kommer du en bra bit med Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted April 21, 2005 Share Posted April 21, 2005 ...eller Cubase SE (dock ungefär dubbelt så dyrt), som har en nyare uppbyggnad, så att man slipper byta miljö på ett drastiskt sätt den dag man vill uppgradera till SL eller SX... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mixtur Posted April 29, 2005 Share Posted April 29, 2005 (edited) Ingen har knäckt SX3, och det har visat sig mycket svårt att göra det eftersom dongel-skyddet på den senaste versionen verkar effektivt. Själv har jag köpt SX3, men har provat en "warez" version av SX2 förut. Förutom att samvetet ät lättat hade jag mycket olika buggar förut. Dessutom kan jag tanka ner alla uppdateringar mm och självklart få support. Bugglistan på avancerade mjukvaror brukar vara lång så uppdatgeringar är ett måste. Steinberg släpper dessutom lite nya plugins och syntar lite då och då och dessa kan du bara hämta ner om du har full versionen. jag gissar att det kommer fler eftersom konkurrenterna (främst logic) erbjuder mer i dagsläget. Om du kör med en crackad kan du inte ha någon skarp version som använder samma dongel (ex andra syntar som t.ex. halion, hypersonic mfl) eftersom du inte både kan ha en emulerad dongel och en riktig. Efter att ha testat det mesta använder jag i slutändan ett fåtal syntar och plugins. Dessa har jag köpt, men det har ovärderligt att testa runt lite. Edited April 29, 2005 by mixtur Link to comment Share on other sites More sharing options...
hackeman Posted April 29, 2005 Share Posted April 29, 2005 berätta gärna varför det inte är en bra idé att tanka hem det från nätet... Dagens skratt. Tack. Men efter ett initialt skratt inser man att frågan är mer intressant än dum. 😉 Det är ingen ovanlig fråga bland gemene man tror jag. Hur mycket är det värt att betala för att vara laglig, och vad får jag ut av det? Och vad förlorar resp riskerar jag om jag väljer det olagliga alternativet, som ger mig mest för minst pengar? 😳 Samma princip gäller när folk tankar musik från nätet.... vilket vi förvisso traggar om i så många andra trådar, så jag sätter stop här. Stop. 😏 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundin Posted April 30, 2005 Share Posted April 30, 2005 .. som sagt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts