Jump to content
Annons

Vart tog alla 80-tals gitarrer vägen?


Strange Leaf

Recommended Posts

När jag var grabb och åkte pendeln in till söder eller karlsberg varenda helg bara för att kolla om det kommit någon ny gura, så fanns det en uppsjö av massa konstiga gitarrer som verkar ha försvunnit från jordens yta idag. Det var Ibanez destroyer lackade vita med blodstänk, eller delade i mitten ena halvan svart andra röd. Det var schackrutiga ESP och massor av Charvel/Jackson med motivlack. Chris Holmes signature edition mm. Kramer hade massa modeller, t.o.m i Hobbexkatalogen (!) Jag är inte ute efter att köpa, men undrar bara ibland vart alla tog vägen? Man ser dom aldrig dyka upp på blocket eller så. Har folk helt sonika slängt dom i containern vid någon flytt, eller lagt dom i kaminen? Vissa var ju tveksam kvalitet, men det fanns ju även dom som var bra, och inte helt billiga, typ Jackson och ESP gurorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En gissning från mig är att 80-talsrocken var rätt glittrig, och med MTV så var det lönsamt att genom en "gitarrhjälte" produktplacera en spygröngitarr med "monkey-grip" efterssom tonåringarna ville ha samma sak. (Jag ville också ha en grön JEM.)

90-talet och frammåt var väl inte lika visuellt. När glittret byttes ut till grunge så fick containermodet status medan rosa gitarrer inte syntes lika mycket. I G'n'R's "Sweet Child o mine"-video så kör Izzy på en 80-talsgura som känns malplacerad jämnte Slash Les-Paulkopia (han favoriserade i alla fall en sådan så...).

Numera (2000-tal) är väl inte gitarristen lika trendsättande? Sedan är väl gittarister ganska konservativt lagda?

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Att gitarrerna såg ut som dem gjorde på 80-talet är ju inte så konstigt med tanke på hur det decenniet såg ut rent generellt, allt skulle skrika från form till färg.

En gissning från mig är att 80-talsrocken var rätt glittrig, och med MTV så var det lönsamt att genom en "gitarrhjälte" produktplacera en spygröngitarr med "monkey-grip" efterssom tonåringarna ville ha samma sak. (Jag ville också ha en grön JEM.)

JEM är ingen produktplacering från Ibanez sida, JEM är i grund och botten en skapelse av Steve Vai.

Att han sen syntes både här och där var så klart ingen nackdel för varken märke, modell eller gitarrist. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Antingen sitter de på väggen eller står i en garderob som nostalgisk förvaring. Det är ju 25-30 år sedan de gitarristerna körde.

Idag har de flesta vanliga jobb antagligen, och har ingen större pengabrist eller ens kan tänka sig få nåt för dom.

Min gick till grabben som har den bakom en soffa skulle jag tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Fanns esp här redan på 80-talet? Har inget annat minne av det. Kommer ihåg att det fanns något märke som hette Quest. Det var väl 80-talets Cort. Sen när man dreglade och tyckte det var så snyggt med bakvänd hockeyklubba. Gick tilla en butik på götgatan och införskaffade en sån hals och tyckte guran såg så cool ut. En skrikande gul ibanez hade man också. Usch skulle ta något sånt med tång ens idag

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Även jag hade en röd hockyklubbs-Kramer tror jag. Om det inte var en Larrywe...

Det hade jag aldrig trott att du också hade en. 😄 Trodde du enbart hade kört med Fender och Gibson hela livet. Hade du pentat hår också som en annan hade(och förtränger gärna) 🤪☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en stratakropp från ESP från tidigt 80-tal. De sålde bl.a. byggsatser på den tiden. Marcel, som var såvitt jag vet den första postordermusikaffären i Sverige saluförde dessa. När de kursade köpte P-O som var butikschef på Musikbörsen i Norrköping upp lagret. Vårt Metallband Hazy fick möjliget att köpa Marcels reklam T-shirt billigt. På den tryckte vi HAZY. Jag gick omkring på lagret och köpte upp ett antal kroppar och halsar från ESP. Det var mycket bra kvalitet. Idag har jag bara en stratkropp kvar.Det går inte att bevisa att det är en ESP så troligen inte värd något. Fast jag vet vad det är och ler:)

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Många använder ju sina 80-tals guror fortfarande. De bra gitarrerna har ju folk bara vårdat och kanske modifierat lite, medans de sämre gitarrerna nog bara slängts när de inte gott att sälja eller spela på längre. Själv så hade jag en ESP som jag älskade och vårdade som en liten bäb... groupie. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...