Jump to content
Annons

Litet rum för inspelning&mixning. Tips mottages!


Philosofen

Recommended Posts

God morgon kamrater!

Har tyvärr endast ett litet rum till förfogande, som sakta men säkert ska bli studio. Det är tänkt för både inspelning (sång, akustisk gura, munspel etc) samt mixning. Håller hårt fast vid "Man tager vad man haver" här! (Bor i en hyresrätt, så jag har tyvärr inte oändliga möjligheter vad gäller ombyggnad)

32iHVJH.jpg

(Garderoben går tyvärr inte att slita ut).

Så hittills har jag haft mixningsposition på kortsidan mot fönstret. Problemet med detta är att monitorerna hamnar inne i hörnen. Ber om tips på om detta är att föredra framför att sitta längst en långsida, t.ex mellan garderob och fönsterväggen, och därmed ha en vägg strax bakom lyssningsposition?

När slutgiltiga position är fastställd kommer vi till akustikbehandling (satan vilken djungel, om man inte är insatt).

Sett att många mäter akustiken med något program, och får ut grafer från det.

Oj, insåg att det blev rörigt. Punktar upp frågorna:

1. Hur går jag tillväga om jag behöver mäta akustiken i rummet?

2. Vad bör man välja för typ av akustikplattor? (Har några sådana här liggandes http://www.arteq.dk/...019430-f1_6.jpg . Är dessa värda att använda eller bara skicka i soptunnan?) Bör man sätta upp akustikplattor en bit från väggen, eller är det bara att limma direkt på?

3. Vilka hörn bör jag sätta basfällor i? Sätter man flera basfällor på varandra, för att få dem hela vägen mellan golv och tak, eller räcker det med en per hörn?

Vad gäller budget så har jag ingen fast, och jag tänker att detta är något som får byggas på sakta men säkert. Vi snackar dock budgetalternativ, då jag inte har möjlighet att punga ut några feta summor anytime soon.

Vad är jag då ute efter? Well, vi snackar hobbynivå med relativt tight budget, så jag är medveten om att jag inte kan förvänta mig några underverk. Det jag däremot önskar är att man märker skillnad mot att sitta i ett helt obehandlat rum, med vanliga datorhögtalare etc.

Vill helt enkelt ha bättre förutsättningar att kunna spela in min blues, och att genom träning bli bättre på att mixa.

Andra tips och idéer mottages tacksamt!

MVH

/Phil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Martin

Haha, fan vad du är underbar som tar dig tid! Tack - En bild säger mer än ett helt inlägg!

Ser jag rätt, att du tycker att jag ska täcka för fönstret framför mig? Snackar vi gardin här, eller snackar vi bygga bunker och sätta för akustikplattor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha bra basrepons i det rummet måste du bygga egna tjocka basfällor. Såna här "klistra upp" absorbenter will not cut it.

Du kan sätta hela frontväggen från golv till tak med porös absorbent om du vill. Sen skär du bara ut så du har en ruta så du kan få dagsljus. Andra lösningen är att du har ett sidobord och sitter mot ett hörn om du ogillar att sitta direkt mot en ruta. (Jag gillar det inte i alla fall, sitter bara och stirrar ut...)

Du vill ha feta absorbenter i det rummet. Om du har snickarglädje kan du ju snickra några som står på golvet och går rakt upp mot taket. Moduler liksom.

Sen är det alltid en trade off mellan hur användbart rummet blir i hänsyn till att störa grannar och hur mycket tid man ska lägga ned på det. Jag skrev massa om det i en tråd här

//forum.studio.se/topic/109095-koepa-ny-laegenhet-vad-leta-efter/

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

börja alltid med att behandla first-reflections och runt högtalarna (mixpos) alltså översta delen av rummet ska du börja med ekonomiskt talat.

Det där rummet kräver otroligt mycket basabsorbation för att låta bra i basen och gärna i alla håll och riktningar möjliga.

är lite för trött för att gå in på djupet, men många kommer nog och fyller i får vi hoppas. grejen är att akustiskbehandla rum är lite som att komponera en låt/mixa, det finns regler, men det är upp till dig hur du vill applicera dessa. finns massvis på nätet om allt och det är bara att börja läsa.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade nog rekommenderat att börja med någon form av basabsorbent. Jag satt för något år sedan i ett ännu mindre rum (walk in closet) och satte två thomann basfällor i hörnen bakom monitorerna samt fyra st Hofa absorbenter, två bakom monitorerna och två vid första reflektionen, det blev rätt stor skillnad!

https://m.thomann.de/se/the_takustik_cbt_37.htm?ref=mal_a_0

https://m.thomann.de/se/hofa_absorber_eco.htm?ref=mal_a_17

Detta landade typ på 2500:- om jag inte minns fel, vilket var klart värt. Sen när man har mer stålar kan man ju fortsätta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja absolut, men om det är skillnad man vill åt så tror jag mitt förslag är en bra början!

"Det jag däremot önskar är att man märker skillnad mot att sitta i ett helt obehandlat rum, med vanliga datorhögtalare etc."

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Hur går jag tillväga om jag behöver mäta akustiken i rummet?

2. Bör man sätta upp akustikplattor en bit från väggen, eller är det bara att limma direkt på?

1. Jag kör med IK ARC2 som kompenserar för rummet och monitorerna vid lyssningsstället. Tycker det funkar kanon, vet inte vad andra tycker på forumet.

2. Om du hänger plattorna en bit från väggen får du bättre dämpning längre ner i frekvens.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Men alltså, det är därför det inte funkar.....rummet är ett system som beter sig lika vad du än skickar ut ur högtalarna. Alltså måste du fixa rummet och inte det som kommer ur högtalarna.

I en hemstudiomiljö kommer du inte hela vägen med akustikbehandling, inga rum blir perfekta oavsett behandling. Som tidigare sagts ska ses som komplettering.

Om du ska ha chans att greppa detta är mitt råd att du läser på om rumsmoder. Rummet beter sig som ett filter. I alla rum. Obehandlade värre än behandlade.

Figure-5.-Room-modes-visible-in-a-frequency-response-measurement.png

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar, och kul att det blir lite diskussion också!

Martin:

Hänger med på att det kanske blir bättre att bygga basfällor från golv till tak. I brist på händighet lär det dock sluta med att jag köper grejor ändå. Det lär ändå bli en klar förbättring mot dagsläget va?

Knicken:

Tack för tipsen! Satte du basfällor på varandra från golv till tak, eller endast i samma höjd som monitorerna?

Knuff:

Jag förstår vad du säger. Nu är det här dock det enda jag har att jobba med, så jag skulle uppskatta om du istället ville berätta hur du hade gjort för att få det så bra som är möjligt!

Laban1:

Hänger inte riktigt med på vad vi snackar om här! Ska ta reda på mer om detta ikvällefter jobbet! Tack för dina tips!

Anders F:

Tack! Ska kolla in filmen ikväll efter jobbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Laban1:

Hann kika lite på ik arc2! Om det verkligen funkar så låter det otroligt bra. Ska verkligen kolla in det noggrannare.

Någon annan som har erfarenhet av arc2

Knuff:

Basfällor i hörnen! Check!

Ang. att eq:a rummet borde väl det fungera?

Jag tänker såhär, rätta mig gärna om jag har fel:

Om basen köttas ut på 0db (vilken enhet som helst hade kunnat användas här, you get my point) men rummet förstärker basen genom obehandlade hörn så att det låter som att basen spelar i +5db. Om jag då t.ex med room correction på monitorerna sänker basen som spelas ut med 5db (alltså från 0 till -5 borde ju den sänkta basen samt boosten från rummet på 5 db bli 0db, alltså det som faktiskt är i mixen?

Logiskt eller är jag bakom flötet här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Knuff:

Alright! Tack

Anders F:

Väldigt intressant video! Det jag undrar över dok är att de pratar mycket om diffusorer och deras fördelar. Jag läste dock detta på wiki.kontrollrummet:

"

Haas-zonen

Om väggarna befinner sig inom Haas-zonen, som det kallas när reflexerna kommer tillbaks inom ca 25-35ms (ca 4.3-6m eftersom ljudet ju ska gå till reflexpunkten och tillbaka till lyssningspositionen på denna tid), så är det lämpligast att enbart använda absorption. Sätter man upp diffusorer inom Haas-zonen så är risken stor att man upplever att ljudet blir utsmetat, så då motverkar diffusionen sitt syfte.

Om väggarna finns utanför Haas-zonen (alltså längre bort än ca 4.3-6m), så kan det vara bättre att behandla den väggen med diffusorer kring reflektions punkterna - eller en blandning av absorbenter och diffusorer."

De talar alltså emot varandra. Vad stämmer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv provat att sitta och mixa i små och bristfälliga rum och funderat en del kring det.

Om du vill förbättra din miljö sakta men säkert tror jag på att:

1) Försöka dämpa basreflektioner som kommer till lyssningspositionen (med basfällor mm). Låga frekvenser strålar ut åt alla håll runt om monitorerna, inte bara "framåt" som är fallet för högre frekvenser. Speciellt om du har betongväggar reflekteras mycket av basen i hörnen och främre väggen (och där tak och vägg möts), och du kan få en extrem basförstärkning i lyssningspositionen. Men det beror ju också på hur bastunga dina monitorer är, och om du upplever problem med låga frekvenser vid lyssningen idag?

2) Sätt upp "något mjukt" (skumabsorbenter, mammas gamla tjocka gardiner...) i övre delen av bilden för att dämpa de första reflektionerna som annars t.ex. kan röra till stereobilden eller skapa otydlighet.

3) Om du har närfältsmonitorer modell mindre och inte lyssnar svinhögt så kanske det inte gör världens skillnad för mixen hur proffsigt du akustikbehandlar bakre delen av rummet.

4) Om du vill spela in akustisk gitarr mm vill du troligen få bort reflektioner som ger för mycket "oönskat rumsljud" i det inspelade soundet. Budgetvarianten är som vanligt att hänga upp tjocka textilier typ överallt eller kring inspelningspositionen. Jag tycker det kan vara bra att inte sitta för nära en vägg eftersom det riskerar att ge ett tydligare rumsljud. Golvet reflekterar också ljudet...en matta kan behövas.

Ursäkta hobbynivån, men jag tog fasta på "sakta men säkert". Det går förstås att lägga hur mycket kraft och pengar som helst på det här om man vill. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...