Jump to content
Annons

Akg K 271 MK II


kardo

Recommended Posts

Fick ett par nya akg 271 av min dotter, försäljaren sa att de var det bästa som fanns typ till henne. Själv har jag lyssnat med ett par akg 141 från 80 talet som jag är mycket van vid, men är nu på väg att byta. Jag har aldrig provat ett par 271 innan då jag förlitade mig på 141, men så förvånad jag blev när jag provade dessa lurar,tyvärr inte mot det positiva hållet.

Mitt första intryck av 271 då, ja... jag tycker de låter burkiga, mellanregistret är högt ,och basen låter... ja vad ska man säga, typ saknad as hell. Diskant låter väl hyfsat bra. Men jag tycker det låter mer eller mindre som en trattgrammofon över dom. 😄 möjligt att man inte är van vid dom efter typ 2 dagar, men va fan.. ska de låta så tråkigt om dom? de läcker dessutom i underkanten på dom typ. Priset på dom var ju högt när de kom ut, så då undrar man om de är värda pengarna och om man ska ge dom en chans och lära sig dom riktigt.

Så vad kör ni andra med när ni mixar/inspelning mm, jag menar AKG 271 var knappast imponerande lurar tycker jag, eller har man fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

AKG 271mk2 är ett par trackinglurar som används för att man ska höra instrumenten när man står i rummet och spelar. Lite trattiga i ljudet för att kunna fokusera på sin slinga (mellanregister) som man behöver sätta på tapen.

Ska absolut inte användas o mixas i om man inte vill gissa i basen och diskanten.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Hepp, jag har ett par MkII:or och de har jag haft att både tracka och mixa med de senaste 7-8 åren och jag har då klarat mig. Däremot upplever jag jag tvärtom vad kardo menar (att basen lyser med sin frånvaro); jag upplever att basen nästan är för stark ibland.

Nåja, om jag upplever några brister med mina lurar vid mix, kompletterar jag med mina småtting-Adams (A3X) samt min egen hemmastereo-rigg (som rockar basfläsk) från tidigt 2000-tal 🙂

Det handlar väl om vana, antar jag...

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

AKG 271mk2 är ett par trackinglurar som används för att man ska höra instrumenten när man står i rummet och spelar. Lite trattiga i ljudet för att kunna fokusera på sin slinga (mellanregister) som man behöver sätta på tapen.

Ska absolut inte användas o mixas i om man inte vill gissa i basen och diskanten.

Precis! Men man kan undra varför de skriver universal genisus for monitoring, mastering, studio bla. här http://www.akg.com/pro/p/k271mkii

och många använder dom till studio mixning med, så man blir liksom totalt förvirrad ju. Lyssna på butik är ju en sak, men komma hem med ett par lurar som man upptäcker, fan det här funka inte att mixa i är inte så roligt, musik affären lär ju bli ganska trött på en efter 3 hörlurs byte typ 😆 så det måste ju finnas typ några lurar som folk gillar till mixa gitarr-baserad rock / metal musik och annan typ till house musik mm

Det är ju en djungel bland lurar och välja mellan 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hepp, jag har ett par MkII:or och de har jag haft att både tracka och mixa med de senaste 7-8 åren och jag har då klarat mig. Däremot upplever jag jag tvärtom vad kardo menar (att basen lyser med sin frånvaro); jag upplever att basen nästan är för stark ibland.

Nåja, om jag upplever några brister med mina lurar vid mix, kompletterar jag med mina småtting-Adams (A3X) samt min egen hemmastereo-rigg (som rockar basfläsk) från tidigt 2000-tal 🙂

Det handlar väl om vana, antar jag...

Vänligen,

CHAE

Va... stark bas??? kanske det är fel på mina? Fast man läser ju att många folk uppfattar dom som basfattiga ,vad ska man tro på nu vet man varken ut eller in. 😄

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Det är ju en djungel bland lurar och välja mellan 🙂

Vore ju trist om du gick vilse 🙁

Se bara hur det gick för Fawcett; han försvann i djungeln och dök aldrig upp igen. Slår vad om att han ställdes inför både AKG, Sennheiser, Audio-Technica och Beyerdynamic och resultatet vart katastrofalt 😮

Va... stark bas??? [...]

Yep'r, så upplever jag dem 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis! Men man kan undra varför de skriver universal genisus for monitoring, mastering, studio bla. här http://www.akg.com/pro/p/k271mkii

och många använder dom till studio mixning med, så man blir liksom totalt förvirrad ju. Lyssna på butik är ju en sak, men komma hem med ett par lurar som man upptäcker, fan det här funka inte att mixa i är inte så roligt, musik affären lär ju bli ganska trött på en efter 3 hörlurs byte typ 😆 så det måste ju finnas typ några lurar som folk gillar till mixa gitarr-baserad rock / metal musik och annan typ till house musik mm

Det är ju en djungel bland lurar och välja mellan 🙂

Dålig marketing... det går ju att mixa i dem såklart. men de har ett väldigt annorlunda ljud mer midbetonat så att säga, lite som en en stratocaster

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Focal Spirit Pro, både för mix och inspelning. Hade AKG K271 förut, men sålde dem relativt snabbt.

Ja..AKG 271 är inte vad jag vill ha .

Såg på en annan tråd här om dom, och läste på Sound On Sound om Focal Spirit Professional , och de ska jag definitivt kolla upp imorgon.

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Dålig marketing... det går ju att mixa i dem såklart. men de har ett väldigt annorlunda ljud mer midbetonat så att säga, lite som en en stratocaster

Ja ungefär som stratocaster 😄 jag tänkte först hur ska man kolla en mix/mixa mm med dessa, då det var en sådan skillnad från Akg 141 ,och de är ju inte så super bra precis!. 😆

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har oxå testat dem lite snabbt, väldigt lite bas. De jag tycker jag får till bäst mixar med nu är öppna DT 990 Pro. Där finns det både bas mid o diskant.

Jag har även ett par HD 600 jag sällan använder, om nån ev vill köpa dem... De är mer detaljrika i midden än DT 990, men jag gillar DT 990 bättre ändå. Det är nog väldigt olika hur vi upplever ljud, även unga människor med oförstörd hörsel hör ljud väldigt olika tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har oxå testat dem lite snabbt, väldigt lite bas. De jag tycker jag får till bäst mixar med nu är öppna DT 990 Pro. Där finns det både bas mid o diskant.

Jag har även ett par HD 600 jag sällan använder, om nån ev vill köpa dem... De är mer detaljrika i midden än DT 990, men jag gillar DT 990 bättre ändå. Det är nog väldigt olika hur vi upplever ljud, även unga människor med oförstörd hörsel hör ljud väldigt olika tror jag.

Tack Nilsson! Beyerdynamic dt990 pro Läste lite om dom , och ska försöka testa dessa med + några andra innan man bestämmer sig.

Det är lite svårt när det finns så många att välja på, man vill ju inte typ köpa något dåligt, och sen reta sig på det. 😄

Och man ska inte tro att man kan gå efter högt pris , för ljudet varierar en hel del på dom märker man. 🙂

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Nilsson! Beyerdynamic dt990 pro Läste lite om dom , och ska försöka testa dessa med + några andra innan man bestämmer sig.

Det är lite svårt när det finns så många att välja på, man vill ju inte typ köpa något dåligt, och sen reta sig på det. 😄

Och man ska inte tro att man kan gå efter högt pris , för ljudet varierar en hel del på dom märker man. 🙂

Gör så här; gå till din lokala hökare, låna hem ett gäng lurar och lyssna i lugn och ro. Sedan bestämmer du dig och tjackar de du tycker är bäst. Risken för att köpa grisen i säcken är obefintlig och du slipper förlita dig på andras upplevelser.

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att det ska vara extra vrångt så låter inga hörlursförstärkare exakt lika heller. Jag har en Argon HA1 som jag använt mest under några år. Men nu har jag kommit på att den skär aningen bas och boostar aningen diskant, så i de andra lurförstärkarna jag har, en sitter i Yamahastärkaren jag driver monitorerna med, en i portastudion, en i en Behringer o en i Macdatornblir det lite dovare ljud, men säkert mer rättvisande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...