Jump to content
Annons

iLok på väg bort?


Måsart

Recommended Posts

Waves, Softube och en hel del andra mjukvaruutvecklare har övergett iLok. Tror ni att fler kommer att haka på?

Stör ni er på iLok? På gearslutz flög champagnekorkarna genom luften när Waves meddelade att dom skulle överge iLok. Många verkar irritera sig på den lilla dongeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, jag som har två datorer tycker att I-Lok är lite besvärligt, det borde att gå att lösa smidigare. Man skulle också kunna ha en i varje dator och föra över licensen varje gång, men det är ju inte alltid man har nät där man är.

Det är dock övervägande positivt, då man inte behöver auktorisera flera datorer för sitt (sina) program och jag har väl som de flesta en jädra massa olika program, som måste auktoriseras och de flesta mjukvarutillverkare ger ju bara tre-fem auktoriseringar och sen får man be om fler.

Så i princip hade det varit bättre om alla programtillverkare körde iLok, tycker jag.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Hela konceptet med iLok är snedvridet enligt mig. De straffar mig som kund för att andra icke-kunder piratkopierar deras pluggar. Plopp!

Förstår inte riktigt vad du menar med I-Lok är snedvridet? Alla tillverkare vill väl värna om just sin produkt, så att den inte blir stulen? Och I-Lok är ett väldigt smidigt sätt att ha licensen på, det här med challenge-response är mycket tråkigare när man inte har internet där man är.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är suveränt bra med iLok. Man har licensen i nyckeln och slipper trassla med challenge/response-koder när man uppgraderar någon hårdvara eller byter dator. Jag hade gärna sett att fler tillverkare använde iLok.

Det funkar förstås lika bra som vissa gör, att man använder ett vanligt USB-minne för licensen. Många sådana minnen har ju serienummer som kan knyta licensen till just det minnet, så det funkar egentligen lika bra som iLok - men med nackdelen att det inte finns någon möjlighet till försäkring, som det finns med iLok...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar iLok starkt. Jag är grinig för att förlorat svindyra Dolby-pluggar när en av mina gamla gick sönder, men om sanningen ska fram så borde jag ha registrerat den redan från början. I övrigt är det här the bee's knees - vill jag byta dator, så byter jag dator. När jag vill och hur ofta jag vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Waves, Softube och en hel del andra mjukvaruutvecklare har övergett iLok. Tror ni att fler kommer att haka på?

Stör ni er på iLok? På gearslutz flög champagnekorkarna genom luften när Waves meddelade att dom skulle överge iLok. Många verkar irritera sig på den lilla dongeln.

...och nu dräller det med mercury crackat på nätet och japp jag har det installerat. Dock så har jag några wavesbundle samt enstaka waves på min gamla iLOK-1. Men det är nog helt out of date. Är förvånad över hur pass mycket skit waves låter. Finns inte mkt där som faller mig i smaken. Dom har några guldkort, absolut. Men dom har blivit ifrånåkta så det sjunger om det av andra pluggtillverkare. Samma gäller Universal Audio som totalvägrar köra Native.

Fabfilter

Slate Digital

Eiosis

Kush Audio

iZotope osv är bara för att nämna några som är riktigt bra och väldigt mkt bättre än waves.

Många kör med challange/respons men även iLOK.

Det är inget som jag ha reagerat på. Men jag fattar inte hur svårt kan det vara att hålla reda på en nyckel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt vad du menar med I-Lok är snedvridet? Alla tillverkare vill väl värna om just sin produkt, så att den inte blir stulen? Och I-Lok är ett väldigt smidigt sätt att ha licensen på, det här med challenge-response är mycket tråkigare när man inte har internet där man är.

Det snedvridna är att jag som legitim användare får betala priset för att andra piratkopierar. Challenge/response & serienummer är väldigt mycket smidigare i min värld och internet har man väl överallt genom 4g i telefonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det snedvridna är att jag som legitim användare får betala priset för att andra piratkopierar. Challenge/response & serienummer är väldigt mycket smidigare i min värld och internet har man väl överallt genom 4g i telefonen.

Jo, vi får alla betala för att andra piratkopierar. Men de flesta crackade pluggar är väl av typen Challenge-Response och omfattar väl inte program med ILok-licenser. De borde väl vara lite svårare att cracka, kanske jag har fel?

Men, som du säger: tråkigt att vi ska betala för andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att waves duger åt många superproffs, men inte åt dig?

Vad menar du med det? Vad är det som är så intressant? Förklara vad du menar med superproffs?

Men visst, om nu ex Max Martin är ett, så rör det mig inte i ryggen. JAG gillar inte Waves och som jag skrev så har de några guldkorn.

Jag kan dock bara gissa mig till varför dom sk unika proffsen varför det duger med Waves åt dom är att Waves är lastgamla och har funnits till dom gamla Protoolsriggarna i över 20 år. Men det kommer hela tiden nya andra och bättre och framförallt roligare pluggar från andra tillverkare. Däremot så är Waves eMo D5 mkt intressant plugg!

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag tycker nog att ilok är ganska ok. Det är problematiskt med laptops. Flera har också börjat att man kan ha flera activations per licens, men jag saknar funktioner för att avaktivera licenser på förlorad dongle, tex så borde man kunna sätta en dongle som förlorad och att licenserna återvinns efter tex ett halvår men också att donglen kräver en sync mot nätet två gånger om året eller så. Piratkopiering är väl tillverkarnas stora anledning. Men konkurrensen, jag tror nog att tex softube skulle sälja mer om det inte fanns piratversioner av waves osv så det är ett komplext problem. Samtidigt så vill kanske att icke proffs ska kunna köra programmen och lära sig medans de som tjänar stora pengar får köpa programmen för småpengar. Tar man på sig it hatten så finns det viktiga aspekter. En dongle gör tex att man inte av misstag kör fel antal. För kontors program så har jag mer än en gång konstaterat att det hamnar serienummer på filservers och att dessa sedan används internt. Bara klantiga användare som gör livet surt för andra. Softube har inte givit upp ilok. Som jag har förståtet så har ilok även en mjukvaru variant också. (Precis som steinberg) Så man kan välja att köra en sån i stället för en hw dongle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Waves, Softube och en hel del andra mjukvaruutvecklare har övergett iLok. Tror ni att fler kommer att haka på?

Stör ni er på iLok? På gearslutz flög champagnekorkarna genom luften när Waves meddelade att dom skulle överge iLok. Många verkar irritera sig på den lilla dongeln.

Jag tyckte det var lite trist när alla plötsligt skulle ha sin egen dongle.

Utöver iLok, så använde Logic egen dongle fram till och med version 7. Sedan Steinbergs Syncrosoft (numer e-licenser) som flera andra utvecklare (t ex Celemony och Eiosis) använde. Propellerhead introducerade sin röda dongle (minns inte vad den heter längre) i samband med lanseringen av Record (som nu är inkluderad i Reason). Sedan då Waves som lämnade samarbetet med iLok och startade egen lösning som krävde USB-minne om man ville köra på flera datorer.

Även den aktiva (strömförsörjda) USB-hubben i studion kroknade med så många donglar inkopplade. 🙁

Men numer kör de flesta iLok (och jag arbetar knappt med Steinbergs produkter), som precis som Waves och Propellerhead erbjuder möjllighet att lagra licenser lokalt på datorn istället för på nyckel. Mycket smidigare om man ändå bara kör musikprogram och pluggar på en och samma dator.

Jag använder inte iLok och har inga problem med det.

😄 Good on you mate!

Är förvånad över hur pass mycket skit waves låter. Finns inte mkt där som faller mig i smaken. Dom har några guldkort, absolut. Men dom har blivit ifrånåkta så det sjunger om det av andra pluggtillverkare.

Jag är tvärtom förvånad att dom fortfarande släpper intressanta pluggar. Måste erkänna att jag blev överraskad av Butch Vig's Vocal-plugg. Den verkar mycket mer mångsidig än jag först trodde. Manny-pluggarna, för något år sedan, erbjöd nya takes på hur man applicerar dist och multiband. I alla fall för mig.

Sedan kan jag ju inte sticka under stol med att jag gillar pluggar från utvecklare som Fabfilter, Kush Audio och iZotope. 🙂

Det snedvridna är att jag som legitim användare får betala priset för att andra piratkopierar.

Det trista i ekvationen är att alla legitima användare, oavsett licens-system, får betala för den illegitima användningen. Om alla som använde kommersiella pluggar faktiskt köpte dom, skulle priserna pressas och pluggarna vara billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det trista i ekvationen är att alla legitima användare, oavsett licens-system, får betala för den illegitima användningen. Om alla som använde kommersiella pluggar faktiskt köpte dom, skulle priserna pressas och pluggarna vara billigare.

Mycket tveksamt påstående. Visst företagen som finns idag sitter och räknar på vilka priser de skulle kunna ha om de sålde 10 gånger så mycket som idag. Men i praktiken

så skulle det inte sänka priserna, förmodligen så skulle den största delen gå till mer personal och ineffektivare utveckling. Företagen försöker maximera sina intäkter och det är då tillgång och efterfrågan som styr. För en stor del av "marknaden" är tillgången idag piratversioner, och ur företages aspekt är det konkurrentens crackade versioner som är den stora prispressaren, försvinner dessa konkurrenter så ändras marknaden enormt. Att tro att företagen inte skulle utnyttja detta är blåögt på gränsen till korkat. Men något facit i denna fråga lär vi inte få.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men i praktiken så skulle det inte sänka priserna, förmodligen så skulle den största delen gå till mer personal och ineffektivare utveckling.

När alla betalar för en tjänst/vara växer marknaden, vilket helt korrekt ger större ekonomiska marginaler.

Men det lockar också fler utvecklare att pröva marknaden, vilket i sin tur ökar konkurrensen. Hårdare konkurrens innebär till en början att man tävlar i teknologisk utveckling och smarta lösningar/funktioner.

Men så småningom brukar det dock jämna ut sig (jämför utvecklare av hostar såsom Apple, Avid och Steinberg) och alla erbjuder i stort sett samma funktioner/lösningar. Då återstår att konkurrera om priset (och att dra in pengarna på andra attraktioner).

Där befinner sig host-utvecklarna idag. Logic 7 kostade på sin tid 8990:- Logic X kostar idag under två papp.

System som Pro Tools går idag att köra utan hårdvara och kostar mindre än 7000.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltid nån snackputte på nåt forum som waves inte duger åt. Go figure. Proffs använder dom istället.

Och dem proffs som inte använder Waves, är dem snackputtar också?

Är det inte så att du egentligen är lite stressad över att någon kan höra något negativt med något som du gillar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, de proffs.

Får börja med att ursäkta mitt slarvskrivande som skapade en sådan djup förvirring att det var det enda du kunde ta in och kommentera.

Men nu när du har återhämtat dig en stund, vad sägs om att göra ett nytt försök på frågorna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Tänk vad en plugg kan göra folk upprörda. 🥰

Ta en kopp kaffe och lugna ner er lite!

Mvh // Gud!

Om du varit en hinduisk gud så hade du skickat mig en rykande kopp lakritsté och inget äckligt kaffablask. 😠😛😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...