Jump to content
Annons

Uppgradera, preamps alt. mixerbord...


Bullerbyn

Recommended Posts

Försöker gå upp ett snäpp i kvalité är rätt trött på budgetprylarna i racket. Sitter med en rätt blandad kompott med bla. Joe Meek VC1QCS, TL-Audio, Focusrite Octopre m.m. Tanken vore väl att ha en samling kvalitativa preamps istället för en massa ihopplock. Men det är ju en djungel.

Har kollat lite på Audient, Focusrite ISA 828 m.m. Även funderat på en analogmixer av bättre kvalité. Spelar in mycket akustiska trummor. Kollat lite på gamla Amek och Tridentbord bla. Visst, ett fett SSL bord hade ju varit kul men det handar om för mycket pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

Låter ju som att du har bra prylar redan. Med rätt mickar så får du ju en massa alternativ att kombinera mick och preamp på. Så om du inte har hittat rätt ljud så kanske du borde kolla efter preamps som faktiskt färgar ljudet på rätt sätt?

Själv så vill jag inte ha ett mixerbord där alla kanaler låter lika. Jag funderar snarare på att köpa några preamps men som just färgar ljudet på ett unikt sätt. Anv äder själv just nu en Presonus ADL 600 som jag även kör som summerings effekt när jag mixar i Cubase. Kan vara skönt att få lite rörkaratär på hela mixen, eller på några kanaler i mixen. Då kör jag bara spåren genom ADL 600 för att få ett mera homogent ljud på mixen eller den instrument grupp som jag jobbar med. Kan vara skönt om man har spelat in trummor och vill ha rör på alla mickarna men inte vill betala för en massa preamps.

Funderar just en Universal Audio LA-610-MK II bara för att jag tror att den skulle kompletera min ADL 600. Eller någon av de stereo preamps som låter lite mera Neve. Just för att få större valmöljigheter än jag skulle få med ett pappa-stort mixerbord.

Men samtidigt så vore det ju grymt att ha ett mixerbord som alltid låter helt rätt. Problemet är ju bara att de oftast kostar mycket mer än preamps/kanalstrippar gör. Så nu håller jag mig till att skaffa preamps, strippar och mickar för olika ändamål.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håll koll på mixerbord om du har plats i studion. Dyker ofta upp klipp. Tore seem, satt sam82 är guldklimpar.

Kör själv lösa preamps mycket. Men föredrar att ha ett "grundljud" i mitt angelabord med bra eq. Sedan använda preamps som färgar vid behov/feeling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det är väl lite det jag hade tänkt med ett bord. Ett gäng bra preamps direkt i bordet så man slipper alla lösa burkar. Men vill som sagt upp i kvalité från det vi har nu. Ska man då skaffa exempelvis 24 kvalitativa preamps så handlar det ju minst om 50k och uppåt och då kan man ju kanske lika gärna kolla på ett bord istället? Vilka bord är det som har erkänt bra preamps och trevliga filter?

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...