Jump to content
Annons

Klick-ljud i gitarr


rainydays

Recommended Posts

Har för första gången börjat spela in lite mer seriöst sedan jag flyttade för ett drygt år sedan och har upptäckt att jag får ett störande klickljud i gitarren. Det verkar finnas något som stör nånstans och att gitarren plockar upp och förstärker detta men jag kan inte för mitt liv komma på vad det är eller hur jag ska få bukt med det.

Klicken kommer med lite drygt en sekunds mellanrum. De blir extra tydliga när jag krämar på med gain givetvis men de är även full hörbara annars med.

Saker jag testat:

* Stängt av och dragit ur alla elektriska apparater, lampor etc.

* Stängt av mobil och wifi (kan tyvärr inte stänga av grannens dock).

* Testat fem olika gitarrer och det är likadant med alla, humbucker som single coil.

* Testat olika ljudkort och förstärkare. Samma sak i alla, men det är tydligast i min Apollo. Kan tänka mig att det beror på lägre brusgolv där snarare än en förstärkt effekt.

* Testat på olika platser i huset med gitarren i olika riktningar. Jag upplever att det blir något svagare på vissa platser men det är inte markant.

Blir lite smått galen på detta. Är det någon av er som har någon idé på vad det är som kan orsaka dessa störningar? Kan det vara radiovågor? Elnätet i huset? Finns det något sätt jag kan mäta det på utan att köpa dyr utrustning?

Jag bor på landet och det är hyfsat långt till närmsta radiomast så det är inte supermycket störningar i luften, men det är klart att de finns.

Skulle det vara idé att försöka skärma av gitarrerna på insidan? Klart att det aldrig skadar, men frågan är om ni tror att det skulle hjälpa i detta fallet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alltid trevligt med ett litet jul-mysterium. Eller hur? 😎

-Jordad kontakt till datorn?

-För liten buffer-size/frekvens på ljudkortet?

-Kör du trådlöst med gitarren?

-Testat olika kablar mellan gitarr och ljudkort?

-Balanserade anslutningar?

-Aktiva eller passiva gitarr-mickar?

-Har du en masterklocka som syncar datorn och utomstående enheter inkl ljudkort?

Symptomen passar lite grann in på klockproblem, alltså jitter. Skulle alltså innebära att du har två stycken klockor (typ den i datorn och den i ljudkortet) som inte går i 100% samma hastighet. Om man skickar digital signal mellan dom två, så blir det osync på digitala överföringen, som kan resultera i olika bi-ljud - oftast tickande ljud (som ofta bara är 1 sample lång). I det stora hela låter det långsökt, men inte helt omöjligt. En del kopplar in olika ljudkort i samma firewire eller thunderbolt krets, och det kan va den kretsen som är boven.

Spela in klick-ljudet, och förstora upp det i audio-editor, och se om det är genererat digitalt eller analogt. Är det digitalt är det ju fyrkantsvåg och puls-längden överensstämmer exakt med sample-värdena. Är det analogt är det avrundad sinusvåg vars våglängd flyter över sample-värdena. Är det analogt så är det inte jitter. Och får du inte med klick-ljudet på inspelningen alls, då ligger problemet i uppspelningen på vägen ut ur datorn till lyssning. Är det analogt, så uppstår det nog före ljudkortet.

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid trevligt med ett litet jul-mysterium. Eller hur? 😎

-Jordad kontakt till datorn?

-För liten buffer-size/frekvens på ljudkortet?

-Kör du trådlöst med gitarren?

-Testat olika kablar mellan gitarr och ljudkort?

-Balanserade anslutningar?

-Aktiva eller passiva gitarr-mickar?

-Har du en masterklocka som syncar datorn och utomstående enheter inkl ljudkort?

Symptomen passar lite grann in på klockproblem, alltså jitter. Skulle alltså innebära att du har två stycken klockor (typ den i datorn och den i ljudkortet) som inte går i 100% samma hastighet. Om man skickar digital signal mellan dom två, så blir det osync på digitala överföringen, som kan resultera i olika bi-ljud - oftast tickande ljud (som ofta bara är 1 sample lång). I det stora hela låter det långsökt, men inte helt omöjligt.

Som jag skrev så har jag testat både med olika ljudkort och förstärkare, alltså även sådant som inte är anslutet till datorn. Testade även att köra med laptopen utan anslutning till elnätet och ett ljudkort via bus power. Det uppkommer i alla fall men olika tydligt.

Skruvar jag ner volymratten på gitarren försvinner det, och drar jag ner tonkontrollen minskar det kraftigt. Dock verkar det inte vara något jordningsproblem med gitarren.

Pluggar jag in min mandolin som har piezomick så får jag inte några klick.

Allt verkar tyda på att det är EMF-relaterat tycker jag. Frågan är hur jag hittar källan problemet alternativt hur jag kan motverka störningen. Vill ogärna lägga ner tid på att skärma alla gitarrer då jag inte har några andra problem med störningar, men om det kan få bort klickproblemet så kan det ju vara värt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Min förta tanke var att det är plektrumljud du får i guran. Men det är kanske ett för enkelt svar? 😛

Det kan vara t ex en värmepump eller ett kysksåp som är i ett annat rum som orsakar klicket med. Om du kan kolla vilka eluttag och vilken hushållsutrustning om ligger på samma fas som det uttaget du använder så kanske du kan hitta problemet där. Har du inget schema för propparna så kan du bara bryta en säkring i taget och kolla vad som slutar funka.

Bor du i villa så kan det vara ditt värmesystem som orsakat fall och spikar. Bor du i lägenhet så kan störningen komma från något som ligger utanför lägenheten med. Kan vara t ex en hiss som drar mycket när den börjar åka till någon våning.

Har du råd och möjlighet så köp t ex en förgreningsdosa med spänningsfilter , eller kanske en Samson Power Brite (eller liknade) så kanske du blir av med ljudet utan att det behöver kosta så mycket. Det är bra att ha ren och jämn ström i sin studio. Särskilt om man använder mycket utrustning med rör i.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

EMF-störningar brukar vara mer oberoende av signalstyrka, tycker jag mig upplevt.

Låter som passiva gitarr-mickar då, och att spolen i dom fångar upp nåt utifrån. Testa även att lajna syntar eller andra saker utan magnetmickar i, så är du mer säker.

Och ja, som K9 säger, då kan det vara väldigt mycket. 3G-mast i närheten, radiofyr för flygplanstrafik i närheten, mystiska jordslingor ... måste nästan kavla upp ärmarna rejält och söka av. Har man inga mätinstrument så får man gissa sig fram i kombination med uteslutningsmetoden.

En viktig ledtråd är att försöka avgöra när detta började. T.ex. vid inköp av apparatur, ombyggnation, byggnadsinstallation i området osv. Du har flyttat, men under ett drygt år kanske du har pluggat in gitarr och dragit några toner ibland. Fick du klick-ljud sist du gjorde det med? Om inte, när var det? och vad har hänt sen dess.

Kan eventuellt vara Nordkorea också, dom hackar o signalspanar mycket nu, säger tidningarna. 😱

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Och ja, som K9 säger, då kan det vara väldigt mycket. 3G-mast i närheten, radiofyr för flygplanstrafik i närheten, mystiska jordslingor ... måste nästan kavla upp ärmarna rejält och söka av. Har man inga mätinstrument så får man gissa sig fram i kombination med uteslutningsmetoden.

En viktig ledtråd är att försöka avgöra när detta började. T.ex. vid inköp av apparatur, ombyggnation, byggnadsinstallation i området osv. Du har flyttat, men under ett drygt år kanske du har pluggat in gitarr och dragit några toner ibland. Fick du klick-ljud sist du gjorde det med? Om inte, när var det? och vad har hänt sen dess.

Jag har mest spelat opluggat sedan dess, men de fåtal gånger jag spelat pluggat har jag iaf inte tänkt på det. Kan vara att jag inte haft så mycket gain då så det blivit påtagligt åas.

Upptäckte att min bas var bäst på att plocka upp störningen (och alla andra störningar för övrigt) vilket gjorde att jag kunde utforska lite bättre. Verkar inte göra någon större skillnad var i huset jag är. Däremot gör det stor skillnad om jag har gitarren vinklad med ansiktet upp/ned eller fram/bak. Vinklar jag den med ansiktet upp/ned så är signalen mycket starkare. Lyckades hitta en vinkel där störningen var näst intill obefintlig.

Jag har lite dålig koll på hur antenner fungerar, men det borde ge nån slags indikation på vart det kommer ifrån?

Är kattvakt åt grannen över jul så jag ska gå över till henne senare för att se om det skiljer sig där inne.

Har testat att koppla in annat på linjenivå men inga problem där. Iaf inget jag kan mäta eller höra. Mandolinen ger inga klick oavsett hur mycket jag gainar. Alternativ dränks de i brusgolvet. 🙂

Måste hitta nån slags lösning på det iaf, för det känns inte kul med sådana inspelningar.

Bifogar ljudexempel.

KlickKlick.mp3

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Kanske dum fråga, men du har inte skrivit att du testat annan kabel till gitarren. HAr du gjort det? Är något kopplat via ADAT så det är klockningen?

Ja jag har testat tre kablar av olika fabrikat. Glömde skriva det.

Ska iaf inte vara något fel på dem, men måhända är de lika dåliga allihop. 🙂 Ska se om jag hittar någon mer att testa med.

Klicket uppstår även i en vanlig förstärkare så det är inte relaterat till inspelningsutrustningen. Det var annars min första tanke också att det kunde vara någon klocka nånstans som orsakar det eftersom det är en sån jämn puls.

Har du ngt ljudklipp? 🙂

Japp, finns bifogat i inlägget ovan!

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Låter helt klart som en radiostörning. Kanske är det en telemast som skickar pulser för att mobiltelefoner ska kunna använda "gps" funktionerna i dem. Eller så använder kanske någon granne en signalförstärkare för trådlöst internet. Men nu gissar jag bara.

Du kanske skulle skicka ljudfilen till de företag som har master i krokarna och se om de kan hjälpa dig?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter precis som statisk elektricitet. Förutom att det knäpper så periodiskt.

Nu vet jag ju inte exakt vilken gitarrmodell det var frågan om, kände mig ändå lite tvungen att plocka fram en obehandlad gitarr och slänga upp en snutt på tuben. Klippet visar hur det låter när man gnider på ett alldeles för nytt plektrumskydd som varken har sköld på baksidan eller gör ordentlig kontakt med kroppen. Det statiska ljudet kommer när man drar tvärs över, men inte längs med kabel mellan pot o mik.

Dock har jag nu misslyckats flera gånger med att klistra in länken. Dessutom faller ungefär var tredje tangentbordstryckning bort, ungefär som forumet pysslar med något annt än att ta emot vad jag skriver. Det robleet har jag ngen annanstans.

http://youtu.be/IbIbMeUsXHM

Hoppas det kan vara till någon hint åt rätt håll på felsökning eller ågärder. Youtube var dessutom lustiga nog och fyllde på med klipp som visar hur man skyddar en mikrofongrop på en tele...

Redigerat av dman
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst allt, men kan du testa på annan ort?

Har du testat batteridriven förstärkning t ex som på bilden?

Trodde jag skulle kunna knalla runt och testa men det enda mobila jag har är en gammal iRig och den har ett sånt brusgolv att det inte går att höra nånting knappt. 🙂

Jag tycker det låter precis som statisk elektricitet. Förutom att det knäpper så periodiskt.

Ja nån form av statisk störning verkar det ju vara frågan om. Ljudet är ju väldigt likt det du skapat. Men mycket mer regelbundet.

Det är ju inte frågan om en gitarr utan jag har testat sex stycken nu och det är samma sak, så jag har uteslutit både instrument, ljukort och förstärkare.

Bor du på landet? Det låter som ett elstängsel!

Det var ju faktiskt en väldigt bra tanke. Nu är det nog visserligen en bit till närmsta elstängsel vad jag vet. Men jag ska gå runt och kolla om det kan vara så att någon satt upp något alldeles nyligen.

Tror du att det kan störa på ett avstånd av flera hundra meter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, störningen fanns även inne hos grannen och var ungefär lika kraftig. Så jag utesluter nästan att det är inuti mitt hus.

Däremot upptäckte jag att den "tysta vinkeln" skiljde sig där inne. Den skiljde sig även om jag förflyttade mig mellan vardagsrummet och köket (ca 3-4 meter). I vardagsrummet låg den i svagt sydvästlig riktning och i köket var den i rak västlig riktning.

Jag tänker att om det skiljer så mycket på det lilla avståndet kan det ju vara en indikation på att källan finns relativt nära.

Just det. Det är inte bara knäppningarna som nästan försvinner i den vinkeln utan nästan allt brum. Och jag upplevde att brummet var starkare inne hos grannen. Tänker att det skulle kunna vara någon elektrisk installation. Hur är det med elskåp? Skulle de kunna orsaka sådana klick? på långre avstånd?

Ska försöka ge mig på att kartlägga i vilken vinkel störningen är svagast och starkast på olika punkter så kanske det kan hjälpa att hitta källan.

Ger inte upp 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Trodde jag skulle kunna knalla runt och testa men det enda mobila jag har är en gammal iRig och den har ett sånt brusgolv att det inte går att höra nånting knappt. 🙂

Ja nån form av statisk störning verkar det ju vara frågan om. Ljudet är ju väldigt likt det du skapat. Men mycket mer regelbundet.

Det är ju inte frågan om en gitarr utan jag har testat sex stycken nu och det är samma sak, så jag har uteslutit både instrument, ljukort och förstärkare.

Det var ju faktiskt en väldigt bra tanke. Nu är det nog visserligen en bit till närmsta elstängsel vad jag vet. Men jag ska gå runt och kolla om det kan vara så att någon satt upp något alldeles nyligen.

Tror du att det kan störa på ett avstånd av flera hundra meter?

Det tror jag säkert. Jag brukar använda en lös single-coil pickup och en batteridriven miniamp för att "pejla" störningar. Är dina störningar beroende på hur du riktar gitarren?
Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror jag säkert. Jag brukar använda en lös single-coil pickup och en batteridriven miniamp för att "pejla" störningar. Är dina störningar beroende på hur du riktar gitarren?

Ja, störningarna är som starkast om jag riktar ansiktet på gitarren uppåt eller nedåt. Riktar jag ansiktet i västlig eller sydvästlig riktning (beroende på vart jag står) så är signalen väldigt svag, och givetvis då starkare 90 grader från det.

Visst är det så att spolen plockar upp bäst från sidorna? Och så när jag riktar ansiktet på gitarren upp/ned så tar den upp runt om där jag står?

Isåfall borde ju källan finnas i den riktning där jag hör signalen svagast.

Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Har tyvärr varken miniamp eller nån lös pickup att tillgå för tillfället. Men jag får kanske försöka skaffa om jag inte kan klura ut det på annat sätt. Vill inte gärna gå runt med gitarren i snöblåsten. 🙂

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Ja, störningarna är som starkast om jag riktar ansiktet på gitarren uppåt eller nedåt. Riktar jag ansiktet i västlig eller sydvästlig riktning (beroende på vart jag står) så är signalen väldigt svag, och givetvis då starkare 90 grader från det.

Visst är det så att spolen plockar upp bäst från sidorna? Och så när jag riktar ansiktet på gitarren upp/ned så tar den upp runt om där jag står?

Isåfall borde ju källan finnas i den riktning där jag hör signalen svagast.

Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Har tyvärr varken miniamp eller nån lös pickup att tillgå för tillfället. Men jag får kanske försöka skaffa om jag inte kan klura ut det på annat sätt. Vill inte gärna gå runt med gitarren i snöblåsten. 🙂

Bäst är nog att försöka kalibrera riktningen. Dvs hitta något som stör. En bildskärm tex. Sedan får du prova dig runt lite. Oftast är det bäst att använda min looberna i stället för max looberna för de brukar vara smalare. Men att göra som du gör med att kolla inne hos grannen är nog en bra start. Om signalen inte kommer från ett närområde så blir det svårt att pejla.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Hur har det gått? Jag har samma typ av klick, kanske lite lägre ljud och distinkt utan brus mellan klick. Bor i gammalt hus på landet. Klicket varierar periodvis under året, och oftast är det så lite att jag klarar hemmastudioinspelningarna men vissa dagar är det tydligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Det är inte ovanligt med störningar från induktorn på ett kreatursstängsel. Störningarna kan nå ganska långt, trådarna funkar ju som en antenn. Det kan även variera i styrka beroende på gräsets höjd och fuktighet. De moderna stängseltrådarna ( av typ band) med 5-6 tunna trådar i bredd kan också internt orsaka överslagen då de tunna trådarna slits av när djuren går emot bandet. I själva avbrottet mellan trådarna uppstår då en gnista för varje puls. Spänningen handlar om tusentals Volt, men med låg strömstyrka.

KlickKlick.mp3

Redigerat av Basisten
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Hi, Jag har precis samma problem hemma hos mig och "studion" ligger bara 5m ifrån djur stängslet. Jag frågade grannen om han kunde stänga av anläggningen, och klickandet försvann!

Nu är bara frågan hur jag kan filtrera ut störningen. Har ni fått ordning hemma hos er? (jag vet det var ett tag sedan) 

En UPS borde väl fungera eller hu?! Finns det nån som har testat detta? Typ en son här?:

https://www.conrad.se/UPS-APC-by-Schneider-Electric-BE-700G-700-VA.htm?websale8=conrad-swe&pi=973577&ci=SHOP_AREA_22403_0415165

solong

Chris

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Är det någon som har en lösning på detta problem? 

Byggde mig en studio under vintern och precis kommit igång med inspelningarna.

Förra veckan så kom kossorna ut i beteshagarna och klicket kom i mina gitarrförstärkare och även när gitarren är inkopplat i ljudkortet. 

Drog snabb koppling till att det är stängslet då aggregatet ger en puls som låter precis lika dant.  (precis som att jag har ställt en mikrofon och spelar upp detta i gitarren) 

Men finns det någon lösning på detta problem, känner att jag är rätt skörd just nu. 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Prova koppla via en linebox så att signalen blir balanserad. De har även jordlyft.

Än är det inte skörd 😄

Det tror jag inte kommer att hjälpa. Störningarna kommer in via pickup:erna. Humbucker eller noisecanceling singlecoils är enda chansen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...