Jump to content
Annons

Färdigkomponerad musikdator v.s. komponera själv


nd00jan (oregistrerad)

Recommended Posts

nd00jan (oregistrerad)

Har redan en dator som är rätt OK, där jag kör min musikproduktion (på "extrem hobbynivå"), men där håller jag även på med massa annat. Tänkte nu att det vore trevligt att ha en dator enbart avsedd för musikskapande.

Jag surfade då runt på "Musikdator" och hittade http://www.musikdator.se/musikdatorer/studioline-artist/paket-studio-line-artist. Verkade behändigt att beställa en sådan tänkte jag. Tar 2-4 veckor, och då sätter dom ihop datorn samt testkör den under den tiden.

Vet däremot inte hur det fungerar på deras kundtjänst. Har skickat meddelande till dom men får aldrig något svar. Kan i o.f.s. ringa, men det är rätt så dåligt av dom att inte kunna svara på e-post. Då blir man lite skeptisk och undrar: får man ens någon dator då ifall man beställer? 😠

Då jag inte är så bra på komponenter själv så tänkte jag som så att: ifall jag kollar in deras specifikation för just den datorn så kan jag väl helt enkelt ta efter konfigurationen och beställa det på exempelvis Komplett.se istället? Dessutom skulle jag vilja ha en SSD-disk, som OS disk, istället för det som ingår i deras konfiguration.

Så kanske inte så svårt att plocka ihop vad som ska ingå i datorn, därmed inte sagt att jag sätter ihop den själv. RAM och processor är dom viktigaste bitarna när det gäller dator avsett för musikskapande, som jag förstått.

Alternativt, är det någon som känner till någon annan internetbutik där man kan köpa färdigkomponerade datorer speciellt avsedd för musikskapande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns en mängd liknande trådar från ganska nyligen, har du provat att söka?

Sammanfattningsvis kan en dock säga att är du inte ute efter att verkligen pressa ut varenda promille prestanda per spenderad krona, så är det oftast lättast att köpa en färdig märkesdator från t ex Dell eller HP. Gärna en modell av deras workstations, så kan du utgå från att de dessutom är väldigt tysta.

Link to comment
Dela på andra sajter

nd00jan (oregistrerad)

Faktiskt så har jag nog varit dålig på att söka liknande trådar. Ska göra det.

Japp, en extremt tyst dator är något jag föredrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en ganska vanlig fråga 🙂

Själv har jag byggt ett gäng datorer genom åren, men senast köpte jag (p g a Steinberg rekommenderar dessa på sin hemsida) en HP Z220. Mycket bra köp, i princip knäpptyst även vid full belastning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prestandamässigt kan du plocka ihop en egen dator för mindre än halva priset, om man jämför med musikdatorn du länkade till. Såg att chassit är ett Nanoxia Deep Silence 4. Det är säkert schysst, men det är inget särskilt med det.

Vad gäller processor skulle satsa på en i7 istället. Och utöka minnet till 16 GB.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre att plocka ihop en egen burk. Finns tillräckligt med information på nätet om vilka komponenter som passar för ändamålet.

Nuförtiden är det ju extremt sällan problem med chipset kontra ljudkort o s v. Visst kan det finnas fördelar med att plocka ihop en egen burk, men att säga att det generellt" är "bättre" är lite märkligt tycker jag.

Det jag ser som fördelar med att köpa en färdig dator (som t ex min Z220) är:

- Slipper bygga, joxa med kabeldragning, rätt mängd kylpasta på processorn, montera motsträviga fläktar o s v. Har så klart öppnat datorn och kikat, HP:n är ett under av "renhet" inuti.

- Rätt drivrutiner installerade från början.

- Garanti och support från någon som har god vana av datorn (om det nu skulle behövas).

- Garanterat knäpptyst.

Men tycker en att det är roligare att bygga en dator själv så går det såklart eventuellt att spara ett par-tre tusenlappar på att göra det och ändå få en dator med motsvarande prestanda. Själv tycker jag inte att det är värt det, med allt eventuellt strul det kan tänkas innebära.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prestandamässigt kan du plocka ihop en egen dator för mindre än halva priset, om man jämför med musikdatorn du länkade till. Såg att chassit är ett Nanoxia Deep Silence 4. Det är säkert schysst, men det är inget särskilt med det.

Vad gäller processor skulle satsa på en i7 istället. Och utöka minnet till 16 GB.

Jag kollade inte länken först, utan skrev bara i mer allmänna ordalag. Otroligt dyrt faktiskt 🙂 Undrar hur många sådana datorer de kan tänkas lyckas sälja?

Men det kanske är en bra affärsidé. Påstå att en bygger musikdatorer (vilket inte är så svårt idag när typ allt funkar) och sen ta dubbelt betalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte förutsätta att en dator är knäpptyst bara för att man köper den färdigbyggd som JJRockford skriver. Han hade uppenbart tur när han gjorde sitt val, men om man inte har möjlighet att testa så kan det gå hur som helst.

Här var t.ex. en kille som nyss köpt sig en Asus stationär PC som ville ha hjälp att göra den tystare här på forumet för några veckor sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte förutsätta att en dator är knäpptyst bara för att man köper den färdigbyggd som JJRockford skriver. Han hade uppenbart tur när han gjorde sitt val, men om man inte har möjlighet att testa så kan det gå hur som helst.

Här var t.ex. en kille som nyss köpt sig en Asus stationär PC som ville ha hjälp att göra den tystare här på forumet för några veckor sedan.

Självklart är en dator inte automatiskt tyst bara för att den är färdigbyggd 🙂

Jag kanske vara lite otydlig, men jag menade att en bör välja en som tillverkaren själv klassar som "workstation". Det är datorer avsedda för t ex arbetsplatser (där det kanske finns 50-100 datorer i samma öppna kontorslandskap) och måste således vara tysta även när de belastas.

D v s, att dessa är tysta är inte tur, utan ett full medvetet designval från tillverkaren (vilket också är en faktor som kan bidra till att de får en något högra prestanda/krona-faktor, effektiv och tyst kylning kostar lite mer).

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är en dator inte automatiskt tyst bara för att den är färdigbyggd 🙂

Jag kanske vara lite otydlig, men jag menade att en bör välja en som tillverkaren själv klassar som "workstation". Det är datorer avsedda för t ex arbetsplatser (där det kanske finns 50-100 datorer i samma öppna kontorslandskap) och måste således vara tysta även när de belastas.

D v s, att dessa är tysta är inte tur, utan ett full medvetet designval från tillverkaren (vilket också är en faktor som kan bidra till att de får en något högra prestanda/krona-faktor, effektiv och tyst kylning kostar lite mer).

Nja, workstations ska man inte se som speciellt tysta, utan dem köper man om man vill ha _hög prestanda_. Sen har HP fått beröm för att deras z-serie är tysta trots sin prestanda.

En typisk Workstation använder Xeon processorer, ofta flera, och felkorrigerande minnen, och är inget man normalt köper till alla på arbetsplatsen.

När du tänker på att ha många PC i ett kontorslandskap så tror jag du egentligen tänker på såna här: https://www.dustinhome.se/group/hardvara/datorer-surfplattor/stationara-datorer/sff-desktop-pc/

Såna fanns på de flesta arbetsplatser för ett antal år sedan. I ett öppet kontorslandskap så upplevs de som tysta, det kan jag bekräfta.

(Numera har de flesta ställen jag varit på gått över till bärbart)

Jag köpte faktiskt en begagnad HP Z600 Workstation för två veckor sedan. Den tillhör generationen innan din Z220, och ersattes av Z620 samtidigt som din Z220 kom ut.

Med 2st 6-core Xeon CPU'er + 48GB RAM så sitter där totalt 10 fläktar som ska kyla det hela. Med tanke på det så låter den väl inte så farligt, men jag är van vid min hembyggda som låter betydligt mindre. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

nd00jan (oregistrerad)

Det är en ganska vanlig fråga 🙂

Själv har jag byggt ett gäng datorer genom åren, men senast köpte jag (p g a Steinberg rekommenderar dessa på sin hemsida) en HP Z220. Mycket bra köp, i princip knäpptyst även vid full belastning.

Var det ungefär denna variant du köpte?

https://www.dustin.se/product/5010653921/z220-mt-xe-33-8gb500-nvs310-w7p

Ser ut som att den har utgått. Det närmaste jag hittar är Z230 MT:

https://www.dustin.se/product/5010812309/workstation-z230-mt

Borde inte vara mycket sämre, hoppas jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

nd00jan (oregistrerad)

Prestandamässigt kan du plocka ihop en egen dator för mindre än halva priset, om man jämför med musikdatorn du länkade till. Såg att chassit är ett Nanoxia Deep Silence 4. Det är säkert schysst, men det är inget särskilt med det.

Vad gäller processor skulle satsa på en i7 istället. Och utöka minnet till 16 GB.

Tack för tipset. Har nog börjat "överge" denna "musikdator" som jag länkade till. Finns nog billigare alternativ, med samma prestanda, som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

nd00jan (oregistrerad)

Nuförtiden är det ju extremt sällan problem med chipset kontra ljudkort o s v. Visst kan det finnas fördelar med att plocka ihop en egen burk, men att säga att det generellt" är "bättre" är lite märkligt tycker jag.

Det jag ser som fördelar med att köpa en färdig dator (som t ex min Z220) är:

- Slipper bygga, joxa med kabeldragning, rätt mängd kylpasta på processorn, montera motsträviga fläktar o s v. Har så klart öppnat datorn och kikat, HP:n är ett under av "renhet" inuti.

- Rätt drivrutiner installerade från början.

- Garanti och support från någon som har god vana av datorn (om det nu skulle behövas).

- Garanterat knäpptyst.

Men tycker en att det är roligare att bygga en dator själv så går det såklart eventuellt att spara ett par-tre tusenlappar på att göra det och ändå få en dator med motsvarande prestanda. Själv tycker jag inte att det är värt det, med allt eventuellt strul det kan tänkas innebära.

Jag är nog inne på den linjen med. Jag tillhör nog kategorin som inte gärna ger mig in på att bygga datorn själv. Egentligen borde man väl göra det och spara lite pengar, men vill mest "komma igång" med musikskapandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

nd00jan (oregistrerad)

Jag kollade inte länken först, utan skrev bara i mer allmänna ordalag. Otroligt dyrt faktiskt 🙂 Undrar hur många sådana datorer de kan tänkas lyckas sälja?

Men det kanske är en bra affärsidé. Påstå att en bygger musikdatorer (vilket inte är så svårt idag när typ allt funkar) och sen ta dubbelt betalt.

Precis! Har börjat överge idén om att köpa dator därifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det ungefär denna variant du köpte?

https://www.dustin.s...b500-nvs310-w7p

Ser ut som att den har utgått. Det närmaste jag hittar är Z230 MT:

https://www.dustin.s...station-z230-mt

Borde inte vara mycket sämre, hoppas jag.

Här finns den med i7

http://www.creativetools.se/hp-z220-intel-core-i7-3770-8gb-1tb-intel-hd-p4000-grafik-dvd-rw-win7pro64bit

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett test med ett benchmark som heter DAWBench visar att DAW-program verkligen drar nytta av att ha flera kärnor i CPU'n, och att hyperthreading verkligen gör nytta där. Jag håller därför med om att det lönar sig att välja i7 processor.

http://www.tomshardware.com/reviews/hp-z400-workstation,2718-8.html

http://www.scanproaudio.info/daw-benchmarks-2013-what-gives-you-the-best-performance-for-audio-applications/

i3 : 2 kärnor

i5 : 4 kärnor

i7 : 4, 6 eller 8 kärnor + Hyperthreading

Vissa mobila varianter av i5 och i7 har halva antalet kärnor, så t.ex. i min jobbdator sitter en i7 mobile med 2 kärnor + hyperthreading

Link to comment
Dela på andra sajter

+1 på JJRockford.

Om man inte är van datorbyggare skulle jag oxå satsa på märkesdator. (Musikdatorn du länkade till är sjuuukt dyr för den prestandan.)

Datorer är såpass bra idag att du behöver ingen speciellt anpassad dator, utan är den tillräckligt snabb klarar den musikskapande.

Bra tips med workstation! Själv blev jag besviken på min hp-desktopdator och byggde eget, men för de som inte är datorbyggare är det ett jättebra tips. 🙂

ps. Det finns desktop-datorer vilket är "vanliga" hemdatorer avsedda för kontorsbruk. Dessa är slit-och-släng-datorer som är så billiga som möjligt, men med vissa funktioner som är bra för just arbetsplatser. Sen finns det "Workstations", som från början var till för grafiktillämpningar, men som har breddats. De används just för sin pålitlighet, tysthet och är mer påkostade, och bättre byggda än desktop-datorer. T.ex. vid forskning, film och musik.

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset. Har nog börjat "överge" denna "musikdator" som jag länkade till. Finns nog billigare alternativ, med samma prestanda, som sagt.

Klokt val! Jag blev inte imponerad av specen. Och priset var av iMac-standard.

En av PC;s paradgrenar är ju att det ska vara betydligt billigare än Mac-grejer.

Du borde inte ha problem med att åtminstone dubbla RAM och ett snäpp snabbare

CPU för samma pris...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...