Jump to content
Annons

Det låter som en tangent har högre velocity än de andra


hertingen

Recommended Posts

Hej,

Jag har en Korg N364 Synt som jag använder som master keyboard i min studio. Med den styr jag alla mina andra syntar och mjukvaruinstrument. Men jag har ett problem med den: det låter som att en tangent har högre velocity än de andra. Det är "B" tonen längst ner på keyboarden (lägsta oktaven). När jag spelar på keyboarden med samma hårda anslag på alla tangenterna och sedan tar den tonen så åker volymen på den tonen upp väldigt mycket. Det låter ungefär som att jag skulle ha tryckt ner tonen/tangenten väldigt hårt. Jag har läst instruktionsboken och försökt hitta någon inställning på synten som styr velocity på tangenterna men har bara lyckats hitta olika velocity kurvor jag kan välja. Och jag har testat ändra dessa men problemet är kvar ändå.

Någon som vet vad som kan vara fel? Det är väldigt störande som det är nu, speciellt när man spelar med olika piano ljud. Ni kan lyssna på den bifogade filen så hör ni hur det låter.

Mycket tacksam för svar

piano.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter inte som du skulle kunna göra något åt detta. Så länge du inte spelar live kan du ,som du antagligen gör, justera ner velocityn i efterhand och leva med det. Möjligen kan du justera ner samplingen i mjukvaruinstrumenten du brukar använda. Reparera brukar vara dyrt men du kan ju alltid kolla.. Keyboard till julklapp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter inte som du skulle kunna göra något åt detta. Så länge du inte spelar live kan du ,som du antagligen gör, justera ner velocityn i efterhand och leva med det. Möjligen kan du justera ner samplingen i mjukvaruinstrumenten du brukar använda. Reparera brukar vara dyrt men du kan ju alltid kolla.. Keyboard till julklapp?

Ok. Så då är det ett mekaniskt fel alltså. Får se om jag kostar på mig att reparera den i framtiden. Som det är nu så lever jag nog med det ett tag till. Om det inte blir ännu mer störande. Det märks ju som sagt mest när jag vill spela piano. Misstänker att den nog behöver kollas över om något år iaf då den har börjat ge ifrån sig ett ihållande lågt pipande ljud när man slår på strömmen. Har för mig att det brukar kunna börja låta så när displayen håller på att bli dålig. Min Wavestation A/D lät så när displayen var dålig. Den lyckades jag byta själv och sedan blev det tyst. Men jag misstänker att det är lite mer komplicerat att byta display på en hel "keyboard-synth" än en modul. Så ditt julklapps tips är nog inte så dumt. Tack så mycket för ditt svar iaf. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på en grej, det finns Midi-modifiers och functions, plugins eller kanske inbyggda i ditt DAW. Sätt range så att bara din ton påverkas och komprimera eller dra av värden i Midi.

Ok. Ska forska lite på det. Ser att du (antar jag) använder Cubase 8. Själv använder jag Cubase 6,5. Du kanske vet vart den här finns i Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...