Jump to content
Annons

Normala pitchavvikelser för sång i flex pitch


thoeri

Recommended Posts

Hej

När man använder flex pitch i logic så kan man ju se hur mycket de olika tonerna i sången ligger över eller under exakt ton, ex +11 eller -22 etc.

Hur mycket brukar det variera +- för en medelgod professionell sångare? Ligger varenda ton runt nollan eller kan det svaja ända uppåt 40? Någon som kan svara på denna något udda fråga?

/Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Thomas!

Det är mycket olika. Det beror dels på hur bra sångaren är, och dels på vad man vill uppnå.

Generellt vill jag påstå att en riktigt duktig sångare använder mellanrummet mellan "rena" toner på ett intressantare sätt än mindre duktiga sångare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej joachime

Tack för ditt svar. Anledningen till frågan är att jag försöker förstå min egen kapacitet.

Jag försöker sjunga så rent som jag kan men det är sällan jag träffar så rätt att det det står 0 på pitchen. Det händer bara på cirka fem toner under en hel låt. Oftast ligger jag inom +- 10 eller +- 20 men vissa toner kan ibland hamna på både +- 30 eller 40. Så det vore intressant att jämföra med hur en medelgod professionell sångare ligger för att veta ungefär hur man ligger till i jämförelse.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha, nej inte tittar jag på grafiken när jag sjunger. Nej, det gör jag efteråt någon enstaka gång för att försöka hålla koll på hur bra pitch man har. Och det vore kul att veta hur andra ligger till och jämföra sig, särskilt eftersom man är nybörjare. Spontant så känns det som att man har sämre pitch än de flesta medelgoda sångare.

Redigerat av Thomas Eriksson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jah, man skulle kunna svänga med ord som "livfullt", "känsloladdad" eller "attityd". Det finns så många andra värden i vad som gör sång "bra" eller "fin" än renodlade parametrar i ett program. Förstår vad du jagar efter, en jämförelse med din tonala korrekthet gentemot en professionell sångares. Men det blir en knepig jämförelse. Vilken professionell sångare ska man jämföra med, Håkan Hellström, Plura eller Dio? Som du förstår så blir ju själva framförandet, sättet man gör det på, viktigare än att jämföra sina insatser med rena parametrar.

Precis som knuff nämnde, det blir kliniskt & dött. Odla fram din egen stil, karaktär, i rösten hellre än att tänka med kugghjul och siffror som det viktiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla

Och tack för era kloka svar. Ni har självklart rätt i att attityd och känsla är viktigare parametrar.

Jag hade just sjungit in Your Song av Elton John mot ett karaoketrack. Jag tycker den låten är ganska avslöjande när det kommer till hur tekniskt bra man är. Så om en tekniskt medelgod sångare skulle gjort samma sak så undrade jag vart hans eller hennes värden hade hamnat, dvs om målet var att kopiera originalet så bra som möjligt.

Men jag fattar vad ni menar och egentligen är det väl en idiotfråga av en osäker nybörjare!

Redigerat av Thomas Eriksson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...