Jump to content
Annons

Oscillerande ljud från förstärkare?


Andwuu

Recommended Posts

Jag vet inte om detta har något med gitarr, förstärkare eller annat att göra, men jag har märkt detta ända sedan jag satt med en liten övningsförstärkare och en billig Stratocaster-kopia. Jag är nu här några år senare med en Gibson LPJ 2014 och en Marshall Vintage Modern med 425B-lådan och har samma problem. Om jag spelar med halsmicken på 12-15:e banden på G-strängen (hörs mest då) får jag ett oscillerande ljud när jag precis spelar på strängen, som sedan minskar allt eftersom det tonar ut. Jag trodde alltid att detta berodde på att jag hade billiga grejer och att det skulle försvinna om jag köpte dyrare prylar.

Det hörs som sagt mest direkt efter jag spelat en ton. Ljudfil med exempel nedan.

Oscillerande ljud

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

Låter som ett jordfel tycker jag. Om du har gitarren i kopplad och förstärkaren påslagen men inte har fingrarna på strängarna (eller någon annan del av gitarren som är av metall), får du då mer/mindre surr om du sätter fingrarna mot strängarna?

Kör du med ojordade väggkontakter så kan du få sådana störningar med. Kanske har du strömkablar och signalkablar som ligger för nära varandra och är dåligt skärmade så att det blir störningar när elkabel stör signalkabeln.

Kanske fixar sig om du skaffar ett spänningsfilter som renar just strömmen. Eller så kanske bättre skärmade kablar kan lösa problemet.

Kolla så att alla rattar och mikrofonväljaren på guran känns tighta med lagom mycket motstånd när du rör på dem. Kolla så att de inte glappar heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som ett jordfel tycker jag. Om du har gitarren i kopplad och förstärkaren påslagen men inte har fingrarna på strängarna (eller någon annan del av gitarren som är av metall), får du då mer/mindre surr om du sätter fingrarna mot strängarna?

Kör du med ojordade väggkontakter så kan du få sådana störningar med. Kanske har du strömkablar och signalkablar som ligger för nära varandra och är dåligt skärmade så att det blir störningar när elkabel stör signalkabeln.

Kanske fixar sig om du skaffar ett spänningsfilter som renar just strömmen. Eller så kanske bättre skärmade kablar kan lösa problemet.

Kolla så att alla rattar och mikrofonväljaren på guran känns tighta med lagom mycket motstånd när du rör på dem. Kolla så att de inte glappar heller.

Det surrar mycket riktigt mindre om jag håller fingrarna på någon metalldel, detta händer även om jag kör guran rakt in i mitt ljudinterface och in till Guitar Rig. Gitarren är bara några månader gammal och har inte haft några problem med glapp, så allt där är som det ska vara.

Kan det ha något att göra med att mickarna är för nära strängarna kanske, att magnetfälten stör vibrationerna på något sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bruset kommer inte från ljudinterfacet då?

Nej, ljudet hörs genom både förstärkare och ljudinterface (bruset som minskar vid beröring av metall). Det oscillerande ljudet i ljudfilen är inte något som skapats av mick/interface/inspelning, det hörs tydligt rakt ur förstärkaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Om ni har brumproblem med el-gitarr eller bas.

Tänk på att det finns två olika typer av brumstörningar!

Induktiva och kapacitiva.

Vid kapacitivt alstrade störningar i gitarr/bas brukar brummet ofta minska då man rör vid strängar/stall. Man jordar därmed sin kropp så att störningen på instrumentets interna elektronik blir svagare. Det tyder på att skärmningen av bl. a. ledningar inuti instrumentet inte är tillräcklig. Detta går att åtgärda med kopparfolie eller elektriskt ledande färg (som jordas).

Vid induktivt alstrade störningar i instrumentet är det mickarna (pic-ups) som är påverkade av ett magnetiskt störfält. Det kan man testa genom att ändra riktningen på gitarren (basen). Denna störning drabbar single-coils pic-ups.

Redigerat av Basisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...