Jump to content
Annons

Köra endast MainStage live


jerwil

Recommended Posts

Jag har tänkt att börja köra endast MainStage när jag spelar live som keyboardist.

Jag undrar om det är bäst att ha en MacBook och ett ljudkort? Och spelar det någon roll hur pass bra ljudkort man har, blir det skillnad på ljudkvaliteten som kommer ut ur pa:t sen?

Tacksam för svar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu skall jag inleda med att säga att jag aldrig spelat live med en dator med tillhörande ljudkort så det jag skriver får du ta som rådgivning från en som inte testat i praktiken. Du får ett par korta förslag som du kan fundera på. Kan också rekommendera dig att besöka din närmsta favoritbutik och fråga/testa din idé där innan du köper något.

Om du skall spela live med mjukvarusynthar och tunga effekter (reverb, multibandskompressor, etc.) behöver du en quadcore i7 MacBook Pro 15". Skall du köra ut ljudet i stereo hade jag rekommenderat ett externt ljudkort från Apogee: http://www.apogeedigital.com/

Med risk för att trampa ordentligt i klaveret finns det eb "effektpedal" som egentligen är till för gitarr men som kanske går att använda till din masterkeyboard? Nine Inch Nails berättar mer här: https://www.youtube.com/watch?v=4kU0skUZTIw

Hoppas att jag hjälpte dig och inte stjälpte dig 😊

EDIT: Här är en ganska bra genomgång av Mainstage 3:

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skall jag inleda med att säga att jag aldrig spelat live med en dator med tillhörande ljudkort så det jag skriver får du ta som rådgivning från en som inte testat i praktiken. Du får ett par korta förslag som du kan fundera på. Kan också rekommendera dig att besöka din närmsta favoritbutik och fråga/testa din idé där innan du köper något.

Om du skall spela live med mjukvarusynthar och tunga effekter (reverb, multibandskompressor, etc.) behöver du en quadcore i7 MacBook Pro 15". Skall du köra ut ljudet i stereo hade jag rekommenderat ett externt ljudkort från Apogee: http://www.apogeedigital.com/

Med risk för att trampa ordentligt i klaveret finns det eb "effektpedal" som egentligen är till för gitarr men som kanske går att använda till din masterkeyboard? Nine Inch Nails berättar mer här: https://www.youtube.com/watch?v=4kU0skUZTIw

Hoppas att jag hjälpte dig och inte stjälpte dig 😊

EDIT: Här är en ganska bra genomgång av Mainstage 3: https://www.youtube.com/watch?v=q1ppV5EfxrY

Nu är det ju så att jag bara ska köra softsynths (Kontakt, Nexus 2, Osv), och inte mixa hela konserter på min dator som dom gör i videon. Hade ändå tänkt köpa en 15" Macbook som du föreslog.

Jag kommer köra stereo ut från mitt ljudkort, men frågan är bara om ljudet som publiken tillslut hör blir sämre om a jag skulle använda ett ljudkort för 1 000kr eller om jag har till exempel ett apogee duet för 6 000kr? Vilket det inte bör bli eller? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.

Publiken lär inte höra någon större skillnad. Det viktiga är att ditt ljudkort har låg latency. Om det är någon i publiken som klagar på dåligt ljud kan du fundera på att köpa ett nytt ljudkort 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nån som har erfarenhet med hur Mainstage funkar live med mickar och guror och eventuella mjukvaru plugins typ stärkar simulering kompressor etc etc?

Jag har funderat på att testa med det i stället för att köra med Logic som "mixer". Det är jäkla svårt att sätta upp en bra live mix med Logic (och kanske även andra program) tycker jag. Det verkar bli fas strul internt på nåt vis med Logic så det blir lite som det blir från gång till gång på nåt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Håller med dig burnin sven. Har ju provat lite nu efter du tipsade mig i min egna tråd om att kolla på mainstage.

Det jag märkt är att det inte är krävande. Har en macbook pro med i5 från 2010. Jag använder det som ett effektrack med 4 in och 4 ut och kör som inserts på mixerbordet. Främst är det kompressor jag lägger på enskilda kanaler. Fungerar bra! Har latency på omkring 7ms om jag minns rätt.

Ang ljudkort så är det viktigaste att det är balanserade utgånga, mest för ljudteknikers skull så han slipper di-box. Annars är det inte mycket som skiljer mellan dagens ljudkort på utgångs-sidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.

Publiken lär inte höra någon större skillnad. Det viktiga är att ditt ljudkort har låg latency. Om det är någon i publiken som klagar på dåligt ljud kan du fundera på att köpa ett nytt ljudkort 🙂

Om du har en dator som är nyare än typ 10 år, så har jag väldigt svårt att tro att just ljudkortet (även om vi snackar det inbyggda) skulle ha någon som helst betydelse för hur publiken upplever ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har en dator som är nyare än typ 10 år, så har jag väldigt svårt att tro att just ljudkortet (även om vi snackar det inbyggda) skulle ha någon som helst betydelse för hur publiken upplever ljudet.

Håller med om att det rent kvalitetsmässigt inte skulle upplevas någon skillnad. Det kan dock uppstå störningar som kommer från datorn när bland annat hårddisk eller cpu jobbar. Hemma kanske man inte blir så störd av det, men när man uppträder brukar sånt höras mera då det är högre volym än vad man kanske har hemma.

Man får också, som jag tidigare nämnde, balancerade utgångar (om man väljer ett ljudkort med det förstås) vilket också kan underlätta vid live-spelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Appropå ljudkort.. Kolla in dehär:

http://www.arx.com.au/International/audibox.htm

Har 2 sånna på jobbet.. 4:e och 5:e uppifrån.

Man pluggar i usb-kabeln och de är bara å åka.. Inga drivrutiner alls. Balancerade utgångar och inte en massa tjafs. Många andra intressanta burkar där också perfekt för livesammanhang! Ground lift kan vara en räddare i nöden ibland!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Undrar just om man skulle kunna lita på att det går att använda Mainstage så man kan utesluta en fysisk extern mixer helt vid tex en akustisk spelning utan strul och så det blir bra "PA" ljud till publiken. Kan Nine Inch Nails så borde en annan också kunna det men min erfarenhet med tex Logic i samma läge är lite tråkig och det borde väl egentligen inte vara så stor skillnad mellan mjukvaror som hanterar live ljudströmmar i realtid.

Får göra ett test med en livesändning till tuben för det borde ju bli ungefär samma förhållande som en vanlig live spelning när det gäller ljud ut till publik. Kanske lättare till och med då man slipper ta hänsyn till en massa akustiska fenomen i riktiga rum.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar just om man skulle kunna lita på att det går att använda Mainstage så man kan utesluta en fysisk extern mixer helt vid tex en akustisk spelning utan strul och så det blir bra "PA" ljud till publiken. Kan Nine Inch Nails så borde en annan också kunna det men min erfarenhet med tex Logic i samma läge är lite tråkig och det borde väl egentligen inte vara så stor skillnad mellan mjukvaror som hanterar live ljudströmmar i realtid.

Får göra ett test med en livesändning till tuben för det borde ju bli ungefär samma förhållande som en vanlig live spelning när det gäller ljud ut till publik. Kanske lättare till och med då man slipper ta hänsyn till en massa akustiska fenomen i riktiga rum.

Hmm, mycket bra fråga! Finns fördelar som är riktigt bra, men även nackdelar.

Fördelar: Man är ej "begränsad" till hårdvara så som kompressor, eq och övriga effekter. Kör man ett vanligt analogt mixerbord från t.ex Behringer har man oftast en eller två effekter totalt att använda, sen får man köra med inserts (som jag gör). Mixar man dock allt direkt i mainstage så kan man ju då köra kompressor och separata effekter på varje spår man önskar ha det på. Man slipper också bära på tung utrustning, en dator och ljudkort med preamps räcker.

Nackdelar: Om datorn skulle låsa sig, gå sönder eller annat är det kört. Även därför jag endast väljer att köra mainstage som inserteffekter; skulle datorn knasa sig kan jag fortfarande få ljud via mixerbordet. Då jag också inte heller lägger reverb på insertkanalen (vill ha reverb och delay i stereo) så förlorar jag inte heller dessa då jag använder mixerbordets inbyggda till detta. I dagsläget är det fyra kanaler med kompressor jag kör i mainstage. Använder två såna där små Behringer u-control ljudkort för att få 4 in och 4 ut.

En annan nackdel är också att man inte får riktiga rattar och reglar att pilla med. Nu har jag i för sig för mig att man kan koppla in midi-kontroller och styra med, men jag har ändå dock alltid föredragit den riktiga mixerbords-layouten. Ska man dock bara göra ett enkelt litet uppträdande så skulle mainstage fungera utmärkt, det håller jag med om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Bra input.

Givetvis så har jag fått en vattenläcka i kåken så jag kan inte testa på några dar men så fort det är läge så ska jag köra en sändning med mainstage. Dessvärre så har jag inte tillgång till några artister för tillfället så det blir lilla jag som plinkar och grymtar men det kan ju vara lite skitsamma då det bara är en test.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag har kört en hel del live med MainStage och det funkar skitbra. Det är jättesmidigt att ställa in ett midiklaviatur så att man kan använda dess rattar och faders. Ett ljudkort är dock att rekommendera, dels för mindre latency men också för att det blir lättare att koppla in sig på scenen. Har du en hyfsat ny macbook så ska du kunna ladda upp rätt många instrument och effekter i ditt projekt utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt har plötsligt börjat krångla. Det låter som att datorn blir överbelastad, att man har ställt in latency för lågt men detta sker alltså oavsett inställningar och utan effekter. Cpu-mätaren ligger på 1-2% så det hela är mycket märkligt.

Ska tillägga att det bara är med en viss typ av ljudkort detta sker, men just dessa är det jag behöver använda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...