Jump to content
Annons

Hur ska jag göra? sitter i hörnet av mitt studio rum.


FARLlG

Recommended Posts

Hej,

Jag sitter i hörnet av mitt studiorum och undrar lite hur jag ska göra med akustikbehandling?

Rummet är ca 4x4 M och i hörnet bakom mig har jag en dörr, till vänster om mig har jag 3 sammanhängande fönster (tar uppta en 3:e del av väggen).

Jag är inte ute efter en proffs akustik men bara något så jag kan få mer användning av mina monitorer som komplement till mina studiolurar som jag oftast använder.

Vad är viktigast att tänka på och hur funkar det just med att sitta i hörnet av rummet?

Kan man använda sig av den så kallade "spegelmetoden" som vanligt lr hur är det?

Hoppas någon kan hjälpa mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Tja, gardiner är naturligtvis metoden att ge sig på fönstren. Mycket tyg så det veckar sig även när de är fördragna. Man kan även försöka flytta ut dem från fönstret. Tex genom att ha två "lager".

Link to comment
Dela på andra sajter

En spontan reflektion: om du sitter i hörnet, sitt "rakt" in mot hörnet. Så att du får lika långt till båda väggarna, och att du "tittar" rakt in i hörnet. Förstår du hur jag menar? Om du sitter så att du har hörnet snett åt vänster eller höger är det stor chans att ljudåtergivningen kommer att bli sned.

Jag sitter redan så jag tittar in i hörnet (har ett sådant skrivbord, så det är därför jag vill sitta i hörnet)

Men blir det sämre ljudåtergivning att sitta så lr spelar det ingen roll bara man sätter absorbenter och basfällor där det ska vara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter redan så jag tittar in i hörnet (har ett sådant skrivbord, så det är därför jag vill sitta i hörnet)

Men blir det sämre ljudåtergivning att sitta så lr spelar det ingen roll bara man sätter absorbenter och basfällor där det ska vara?

Märkte att jag var lite otydlig och svamlig, det hör inte till ovanligheterna. Det bästa är så klart om du inte sitter i hörnet alls. Helst ska man sitta längs rummets kortsida. MEN om du nu ska sitta i hörnet så är det bäst att sitta som du redan gör. En absorbent på varsin vägg enligt spegelmetoden kan säkert hjälpa. Om rummet är kvadratiskt som du säger så är det eventuellt upplagt för problem med stående vågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...