Jump to content
Annons

Funderingar kring den digitala sweetspoten vid -18dbfs


Casperfren

Recommended Posts

Tjena.

Läste att -18dbfs*** rms var samma som 0 dbvu**** och "alla" vet ju att 0dbvu är när den analoga hårdvaran låter bäst, så för att krama ur den bästa upplösningen i a/d omvandlarna och preampsen ska man spela in på cirka minus 18 db full-scale (digitalt) för att det motsvarar nollan i det analoga

Är detta helt korrekt?

Jag tänkte sedan att vad händer när man kör upp musiken strax under klipp på masterfadern? Går den då ut till d/a omvandlaren för starkt och får därmed inte bästa upplösning? eller är dagens d/a omvandlare utrustade för att göra all signal till 0dbvu innan den går genom hårdvaran till monitorerna?

***dbfs=db mätaren i digitala domänen

****dbvu=mätaren i analoga domänen

Have a nice day.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som svar på översta frågan så är det hur ditt ljudkort är kalibrerat som bestämmer vad som motsvarar 0dbvu vad jag förstått. Mitt HD I/O är kalibrerat på -18dbfs, men det står även i manualen hur jag kan kalibrera om det om jag skulle vilja det (Om jag inte fattat fel), men jag har inte brytt mig om det utan brukar ha en inspelning på ca -18dbfs.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

dBVU finns eg inte. dBu är det värdet man pekar på, och kopplar nog ihop det med VU standarden, och skriver då dBVU.

Analog ljudprocessningsapparatur varierar, ang vilken signalstyrka som förväntas. Allt mellan -25 till -15 förekommer, men jag skulle gissa att många ligger nånstans i mitten där och flest ligger kanske runt -18. Ibland hittar du omkopplare, där du kan välja mellan -10 och +4. -10 är .. eh... hemstereostandard kanske man kan säga. Medan +4 motsvarar dBu, så då är det +4 du ska köra på.

Men höjer du upp ljudet i DAW för att motsvara dBFS istället för dBu så är det klart ljudnivån blir starkare ut genom ljudkortet. Digitalt så är det inga problem och så länge du ligger under 0dbfs i DAW så är det lugnt. Men kanske har du apparater utanför som får överdos då?

Alla ljudkort omvandlar digitala värdena till nån form av output. Kolla i manualen så ser du vilken input-standard som förväntas för ditt ljudkort. dBu är eventuellt vanligast men det finns nog andra med.

De som kör studio med blandad analog och digital utrustning brukar ibland tala om att ligga på -25 som referensvärde. Tanken verkar vara att då är man säker, aldrig för högt och sällan för lågt för nånting.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...