Jump to content
Annons

Audient eller RME?


Bullerbyn

Recommended Posts

Annons

Därför att jag vill kunna mata den med egen strömförsörjning som jag vet ripple på.

Jag har ett agg som ger 1mVrms ripple under load. Till mitt Crimson. Innan körde jag med det som ingick som ligger på kanske 100-200 mVrms och när jag böt så öppnade sig ljudbilden upp sig och särskilt hörlurar blev gudomligt bra. Professionellt bra.

Eftersom du tar strömmen från nätagget så kan du om exempelvis anslutar den till en annan laptop få en mycket högre ripple en med ett kvalitésagg i en stationär. Detta sliter på kretsarna.

Jag är mer för att kunna välja själv helt enkelt, men ska man spela in med laptop är det ju otroligt användbart och angående hur begränsad man blir i transient-svar och headroom (pre) (ad/da) måste det vara helt okej.

sedan innehåller usb-strömmen i en dator mycket mer noise än att ta ström från extern källa. hurvida man kan filtrera bort detta är upp till tillverkaren att bevisa jag vet inte.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla usb-kort drivs inte enbart med usb.

Nej, men då har de ju speccat volt-omvandlingen för att ta emot 5V. Bäst blir ripplet om du ska ha 3 volt, 5v, och 12v, och 48v, då är det bäst att ta 20v, för det är i mitten av spannet.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Hahahahaha, knapra vidare på dina audiofil-piller.

Det är ingen teknikalisk hemlighet att högre volt ger högre headroom och linjäritet. Du kan testa och bygga en preamp som drivs på 3 volt och komma tillbaka om 100 år. Anmäler din kommentar också, eller du anmälde dig själv när du skrev den.

Redigerat av Martin
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla också Thunderbolt: Max. voltage 18 V (bus power) Max. current 550 mA (9.9 W max.)

Sen kan ni kolla på baksidan av apogee

ensemble_fp_rp_lg.jpg

Ser ni längst till höger att det är AC-ingång, just för att de filtrerar strömmen och jämnar ut den, just därför det låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla också Thunderbolt: Max. voltage 18 V (bus power) Max. current 550 mA (9.9 W max.)

Sen kan ni kolla på baksidan av apogee

ensemble_fp_rp_lg.jpg

Ser ni längst till höger att det är AC-ingång, just för att de filtrerar strömmen och jämnar ut den, just därför det låter bra.

På Focusrite Scarlett 18i20 USB 2.0 står det 30W

Link to comment
Dela på andra sajter

enkelt förklarat kan man säga att voltage reference är som vattenytan på en spegelblank sjö, och att ripplet är små vågor som gör att havsnivån ändras hela tiden, eller så är det aldrig spegelblankt, (i billiga produkter).

om du har en våg, som du ska återskapa så kan inte småvågor på vattenytan finnas då blir det inte en exakt kopia, dessutom ser inte vågformen exakt likadan ut.

det blir lite som "kaos" i ljudet, tänk hur en billig radio från biltema låtar. så fast inte lika överdrivet.

Om du har en mycket stabil voltage reference så har ljudet bättre möjligheter att röra sig igenom elektroniken utan att förändras eller försämras.

Link to comment
Dela på andra sajter

På Focusrite Scarlett 18i20 USB 2.0 står det 30W

det måste vara något fel då det står så här i manualen

The Scarlett 18i20 should be connected to AC mains with the supplied AC power cable. Plug the IEC

connector into the rear panel IEC receptacle and turn the unit on with the front panel power switch.

The Scarlett 18i20 has a single USB 2.0 port (on the rear panel). Once the software installation is

complete, simply connect the Scarlett 18i20 to your computer using the USB cable provided. (Note

that Scarlett 18i20 is a USB 2.0 device, and thus the USB connection requires a USB 2.0-compliant

port on your computer. It will not operate correctly with USB 1.0/1.1 ports.)

Apogee quartet samma sak här, 30 watt, och en mini-usb utan strömförsörjning antagligen. quartet-rp-710.jpg

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska uppgradera interfacet på hemma fronten och står emellan RME:s kommande Baby Face pro eller Audients iD14. Kör PC förövrigt. Är det någon som har erfarenheter av Audient på PC?

Så här säger audient själva om id22

All analogue circuitry runs on +/-15V

(30V rails) and provides high headroom

and class leading drive capability compared

to other similar interface products.

jag kollade upp id14 och de kör inte bus-power på den, utan skickar med extern möjlighet, just p.g.a det jag pratar om!

id14_3qtr_rear-transparent-nr_copy.jpg

Satsa på ett ID14, de verkar bygga mycket bra saker och har bra support på gearslutz, har själv funderat på id22! Om de är lite smarta så skickar de med ett nätagg med lågt ripple, eller så har de mycket bra utjämning inuti kortet.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja slutsatsen är, ska du mastra och spela in i hifi ska du inte köra prylar som drivs direkt på 5V USB utan det ska vara möjlighet till extern strömförsörjning. Och om du vill ha riktigt snygga vågformer ska det helst vara inbyggt trafo, eller en externt trafo som har väldigt lågt ripple!

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Myter frodas här, verkar det som...

Drivspänningen har ingenting alls med ljudkvaliteten att göra. Det beror på hur man konstruerar elektroniken. Du kan göra en grymt bra preamp som drivs enbart på 5V om du konstruerar den för det.

Om man väljer en högre drivspänning av någon anledning (ofta gör man det för att man då kan dra fördel av andra prylar i produktlinjen, för att spara in på antalet olika komponenter och därför kunna köpa in komponenter i större batchar) och plockar spänningen från USB-power, så kan man också transformera upp till högre spänning och stabilisera den efter upptransformeringen.

Anledningen till att sE Electronics' USB-mickar lät mycket bättre än andra USB-mickar när de släpptes, var just denna stabilisering efter upptransformeringen, medan övriga troligen tyckte att det inte var så noga eftersom det bara var USB-"leksaker"...

Du får inte "snyggare vågformer" per automatik genom att välja en högre spänning, utan det beror enbart på hur prylarna är konstruerade. Används de som konstruktören har haft för avsikt att de ska användas, så blir det rätt, helt enkelt. Används prylarna på annat sätt än konstruktörens intention, så blir det fel.

Enda gången du egentligen behöver någon högre spänning än 5V, är till fantommatning av micken och om du ska driva ett slutsteg. Det är också därför man behöver koppla in en extern nätdel exempelvis till RME Babyface om man ska kunna driva lågohmiga hörlurar - men det är också enda anledningen att köra extern nätdel till det ljudkortet. Fantommatningen handlar om så pass låg ström, att upptransformeringen inte innebär något problem att stabilisera.

Rippel från nätdelen beror på för små glättningskondensatorer - inte ett dugg på om nätdelen är extern eller intern, men där kan förstås priset spela in, eftersom större kondensatorer är några kronor dyrare och tar större plats.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Ge ett exempel på en bra Preamp som drivs på 5v USB då. Då ska jag läsa på om kretsschemat och förstå dig.

Själva grejen till att jag avrådde från USB-strömförsörjda ljudkort är just det att man är utelämnad till datorns stömförsörjning. Moderkort har ju olika bra störmförsörjning, och datornätagg likaså.

Sen är jag helt övertygad om att du inte kan få bra headroom med 5VUSB på audio-rails.

Nog för att du kan mycket Claes, men här har du fel.

Jag tror du missförstår mig också, jag pratar om 5V USB vilket ger max 4,5 watt ungefär. Det kommer du inte långt på om du ska mata digitala-delen, flera preamps, hörlursförstärkare, och en DI-port. + att ha headroom

Ripple från nätdelen beror på att det är switchade nätdelar, vilket aldrig kommer ner i samma ripple som en linjär!

Att omvandla line-signaler köper jag dock. Ingaproblem.

Har du ett jättebra moderkort, bra nätagg i datorn, och ett väldigt välgjort USB-drivet ljudkort som filtrerar ur allt noise som uppstår ur de switchade signalerna och inte har för många komponenter på det, och inte ska förstärka signaler (hörlurar, mikrofoner) så kan du säkert få jättebra kvalité.

Varför tror du alla tillverkare som vi nämnt i tråden skickar med 12v extern strömförsörjning till sina kort?

Varför tror du man använder lab-psu med extremt lågt noise och ripple när du bygger dessa ljudkort? För att det är kul?

Anyways något nytt för mig att nörda ner med i 🙂

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en rolig kamera eller inspelningsapperatur på SVT som har med ett högt vinande ljud + 10.000 hz som brukar dyka upp i bl.a uppdraggranskning och massa andra program när jag kollat på svt play ibland. Slår vad om att det är USB-drivet 😄

Det roliga är att de inte ens hör det när de mixar sina program eller så är det för fattiga för att ersätta den.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Den spänning som datorn skickar ut kan stabiliseras i ljudkortet innan den används - och är den tillräckligt stabiliserad, så uppstår det inga problem.

Varför pratar du om headroom?

Det är ett begrepp som inte existerar i den digitala världen. Max är 0dBFS. Sedan är det dist - och digital dist låter riktigt illa, så det vill man inte veta av. Du kan förstås skapa ett "headroom" genom att dra ner signalen på en lägre nivå som du bestämmer dig för, så har du reserv upp till full utstyrning i omvandlaren för eventuella transienter, men det finns ingen vedertagen standard för detta, utan där är det 0dBFS som gäller.

Du menar kanske i den analoga delen? Enda skillnaden mellan drivspänningarna, är egentligen att du har insignalen till AD-omvandlaren på max 5V för 24-bit utstyrning eller på max 24V (om du nu använder 24V) för 24-bit utstyrning. Likadant på utsidan, efter DA-omvandling. Om du har 5V eller 24V som maxnivå för 24-bit, är egalt. Det beror på konstruktionen i övrigt vilket som är "rätt" eller "fel". Headroom är ett lite luddigt begrepp egentligen eftersom det inte finns någon fastställd standard. Det brukar beskrivas som skillnaden mellan en normal nivå (mätaren på grönt) och maxnivån innan signalen klipper, så att man alltså har en överstyrningsreserv där man ska kunna förvänta sig att tillfälliga transienter ska komma igenom utan att förstöras, när man har justerat nivån efter huvudinnehållet - men det är ju vanligt att man låter analoga signaler klippa, för att det ger en önskad effekt, så det är som sagt luddigt.

Det krävs inte särskilt mycket ström för att kunna driva både digitaldelen, ett par preamps och (högohmiga) hörlurar - och det finns uppenbarligen tillverkare som klarar det med utmärkt resultat. Har du många preamps som ska fantommatas eller lågohmiga hörlurar, så räcker däremot inte strömmen från USB-porten, utan då kan det börja dista när strömuttaget blir högre än ljudkortet (eller USB-porten) är konstruerat för - men de ljudkort som har många preampar, brukar också ha egen nätdel - så då blir det ett icke-problem...

Du har rippel från gamla sortens nätdelar också - och både i dem och i switchade, så minimeras ripplet med glättningskondensatorer och spänningsregulatorer som drar ner spänningen till en lägre nivå, så att variationerna i ingångsspänningen blir irrelevanta. Med tillräckligt stora kondensatorer, gör trögheten i dem att ripplet blir väldigt litet och med regulator efter, så blir det försumbart oavsett teknik i nätdelen, men med switchade nätdelar, hamnar eventuellt rippel oftast ovanför det hörbara området, medan linjära nätdelar har ripplet huvudsakligen vid 50Hz (halvvågslikriktning, som är ovanligt) eller 100Hz (vid helvågslikriktning) - eller multiplar av dessa. Med nätdelar som inte har tillräckligt stora glättningskondningar och/eller som saknar regulator, kan det däremot bli mycket rippel som kan påverka.

Redigerat av Claes
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Min själva poäng var att säga att om möjligt undvik ljudkort som är drivna av USB för professionellt bruk, inspelning t.e.x. Vilket jag står fast vid att jag har rätt att det är mycket svårt att få till ett sådant som låter bra med ett stort och luftigt ljud,

Sen snurrar vi in oss i teknikaliteter och du påstår att de där kondesatorerna jämnar ut allting till ohörbara nivåer. Där håller jag inte med dig, jag har fått ett helt nytt ljud i mina lurar och i min DA sen jag böt till ett psu med 1 mVrms ripple i stället för 200-300 som är på det flesta grejer man stoppar direkt i uttaget.

Jag är helt med dig på att det går att bygga bra grejer men du kommer aldrig nånsin bort från ripple om du inte kan mata en krets med ett lab psu.

Final.jpg

Ingen av oss har ju egentligen rätt eller fel. Jag har mina öron och jag litar på dem. Tillverkare som verkar också bry sig om detta med att skapa stabil strömförsörjning vilket är det dom avsätter mest pengar på i nästan alla ljudprylar du köper som håller hög klass.

En musiksignal är ju ungefär världens mest komplicerade energi att förändra eller förstärka.

Självklart kan man inte snåla på det som för den vidare eller omvandlar den.

En seriös tillverkare av en ljudkrets "lånar" inte ström från en dator för tillverkaren har ingen aning om hur den beteer sig eller ser ut. En seriös tillverkare bundlar inte heller sina ljudkort med dåliga switchade 20 krs adaptrar som de flesta gör. Utan skickar med ungefär en sån "heffaklump" med stort trafo på 1 kg som exempelvis Yamaha gjorde till deras gamla 816X serie som du gjort reklam för på din facebooksida.

Men som sagt, ett ljudkort kostar vad, 1500 kr, medan ett Neve-bord kostar, 600.000 kr? Varför skulle nån som betalar 1500 kr sitta med högtalare för 100.000 kr och ett rum för 150.000 det är såna skillnader som inte går att "lukta sig till" antingen hör man det eller så hör man inte.

Om en grej som är intressant är att nya USB kommer ha stöd för upp till 100 watt teoretiskt om jag inte läste fel vilket gör att tillverkare faktiskt kommer kunna driva hela kretsarna enbart på USB-ström i framtiden. Har man ett bra nätagg till datorn och filtrerar den strömmen väldigt bra, så kan det ju i framtiden fungera bättre! De absoluta high-end nätaggen idag kan ligga otroligt lågt på ripple. 15-20 mVrms eller lägre.

Men för mig är den enskilt största anledningen till att jag ogillar att produker tar ström från datorn att datorn är den enskilt största producenten av störningar som så många här på forumet fått uppleva. Hur många trådar har vi inte sett där folk undrar varför det sprakar när de rör musen eller börjar låta när du klickar upp en ny flik i webbläsaren. Datorn och de analoga kretsarna ska hållas så åtskilda som bara möjligt det är min personliga åsikt.

Jag provade att modifiera min USB-kabel till o med genom att ta bort 5V-sladdarna till mitt SPL Crimson. Men tyvärr vill den inte synka upp kortet till datorn utan att den får reda på att något har anslutits. Är övertygad om att SPL har filtrerat bort datorn med en choke hur som helst så jag bryr mig inte.

Små Switchande-nätagg har också börjat arbeta med en mycket högre frekvens och blivit mycket förbättrade senaste åren vilket gör att dem börjar närma sig linjära nätagg sakta men säkert!

Här är mitt lab PSU till mitt SPL Crimson. Ska göra så det blir en annan färg på det där skenet... ;p

iF281jJ.jpg

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul och tjöta med dig annras Claes 🙂

Vi får dra iväg te Svalander Audio nån dag du och jag 🙂

Och vem vet, har Bullerbyn ett låg ripple agg i datorn och de lyckats med strömförsörjningen så kanske det låter bättre än när han använder extern adapter... Kanske är det hela baklänges, det vet man inte förns man mätt, lyssnat och levt med skiten.

Men jag personligen vill ha mina analoga kretsar så långt bort från digitala kretsar som det går av uppenbara anledningar.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Nätdelar i datorer sprider massor av dynga. Det enda vettiga är att köra optisk koppling mellan dator och analog studio utrustning. Att spänningsmata usb prylar med separat ström förbättrar det hela en lite. Men det är förbannat svårt att få bort störningarna. Dvs att man får spektralt rent brus från sina omvanlare vid -120 dB. Sedan kan man naturligtvis fundera på vad man ska 120 dB omvandlare till när man ändå kopplar in sina rör preamps eller vintage neve. Men det är en annan fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nätdelar i datorer sprider massor av dynga. Det enda vettiga är att köra optisk koppling mellan dator och analog studio utrustning. Att spänningsmata usb prylar med separat ström förbättrar det hela en lite. Men det är förbannat svårt att få bort störningarna. Dvs att man får spektralt rent brus från sina omvanlare vid -120 dB. Sedan kan man naturligtvis fundera på vad man ska 120 dB omvandlare till när man ändå kopplar in sina rör preamps eller vintage neve. Men det är en annan fråga.

Bara för att noiset ligger på -120 db betyder det inte att det påverkar slutresultatet.

Summera 8 kanaler, compressa, och du kan ha det i signalen.

Det kan också ligga spår av det i själva signalen om man otur också. Som SVT har exempelvis. Eller mångra andra låtar som jag hört spelats in i studios där jag hör ljud från USB-överföringen eller andra ljusa digitalt klingande noise-ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Bara för att noiset ligger på -120 db betyder det inte att det påverkar slutresultatet.

Summera 8 kanaler, compressa, och du kan ha det i signalen.

Det kan också ligga spår av det i själva signalen om man otur också. Som SVT har exempelvis. Eller mångra andra låtar som jag hört spelats in i studios där jag hör ljud från USB-överföringen eller andra ljusa digitalt klingande noise-ljud.

nej, du hör inget från usb överföringen. Däremot finns det överhörning i USB, men det är ett helt analogt problem.
Link to comment
Dela på andra sajter

nej, du hör inget från usb överföringen. Däremot finns det överhörning i USB, men det är ett helt analogt problem.

Nej det filtreras ju säkerligen bort om det är nån vettig som byggt det.

Men sätt en gitarrmick brevid en USB-kabel ska du få höra på symfoni av ljud. Du hakade upp dig på ljudet från USB-överföringen. Det kan vara läckage från tusentals ställen. Jag vet bara att många inspelningar även idag lider av dessa problem. När allt kördes in på Band var det en helt annan grej, fanns inte så mycket grejer i studion som kunde skapa oljud på den tiden, förutom musikerna.

(Digitalt klingande ljud) Överlag.

Dessa frekvenser ligger ju väldigt högt och ofta ohörbara för utrustningen. Men ska du ha en inspelning som är helt korrekt ända upp i höga frekvenser måste du "överbygga" saker och det var det jag mena när jag sa headroom, då menar jag både bandbredd och headroom. Problemet är att mycket utrustning idag generar mer störningar än förr vilket sätter andra krav på inspelningsutrustning.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...