Jump to content
Annons

Riktigt bra allround-kompressor?


Måsart

Recommended Posts

Mitt höstprojekt blir att bygga upp en studio hemma. Jag sålde av den förra för ett par år sedan, korkat med facit i hand.

Tanken är att införskaffa en stabil grund med tänket "less is more".

Dator ska byggas och övrig hårdvara ska inhandlas inom kort.

När det kommer till mjukvaran så tänker jag mig något sånt här:

1. DAW - Cubase 8 Pro

2. Synth - Omnisphere 2

3. Piano - Garritan CFX

4. Instrumentbibliotek/Sampler - Komplete 10

5. Reverb - Valhalla VintageVerb

6. Kompressor - ?

7. Rullbandarsimulation - Slate VTM

8. Limiter/Masteringplugg - Slate FG-X

9. EQ - FabFilter Pro-Q 2

Som ni ser så har jag inte hittat någon kompressor? Finns det någon som har tips på en riktigt bra allround-kompressor?

Delay, filter, dist och övriga effekter får Cubase egna pluggar sköta.

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Något från softube kanske? Jag skulle säga Slate VBC men du har redan kompressor från slate så något annat är nog att föredra. Mycket reklam för waves ssl-4000 just nu. Just nu är den bara dyr $220 US på plugindiscounts . (Det är även Softube)

Link to comment
Dela på andra sajter

Allround, less is more och stabil grund. Skulle satsa bra slant på att Waves API-2500 eller CLA-3A och Softube Tube-Tech CL 1B är dom som får mest användning för såna ändamål hos mig.

Bästa 'set and forget' kompressorn jag stött på är Abbey Road Plugins EMI TG12413. Tror inte det finns nåt den låter dåligt på.

Klanghelm har äntligen släppt sin MJUC med, som kan passa. Provar ut den nu. Billig, mångsidig, lättrattad, och no bullshit. Svagast är den nog om du behöver stenhård transparent VCA-kompression, men .. vem använder sånt eg.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Av alla kompressorer jag provat så tycker jag att SSL's X-comp är den som känns mest allround. Men jag tycker nog att en uppdelning likt den joachime gjort känns vettigare.

Likadant med framför allt EQ. Fabfilters variant är väl typiskt en transparant eq, vilket Cubase inbyggda också är. Och tycker en att det är för få band kan en ju alltid skaffa ReaEq (inte så snygg dock 🙂) och sen lägga pengarna på någon färgande EQ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla kommer säga olika och det är "svårt" att klara sig med bara EN kompressor, även om det såklart går. Det finns många bra gratisalternativ, håller med joachime om TDR Feedback 2, men även TDR Kotelnikov är fin - Båda fungerar på allt från enstaka instrument, till bussar och mixar. Finns ingen anledning av slänga dyra cash på något annat, i detta läget.

Nästa steg, efter en transparent kompressor alltså, skulle kunna vara Klanghelm MJUC, som är mer svårrattad än ovanstående, men har ett betydligt tjockare och mer personligt ljud. Även den röda kompressorn som ingår i Slate Digitals Virtual Mix Rack är väldigt trevlig och då får du en 1176:a och två eq:s på köpet.

Jag har skrivit om samtliga på min pluggblogg.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla bra svar!

Det kanske vore vettigt med en dubbel uppsättning pluggar, alltså en transparent och en färgande variant? Klanghelm-kompressorn som Yllet tipsade om kostade ju exempelvis bara 240 spänn, det är ju inga pengar i sammanhanget.

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske vore vettigt med en dubbel uppsättning pluggar, alltså en transparent och en färgande variant?

Ett annat sätt är att se detta som en 'början' på anförskaffandet av en arsenal kompressorer. Att investera i perspektiv med längre sikt än 'direkt'.

Som sagts är det svårt att kröna 1 enda till king, men med 3-5 st olika klarar man sig bra. Beroende på hur man jobbar förstås.

Är ekonomin knapp finns många bra gratis. T.ex. Variety of Sound är populära, och Tokyo Dawn Labs feedback-kompressorer som nämnts ovan finns i gratis-version.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla bra svar!

Det kanske vore vettigt med en dubbel uppsättning pluggar, alltså en transparent och en färgande variant? Klanghelm-kompressorn som Yllet tipsade om kostade ju exempelvis bara 240 spänn, det är ju inga pengar i sammanhanget.

Låter bra! Men innan du slänger pengar på en transparent, så testa för allt i världen de från TDR!

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

PRO-C fabfilter är ju en annan allround. Den har ju nyligen uppdaterats. Har bara testat lite uppgraderingen. Funkar bra för kanaler och bussar och limmar bra hela mixer. Testa den åtminstone

Link to comment
Dela på andra sajter

PRO-C fabfilter är ju en annan allround. Den har ju nyligen uppdaterats.

Jag gillar funktionaliteten i nya Pro-C. Sidenchainmöjligheterna, range, lookahead etc gör den perfekt till voiceovers till exempel.

Men alogritmerna/kompressionstyperna i den är inte lika intressanta som t ex TDR Feedback Compressor eller U-he Presswerk.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat sätt är att se detta som en 'början' på anförskaffandet av en arsenal kompressorer. Att investera i perspektiv med längre sikt än 'direkt'.

Som sagts är det svårt att kröna 1 enda till king, men med 3-5 st olika klarar man sig bra. Beroende på hur man jobbar förstås.

Är ekonomin knapp finns många bra gratis. T.ex. Variety of Sound är populära, och Tokyo Dawn Labs feedback-kompressorer som nämnts ovan finns i gratis-version.

Variety of sound har många pluggar som verkar väldigt populära (Yllet har flera på sin topplista 🙂), men tyvärr verkar de bara finnas som 32-bitars.

Vet inte hur det är för andra, men för mig blev Cubase 8 Pro extremt instabilt av 32 bitars-pluggar. Sen jag gjort mig av med dem funkar det mycket bättre! (om än inte helt stabilt 🙂).

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Tack för alla bra svar!

Det kanske vore vettigt med en dubbel uppsättning pluggar, alltså en transparent och en färgande variant? Klanghelm-kompressorn som Yllet tipsade om kostade ju exempelvis bara 240 spänn, det är ju inga pengar i sammanhanget.

Du har redan en grunduppsättning med i cubase. Man ska noga överväga om det som inte finns där duger. De är kanske lite tråkiga, men det är en del i uppsättningen. Förmodligen är de tillhörande rena och ofärgande varianter. Men de har en stor fördel jämfört med många tredjeparts utvecklare och de är att är mycket resurssnåla. Jag tycker oftast att man får mer glädje av vsti:er än en extra EQ eller så.
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag gillar funktionaliteten i nya Pro-C. Sidenchainmöjligheterna, range, lookahead etc gör den perfekt till voiceovers till exempel.

Men alogritmerna/kompressionstyperna i den är inte lika intressanta som t ex TDR Feedback Compressor eller U-he Presswerk.

Tja, det är trots allt slutresultatet som räknas. 😑 Vissa föredrar den ena framför den andra så....och ingen kan avgöra vilken som har använts ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...