Jump to content
Annons

Ska man ha några effekter på masterspåret innan mastringen ?


Gäst

Recommended Posts

När låten är färdiginspelad och mixad ska man då lägga några effekter/pluggar på masterkanalen innan man exporterar den för mastring ?

Eller ska man lämna master kanalen tom så gör man resten i mastring programmet ?

Hur gör ni ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gör det som låter bra!

Det finns inga stenhårda regler när det kommer till stereobussen. Generellt skulle jag säga att om man inte VET att man vill ha något speciellt på masterbussen så bör man låta bli, men det är t.ex. inte ovanligt att slänga på en busskompressor och mixa "genom" den. Tumregel kan vara att då mixa med busskompressorn på, och inte lägga på den i efterhand.

Men i slutändan spelar det ingen roll, så länge du gillar hur det låter. Mastrar du själv eller ska det skickas iväg för mastring hos någon annan? Skickar du iväg det så kan det vara en god idé att prata med ansvarig mastringtekniker innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska skicka iväg den externt så är det väl bättre att inte ha något alls på masterbussen/stereobussen för att dra nytta av andras input och få valuta för pengarna. Alternativet är som redan sagt att mixa genom en busskompressor, och det finns de som både är för och emot den skolan. Ska du göra det själv så kan det vara skönt rent workflow-mässigt att bestämma att "nu är mixen klar" innan du exporterar den till en mastersession så att det inte blir ett fnattande i evighet på masterbussen i mixprojektet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har grejer som ger ett visst sound som du vill ha hade jag tagit med det.

Det är klart att om du mixat genom en EQ och kompressor på mastern under "hela tiden" bör du kanske ha med dessa, i alla fall EQ.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Som inlägg #14 redan påpekat är hyperpressade alster passé anno 2015, med inträdet av gängse medias stipulerade riktlinjer för vad de nu kommer att göra med filerna de tar emot:

http://productionadvice.co.uk/youtube-loudness/

Bestäm dig för när du ska börja behandla stereofilen och sluta mixa. Graham säger det rätt bra här också faktiskt:

http://therecordingrevolution.com/2012/08/17/should-you-master-while-you-mix/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle lämna mastern helt tom och i relativt låg volym, exportera allt och sedan börja mixtra med den. Det jag sedan gör med den exporterade låten är att jag kör lätt kompression, och även lägger på Tape Saturation men också väldigt lätt. På mitt förra projekt tror jag endast 7% av min Tape Saturation plugin var inmixad. Till sist fixar jag volymen så den kommer så nära 0 dB som möjligt. Men man borde ju generellt sätt undvika effekter på masterkanalen som gör märkbar skillnad, förutom plugins som enbart ökar volymen utan att lägga på distortion osv. För mig är kompressorn på masterbussen mer som en ''final touch' och man hör skillnaden om man lyssnar väldigt noga, men det är en väldigt liten skillnad. Mer än så brukar för mig försämra mixen. Men om något låter bra, kör på det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en effekter på masterkanalen som gör att mixen låter mer som en tänkt sig är det väl gott så? Det viktiga, om en ska anlita en extern mastrare, är att det finns nivåmarginal kvar.

Att exportera filen innan en mastrar (om en mastrar själv) är i princip bara till nytta om en ska mastra för t ex en skiva, och behöver matcha t ex volym på flera låtar. Annars går det så klart lika bra att mastra direkt på masterregeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...