Jump to content
Annons

Farma' Tan - The Awakening (Pt. II)


JohnRick

Recommended Posts

Ny singelrelease 151102 med nya minisupergruppen Farma' Tan. Stående lyssning rekommenderas.

Kommer nu fortlöpande singlar då material finns i överflöd. Dock har sångaren fått kalla fötter trots en gjuten röst, så vi sonderar terräng efter att hyra in någon som klarar det lika bra, eller möjligen bättre, än vad som redan finns. Säg till i så fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tackar! Faktum att det mesta läggs i min lägenhet. Gitarristens låt så han har lagt pianogrund först, sedan placerade vi gemensamt resten av backing (stråk, kör, sitar, distsynth, drones etc.). Trummorna är Metal Machinery (SDX), gitarr och bas line-in via RME UCX och Amplitube här i lyan. Det enda som trackats externt är sång. Detta mest då han befann sig 60 mil härifrån, men hade möjlighet att nyttja ett utrymme anslutning till sitt jobb för att lägga vox och dubba denna och skicka ner till mig. Vi outsourcade mixningen dock.

Som trivia kan nämnas att jag först lade akustiska trummor i studio, vilka vi aldrig kom att använda p.g.a. att teknikern mickat OH i mono (vilket jag/vi aldrig reflekterade över förrän det var så dags). Sångaren lade också sång i två olika studios, men vi kom fram till att det blev avsevärt bättre om han gjorde det själv uppe hos sitt efter några pointers angående akustik och duntäckesanvändning.

Framgent blir arbetsordning: jag lägger trummor i lgh. Basist kommer hit och trackar sitt. Gitarrist kommer hit och kör sina pålägg. Sångare lägger sitt (hur det nu blir). Mix. Release.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter jättebra. Väldigt mycket DreamTheater-esque. 🙂

Jobbar själv med sångare som lägger egna sångspår och skickar wav-filerna. Sjukt smidigt. 🥰

Finns f.ö. de som kör in trummor med mono-OH. 😊http://therecordingrevolution.com/2012/05/07/why-a-mono-drum-overhead-is-awesome/

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter jättebra. Väldigt mycket DreamTheater-esque. 🙂

Jobbar själv med sångare som lägger egna sångspår och skickar wav-filerna. Sjukt smidigt. 🥰

Finns f.ö. de som kör in trummor med mono-OH. 😊http://therecordingr...ead-is-awesome/

Tack Cathrine!

Ja distansarbete är inte alls oävet. Vad gäller mono-OH har det säkert sin plats, och jag vet att Graham Cochroach förespråkar detta, men i det här fallet lät mono-OH helt malplacerat givet genren. Ett resultat av att teknikern egentligen är rotad i jazz. Tur att jag la om dem.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra ! Min enda reflektion är att jag hör inga tydliga ord av rösterna, så det blir bara röster men tillför bara till dynamiken men inte till temat i texten om det vore tänkt så. Men jag är en fantast av ljud i låtar, och det ger en extra dynamik på sitt sätt även om man inte hör vad de säger.

Kommer ni att finnas på andra ställen att följa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra ! Min enda reflektion är att jag hör inga tydliga ord av rösterna, så det blir bara röster men tillför bara till dynamiken men inte till temat i texten om det vore tänkt så. Men jag är en fantast av ljud i låtar, och det ger en extra dynamik på sitt sätt även om man inte hör vad de säger.

Kommer ni att finnas på andra ställen att följa?

Om du menar de mindre snuttarna i bridge-partierna är det inte meningen att de ska höras utan bara förnimmas. Man kan nog gissa en av dem, medan den andra är omöjlig om man inte känner till serien:)

VI kommer att spy ut mer kontinuerligt på de vanliga digitala ställena. Gitarristen kanske känns igen från tidigare konstellationer:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, då förstår jag, funkar för förnimmas. Ska bli intressant att följa 🙂 Tematiska saker är alltid kul.

Har faktiskt inte hört så mycket av Time Requiem. Ser att Zoltan varit med, han var ett tag tilltänkt på en platta med New Grove Project (Brill) till vilken jag skrev de flesta texterna. Men plattan spelade in i Uppsala hos Pär Lindh, och det blev Hasse Bruniusson som lade trummorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 3 månader senare...
  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...