Jump to content
Annons

Emu 0404


Tomajjo

Recommended Posts

För någon vecka sedan köpte jag en komplett studio med ett emu 0404 ljudkort. Har fått allt att funka någorlunda...men ibland så när jag tex lyssnar på en låt i windows media player så försvinner ljudet i några sekunder vilket är väldigt störande med tanke på att man vill att allt ska funka problemfritt när man köpt nya grejer!Så min fråga till alla erfarna studiorävar är om det ljudkortet bara är skit eller om det duger som nybörjar-ljudkort!HAr iallafall hört av vänner att det inte är det bästa...

Tacksam för svar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
men ibland så när jag tex lyssnar på en låt i windows media player så försvinner ljudet i några sekunder vilket är väldigt störande med tanke på att man vill att allt ska funka problemfritt när man köpt nya grejer!

Tacksam för svar...

Låter som ett av alla problem jag hade. Listan över problem jag fick är lång och tillsist krasha bland annat FL Studio helt. 😉 Dessutom funka aldrig ingångarna 😉 . Ett par krasher senare gav jag upp och bytte mot ett M-Audio 192. Bästa valet jag gjort.

Är det de enda problemet du haft?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skumt. Låter som nån slags konflikt. Är alla gamla ljud-drivrutiner borttagna? Vad har du för system? Har du uppgraderat allt som går? Har du tagit bort E-mu mjukvaran o återinstallerat?

Det är klart att kortet ska fungera. Man kan ha otur o hitta kombinationer som ger skit i förgasaren men så är det med alla kort. 0404 har fått bra omdömen. Själv kör jag ett E-mu 1820 och det bygger väl på samma principer (tror jag). Jag är väldigt nöjd med kortet och mjukvarorna.

Ett tips är att gå in på e-mu's hemsida och kolla igenom deras FAQ. Jag tror det är smidigare än att få tips på "bättre kort". Hur vet du att det är bättre på just DIN dator...

/Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Så min fråga till alla erfarna studiorävar är om det ljudkortet bara är skit eller om det duger som nybörjar-ljudkort!HAr iallafall hört av vänner att det inte är det bästa...

Tacksam för svar...

Helt klart finns det bättre kort, men det är ju inget som säger att det är dåligt för det. Tvärtom så är det väl ett av de bästa korten man kan köpa i den prisklassen. Har inte provat just 0404-kortet (har ett 1212M själv dock), men det har ju fått kanonbra kritik, bl a i Studio.

Däremot så är det sällan helt problemfritt att installera nya prylar på datorn, är alltid lite strul innan allt flyter.

Så det är bara fortsätta leta info, du kommer med 99.9% säkerhet lösa dina problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skumt. Låter som nån slags konflikt. Är alla gamla ljud-drivrutiner borttagna? Vad har du för system? Har du uppgraderat allt som går? Har du tagit bort E-mu mjukvaran o återinstallerat?

Det är klart att kortet ska fungera. Man kan ha otur o hitta kombinationer som ger skit i förgasaren men så är det med alla kort. 0404 har fått bra omdömen. Själv kör jag ett E-mu 1820 och det bygger väl på samma principer (tror jag). Jag är väldigt nöjd med kortet och mjukvarorna.

Ett tips är att gå in på e-mu's hemsida och kolla igenom deras FAQ. Jag tror det är smidigare än att få tips på "bättre kort". Hur vet du att det är bättre på just DIN dator...

/Jimmy

Har haft lite andra små problemoxå....bla att det sprakat fruktansvärt i högtalarna!Har svårt att tro att det skulle vara högtalarna det var fel på med tanke på att dom är nya och väldigt bra!Om jag nu måste uppgradera drivrutinerna på emu´s hemsida...vilka filer ska jag då ladda ner?Det finns en hel del att välja på!Har funderat på att byta in kortet mot ett externt m-audio kort av något slag men jag vill iallafall försöka testa och se om kortet duger....är ju trots allt nybörjare!

//Tomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är dessa drivisar som du ska ladda ner:

The following files are available for your 0404 using the PC platform:

Applications:

E-MU® PatchMix DSP Application patch V1.71a

Date: 12/10/2004

Size: 2.79 MB

This application patch contains enhancements and fixes to improve the performance of your E-MU 0404 Digital Audio System / Proteus X Desktop Sound Modules.

Drivers / Firmware:

E-MU® 0404 Digital Audio System / Proteus® X Driver patch V1.71

Date: 12/10/2004

Size: 12.1 MB

This driver patch contains enhancements and fixes to improve the performance of your E-MU 0404 Digital Audio System / Proteus X Desktop Sound Module.

Länk:0404 Drivrutiner

installera Drivers/firmware först och sedan Applications.Har du optimerat datorn för musikbruk.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för hjälpen...det behövs verkligen!Vad bör göras om man ska optimera datorn för musikbruk mer än att slänga massa skit som man inte använder?Har laddat ner dom nya drivrutinerna och det verkar funka bättre nu...inga problem än så länge...

Link to comment
Dela på andra sajter

Emu gör bra kort men man får lov att pilla lite med grejerna innan man får det att funka smärtfritt. Tror att problemet ligger i interna konflikter snarare än själva hårdvaran. Kolla forumet eller tillverkarens hemsida efter tips och tricks. Jag har själv ett 1820m och det har krånglat som fan vissa gånger men efter vissa justeringar så måste jag ändå säga att det är en av de bästa korten i prisklassen.

🙂

EMU är dock lite dåliga på att lägga upp nya drivare. Det finns nämligen lite buggar som de borde fixa tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har problem med mitt 0404 också - ljudet bara försvinner var & varannan dag. men när jag väljer att restore'a defaults och bootar datorn så funkar det igen.

noobig som jag är: vad innebär det egentligen när man väljer restore default?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Emu gör bra kort men man får lov att pilla lite med grejerna innan man får det att funka smärtfritt. Tror att problemet ligger i interna konflikter snarare än själva hårdvaran. Kolla forumet eller tillverkarens hemsida efter tips och tricks. Jag har själv ett 1820m och det har krånglat som fan vissa gånger men efter vissa justeringar så måste jag ändå säga att det är en av de bästa korten i prisklassen.

😉

EMU är dock lite dåliga på att lägga upp nya drivare. Det finns nämligen lite buggar som de borde fixa tycker jag.

Vilka grejer ska man pilla på? Jag hittar inte allt på kortet. Det borde finnas ett diagnos test till E-MU 0404 tycker jag. Nån som kan hjälpa mig? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
HansT (oregistrerad)

Jag hade också problem med mitt 0404 kort i början men fick utomordentlig support från EMU som relativt snabbt svarade på mitt mail och löste problemet. Testa att maila supporten.

/Hans

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...